Évenként 400–500 szabálysértési ügyben jár el, csaknem száz bűnügyet iktat, és másfél száz vízi rendezvény, sportesemény engedélyezése, felvigyázása tartozik a Balatoni Vízi Rendészeti Rendőrkapitányság hatáskörébe. A húsz kishajóból álló rendőrflotta fürge járművei már kora tavasz óta cirkálnak a tavon, legutóbb a közép-európai államfők balatoni hajókirándulását biztosították. Ez évtől újabb feladat hárul a Madarász Zoltán alezredes irányítása alatt hajózó vízi rendőrökre: engedélyük nélkül nem futhatnak ki a tóra az önkéntes vízi mentők járművei.Az 594 négyzetkilométer vízfelületű Balatonban fürdőzők, csónakázók, szörfözők, vitorlázók biztonságára a siófoki székhelyű vízirendészeti kapitányság öt tókörnyéki őrsének 69 rendőre ügyel. A húsz hajóból álló rendőrflotta az 1930-as években létrejött székesfehérvári és fővárosi vezénylet alatt álló úgynevezett „fürdőkülönítményből” nőtte ki magát rendőrkapitányi szervezetté. Elődeik, a „fürdőcsendőrök” tollas kalapban, fehér kesztyűvel, kilencmilliméteres pisztollyal, karddal és zsinóros jelsíppal teljesítettek balatoni szolgálatot, a Madarász-legénységet pedig ma speciális, vízi szolgálatra alkalmas uniformisban láthatják a fürdőzők.– Az üdülési szezon leggyakoribb bűncselekményei a csónak- és csónakmotorlopások. A vízi szabálysértések száma pedig évenként a félezret is eléri. A vízi közlekedési balesetek előfordulási gyakorisága nem túl magas, a mentések viszont igen sok munkát adnak embereinknek – mondta lapunknak Madarász Zoltán kapitányságvezető. Megtudtuk: 1997-ben 156, 1998-ban 213, 1999-ben 176 személyt mentettek ki a Balatonból. Három éve 19, 1998-ban 26, tavaly pedig 14 emberen nem tudtak segíteni. Ők a hullámok között lelték halálukat.A kapitányságvezető évek óta fájlalja, hogy nagyon gyorsan öregszik a rendőrflotta járműparkja, és mert a tízévesnél is korosabb hajóik között nem kevés az üzemanyagfaló, nagyon meg kell gondolniuk, mikor és melyik járműnek adnak indulási, járőrözési parancsot. Húsz hajójukból hat jelenleg is javítóműhelyben van, ám ezt a strandlátogatók, a csónakázók, a vízi sportok megszállottai nem vehetik észre.Madarász Zoltán a kemény fából faragott egyenruhások közé tartozik. Szigorú, de humánus rendőrfőnök, akit feltehetően csak a vízibicikli-kölcsönzők és a borulékony játékszerrel „közlekedők” nem szeretnek. Pedig őket félti a vízi zsaruk első embere, amikor arra figyelmeztet: a vízibicikli nem közlekedési eszköz, és a veszélyt keresi az, aki eltávolodik vele a parttól, vagy felhevült testtel arról veti magát vízbe.– Szükség van önkéntes életmentőkre, de ez évtől korlátozni kell mozgásukat. A KHVM 30/1999. számú rendelete alapján a mentőszolgálatot ellátó hajók csak a vízirendészeti kapitányság felkérése vagy engedélye alapján futhatnak ki a tóra – mondja a kapitány. Madarász Zoltán fontos segítőtársnak tartja a felkészült civil vízi mentőket, ugyanakkor emlékeztet: látott már viharmentes, napos időben családostól, barátostól, pecabotostól „mentésre igyekvő, karitatív, motorcsónakos önkénteseket”.
Orbán Viktor: A héten két megdöbbentő hír is napvilágot látott