Elmondta, hogy az elnökség minden feladatát időre teljesíteni tudta. Az egyetlen hátralévő téma a piacok integritását és átláthatóságát biztosító jogszabálycsomag elfogadása, ahol az Európai Parlamenttel még egyeztetésekre van szükség, de reményei szerint ezt is sikerül lezárni a magyar elnökség végéig. A tanácson belül már sikerült kialakítani a konszenzusos döntést a csomag tartalmáról és szövegezéséről – tette hozzá. Úgy vélte, ha a véglegesítés át is csúszik a júliusban kezdődő új, lengyel elnökségre, az érdem akkor is a magyar elnökségé marad.
Fukusimával és Észak-Afrikával kapcsolatban hangoztatta: az elnökség nagyon gyorsan reagálni tudott az eseményekre, hiszen már alig néhány nappal azok bekövetkezte után rendkívüli miniszteri ülést hívott össze, ahol sikerült a vitát olyan pályára állítani, amely konstruktív eredményekhez vezetett. Az elnökség és az Európai Bizottság munkájának köszönhetően így sikerült az atomerőművek stressztesztjének mechanizmusát és tartalmát kidolgozni és konszenzusos döntést elérni a 27 tagállammal. Sikerült továbbá a teszteknek megnyerni azokat az országokat is, amelyek közvetlenül az EU határai mentén találhatók, köztük Oroszországot és Ukrajnát. Európa számos országában orosz technológiával működtetik az atomerőműveket – emlékeztetett a miniszter.
Elmondta, Magyarország az elnöki tevékenységtől függetlenül, külön is szoros, jó együttműködésben dolgozik az orosz partnerekkel a paksi stresszteszt kérdéseiben és általában a nukleáris témákban. Fellegi Tamás úgy vélte, hogy a magyar elnökség alatt a nemzetközi energiapiacok szempontjából stratégiai váltás, változás következett be. Ennek lényege, hogy az eddigi gondolkodáshoz képest központi elemként jelent meg a nukleáris biztonság kérdése, amely stratégiai szinten és a napi működés szintjén is új, meghatározó dimenzió a döntéshozatalban.
Nagy változást hoz majd a német döntés
A miniszter beszélt arról is, hogy a nukleáris energia felhasználásában Németország a minap radikális döntést hozott. Ennek értelmében 2022-ig fokozatosan ugyan, de felszámolja a teljes atomenergia-termelést. Ez több szempontból uniós szinten is fontos változásokat hoz. Egyrészt Németország Európa legnagyobb villamosenergia-termelő országa, és döntése kihat a közép- és kelet-európai régió országaira is. Másrészt ez a döntés az energiapiaci ellátást is teljesen át fogja szabni: jelentősen megnöveli az igényt a megújuló energiaforrásokra, és – átmenetileg – jelentősen növekedni fog a gázfelhasználás is. Az EU-nak ezt a határozatot figyelembe véve is biztosítani kell az energiafüggőség és az ellátás biztonságának összhangját – hangoztatta Fellegi Tamás.
Úgy vélte, ez Magyarország esetében megerősíti a kormányváltás óta követett energiapolitikát is, hiszen, szemben a korábbi évek gyakorlatával, a jelenlegi kormány az energiaellátás biztonságát, a függőség csökkentését jelölte meg fő szempontként. A kabinet azt is világossá tette, hogy noha ebben az energiahatékonyság és a takarékosság kiemelten fontos szempont, pozitív hatásai csak hosszabb távon tudnak megjelenni. Rövid távon különösen fontos, hogy az ország beszerzési politikáját, a diverzifikációt és a régióban való stratégiai mozgást erősítsék. Ez is mutatja, hogy a Szurgutnyeftyegaz kivásárlása a Molból fontos és szükséges lépés volt – tette hozzá.
A tanács élén szerzett személyes tapasztalataira vonatkozó kérdésre Fellegi Tamás egyebek között arról beszélt, hogy az elnöki munka alatt sokat tanult, és a folyamat vissza nem térő alkalom volt arra, hogy belelásson az unió belső működésébe, azaz azokba a folyamatokba és intézményi tevékenységekbe, amelyek Európa politikáját folytatják. Úgy vélte, „nincs az a tankönyv, az a hazai politizálás, amely meg tudja adni azt a tudást, amelynek révén át lehet látni a tagállami szerepeket és az uniós szerepeket …, ezt a gyakorlat tudja megadni”.
Az elnökség emellett olyan felkészülést kívánt meg minden témában, amelyet csak azok alapos megismerésével és a tagállami álláspontok tanulmányozásával lehetett biztosítani. Az elmúlt fél év tapasztalatai alapján Fellegi Tamás úgy vélte, a kompromisszumkeresés – bár fárasztó, de – megoldható feladat, „különösen ha az elnök kellő nyitottsággal áll minden fél álláspontjához, és megértéssel kezeli az eltérő pozíciókat”.
(MTI)
Kallas nyomás alá helyezte Belgiumot az orosz vagyon ügyében















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!