Újabb hatáskört kapott a balatoni vízi rendészet

2000. 07. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évenként 400–500 szabálysértési ügyben jár el, csaknem száz bűnügyet iktat, és másfél száz vízi rendezvény, sportesemény engedélyezése, felvigyázása tartozik a Balatoni Vízi Rendészeti Rendőrkapitányság hatáskörébe. A húsz kishajóból álló rendőrflotta fürge járművei már kora tavasz óta cirkálnak a tavon, legutóbb a közép-európai államfők balatoni hajókirándulását biztosították. Ez évtől újabb feladat hárul a Madarász Zoltán alezredes irányítása alatt hajózó vízi rendőrökre: engedélyük nélkül nem futhatnak ki a tóra az önkéntes vízi mentők járművei.Az 594 négyzetkilométer vízfelületű Balatonban fürdőzők, csónakázók, szörfözők, vitorlázók biztonságára a siófoki székhelyű vízirendészeti kapitányság öt tókörnyéki őrsének 69 rendőre ügyel. A húsz hajóból álló rendőrflotta az 1930-as években létrejött székesfehérvári és fővárosi vezénylet alatt álló úgynevezett „fürdőkülönítményből” nőtte ki magát rendőrkapitányi szervezetté. Elődeik, a „fürdőcsendőrök” tollas kalapban, fehér kesztyűvel, kilencmilliméteres pisztollyal, karddal és zsinóros jelsíppal teljesítettek balatoni szolgálatot, a Madarász-legénységet pedig ma speciális, vízi szolgálatra alkalmas uniformisban láthatják a fürdőzők.– Az üdülési szezon leggyakoribb bűncselekményei a csónak- és csónakmotorlopások. A vízi szabálysértések száma pedig évenként a félezret is eléri. A vízi közlekedési balesetek előfordulási gyakorisága nem túl magas, a mentések viszont igen sok munkát adnak embereinknek – mondta lapunknak Madarász Zoltán kapitányságvezető. Megtudtuk: 1997-ben 156, 1998-ban 213, 1999-ben 176 személyt mentettek ki a Balatonból. Három éve 19, 1998-ban 26, tavaly pedig 14 emberen nem tudtak segíteni. Ők a hullámok között lelték halálukat.A kapitányságvezető évek óta fájlalja, hogy nagyon gyorsan öregszik a rendőrflotta járműparkja, és mert a tízévesnél is korosabb hajóik között nem kevés az üzemanyagfaló, nagyon meg kell gondolniuk, mikor és melyik járműnek adnak indulási, járőrözési parancsot. Húsz hajójukból hat jelenleg is javítóműhelyben van, ám ezt a strandlátogatók, a csónakázók, a vízi sportok megszállottai nem vehetik észre.Madarász Zoltán a kemény fából faragott egyenruhások közé tartozik. Szigorú, de humánus rendőrfőnök, akit feltehetően csak a vízibicikli-kölcsönzők és a borulékony játékszerrel „közlekedők” nem szeretnek. Pedig őket félti a vízi zsaruk első embere, amikor arra figyelmeztet: a vízibicikli nem közlekedési eszköz, és a veszélyt keresi az, aki eltávolodik vele a parttól, vagy felhevült testtel arról veti magát vízbe.– Szükség van önkéntes életmentőkre, de ez évtől korlátozni kell mozgásukat. A KHVM 30/1999. számú rendelete alapján a mentőszolgálatot ellátó hajók csak a vízirendészeti kapitányság felkérése vagy engedélye alapján futhatnak ki a tóra – mondja a kapitány. Madarász Zoltán fontos segítőtársnak tartja a felkészült civil vízi mentőket, ugyanakkor emlékeztet: látott már viharmentes, napos időben családostól, barátostól, pecabotostól „mentésre igyekvő, karitatív, motorcsónakos önkénteseket”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.