Medvegyev úgy véli, verseny ide vagy oda, úgyis gázhiány lesz

A Déli Áramlat és a Nabucco nem versenytársak, a Nabucco balsikerei miatt nem Oroszországot kell vádolni: a két projekt célja teljesen eltérő, és a későbbiekben még akkor is gázhiány lesz, ha minden tervezett vezeték megépül – jelentette ki Alekszandr Medvegyev, a Gazprom egyik vezetője újságíróknak pénteken Günther Oettinger EU-biztos minapi kijelentéseire reagálva.

MNO
2011. 09. 16. 18:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Oettinger egyebek mellett utalt arra, hogy Oroszország a Déli Áramlattal vagy Ashabadra és Bakura gyakorolt politikai nyomással megpróbálhatja rábírni Európát, hogy tegyen le a Kaszpi-tenger menti és a Nabucco gázvezetékről. Medvegyev ezt teljesen alaptalan feltételezésnek minősítette, amelyben nincs logika, mert – mutatott rá – a Déli Áramlat és a Nabucco nem konkurens projektek, mindkettőnek más és más a célja. „Mi a megkötött szerződések alapján szállított gáz útvonalát diverzifikáljuk, és ehhez megvan mindenünk: a gáz, a piac, a szerződések és a partnerek, akik pénteken írták alá a részvényesi szerződést. A projekt előtt nyitott az út. Mind a Déli, mind az Északi Áramlatban van, illetve lesz gáz, amelyet régi szerződések alapján szállítunk, és lesz új gáz” – mondta Medvegyev.

Hangsúlyozta: a Nabucco célja ezzel szemben a szállítások forrásainak a diverzifikálása, de ehhez természetesen gázra van szükség. Hangsúlyozta azonban: az Északi és a Déli Áramlatot, az ukrajnai gázszállítási rendszert és minden mást összeszámolva potenciálisan még mindig hiány várható Európában, ha tovább akar lépni az atomerőművek leállítása és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése területén.

Közben szintén pénteken Viktor Janukovics ukrán államfő egy nemzetközi konferencián Jaltában javasolta, hogy a Déli Áramlat a Fekete-tenger helyett haladjon Ukrajnán át, a szárazföldön, ezzel 80 százalékkal csökkennének az építési költségei, amelyeknek kétharmadát a tengeri szakasz építése emészti fel. Az Északi és a Déli Áramlat építésének egyik fő célja, hogy Oroszország Ukrajna elkerülésével tudjon gázt szállítani Európába, mivel jelenleg ott megy át a gázszállítások mintegy 80 százaléka, és Kijev többször megbízhatatlannak bizonyult, egészen odáig, hogy Ukrajna 2009 januárjában, amikor főleg ukrajnai belpolitikai okokból gázháborúba keveredett Moszkvával, leállította az Európának szóló szállításokat.

A Magyarországon is áthaladó Déli Áramlat építését 2013-ban szándékoznak megkezdeni, a vezeték üzembe helyezését 2015 végére tervezik. Végső kapacitása évi 63 milliárd köbméter lesz.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.