Készen állnak a vasúti kocsik gyártására

A MÁV-Gépészet Zrt. szolnoki vasúti járműjavító telephelyén felkészültek a saját fejlesztésű magyar intercitykocsik gyártására, szeptember végén kezdődik az alváz-összeszerelés, és a tervek szerint a jövő évi vasutasnapon be is mutatják az első prototípust – mondta Zaránd György, a MÁV-Gépészet Zrt. vezérigazgatója.<br /><br /><a href="http://www.mno.hu/portal/807501" target="_blank"><strong>• 88 motorvonatot szerezne be a MÁV-Start</strong></a> <br /><a href="http://www.mno.hu/portal/806256" target="_blank"><strong>• Magyar pályán honi jármű!</strong></a><br /><a href="http://www.mno.hu/portal/800561" target="_blank"><strong>• Hosszú idő után újraindulhat a magyar vasútikocsi-gyártás</strong></a>

MNO
2011. 09. 12. 13:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vezérigazgató szerint Magyarországon adottak az intercity vasúti kocsik gyártásának a feltételei, a szaktudás és a gépek rendelkezésre állnak, a kocsikhoz szükséges elemek többségét pedig olyan hazai alvállalkozók szállítják majd a szolnoki gyártóbázisra, amelyek külpiacon jelentős forgalmat értek el a nemzetközi vasúti járműgyártók megrendelései révén.

A MÁV igazgatósága nemrégiben hagyta jóvá, hogy a MÁV-Gépészet két intercitykocsit gyártson darabonként 320 millió forintért – emlékeztetett Zaránd György. A vezérigazgató reményei szerint az új termékbe beépített innovációt az Európai Unió is támogathatja, ha sikerrel zárul a pályázatuk.

A MÁV-Gépészet 2008 és 2010 között jelentős összeget fordított a szolnoki járműjavító fejlesztésére, a hosszú távú működés és a versenyképesség feltételeinek biztosítására és a munkafeltételek javítására. A vezérigazgató elmondta: a három lépcsőből álló fejlesztés keretében korszerű fényezőcsarnokot, forgóvázmosót és fényezőkabint, a motorvonatok keréknyomásmérésére alkalmas berendezést, valamint felújított, korszerűsített üzemcsarnokokat adtak át.

Zaránd György kitért arra, hogy a társaság bezárta a gazdaságtalanul működő, budapesti Északi Járműjavítót, amelynek eredményeként költségeit éves szinten 1-1,2 milliárd forinttal csökkentette. Az Északi Járműjavító eszközeit a szolnoki járműjavítóba telepítették.

A fejlesztés fontos része volt, hogy a szolnoki vasútállomásról a járműjavítóba vezető vágányt villamosították, ezáltal a villamos mozdonyok és motorvonatok a jövőben „önerejükből” tudnak a járműjavító területére bemenni, míg korábban ehhez külön mozdonyra volt szükség. A beruházás lehetővé teszi, hogy ezeket a villamos vontatójárműveket a járműjavító területén lehessen a felújításukat követően üzembe helyezni, kipróbálni – mondta a vezérigazgató.

A társaság vezérigazgatója úgy számol, hogy a megrendeléseik a jövőben átalakulnak, a MÁV járműparkjának korszerűsödésével csökkenni fog a javítási megrendelés, mivel a korszerű járművek karbantartása alacsonyabb élőmunka-igényű. Ezt pótolhatja majd MÁV-on kívüli külső megrendelések arányának növelése, illetve az új intercityjárművek gyártása. Zaránd György hangsúlyozta: reményeik szerint a két prototípus gyártásával bebizonyítják, hogy ma is lehet Magyarországon vasúti járművet gyártani, amelyre a MÁV-Gépészet Zrt. minden tekintetben alkalmas, a hazai gyártás pedig társadalmilag és gazdaságilag is kifizetődő.

Számításuk szerint általánosságban a vasúti járműgyártás költségének mintegy 10 százalékát a tervezés, a védett tudás, megközelítően 15-20 százalékát az összeszerelés, körülbelül 70-75 százalékát a beépített alkatrészek ára teszi ki. A magyar intercity prototípusát magyar mérnökök tervezték, az alkatrészek jelentős részét hazai cégek szállítanák majd, a gyártást pedig a szolnoki járműjavítóban végzik. A járműgyártás további kedvező hatása, hogy munkahelyeket lehet megőrizni, újakat lehet teremteni, az adók, járulékok is itthon maradnak – fejtette ki a MÁV-Gépészet vezérigazgatója.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.