Pancsolt borral nem mehetünk az Európai Unióba – figyelmeztetett a tegnap zárult balatonlellei magyar–francia borkonferencián a lellei hegyközség hegybírója. Buzássy László lapunknak elmondta: a hétszáz szőlősgazdát összefogó szervezet termelőinek kilencven százaléka „bejelent-kezett” nála igazolásért, tehát eleget tettek törvényi kötelezettségük első kritériumának. Lelle hegyközségének első embere mindazonáltal fájlalja, hogy az Országos Borminősítő Intézet máig nem teremtette meg a regionális laboratóriumokban történő borvizsgálat feltételeit.A kétnapos balatoni „boros konferencia” egyik fő támogatója az Agrármarketing Centrum (ACM) ügyvezető igazgatója, Bercsényi László sajnálatosnak nevezte, hogy bár az agrármarketing törvénytervezete már a Horn-kormány idején elkészült, a jogszabály még mindig nem került a parlament elé, következésképpen a késedelem nemcsak a magyar bor, hanem más agrártermékek világpiaci pozícióját is veszélyeztetheti. – Az unió csak olyan agrármarketinget „fogad be”, amelynek finanszírozásából az állam mellett – teherbíró képességük határain belül – a termelők is részt vállalnak – mondta lapunknak az ACM igazgatója.A szép számmal megjelent dél-balatoni borászokat Domi-nique Chardon úr, az egyik legjelentősebb franciaországi agrármarketing cég, a Sopexa Rt. elnöke látta el termelői és értékesítési jó tanácsokkal. – A legkiválóbb francia boroknak is kell a szakszerű hírverés – figyelmeztetett, majd előadása után lapunk kérdéseire válaszolt.– Szerdán délután odahaza feleségemmel és két fiammal még a negyven hektáros birtokunkon dolgoztunk, ma (csütörtökön) pedig már itt vagyunk a nagyon kedves balatoni szőlőtermelők között. Cégemről, a Sopexáról tudni kell, hogy az a francia agrártermékek világpiaci megismertetésére létrejött egyik szervezet, amelynek 34 országban van érdekeltsége.Franciaországban 120, külföldön 180 alkalmazottja van. Kiváltképpen nagy figyelmet fordítunk a francia borok világhírének megerősítésére, népszerűsítésére. (Hadd jegyezzem meg: nevemnek nincs közvetlen köze a Chardone borhoz.) Magyar barátaimnak azt ajánlottam: higgyenek a jó marketingben, és ne csak fajborokat, hanem háziasított keverékeket is állítsanak elő. A legfontosabb a „terroár”, a termőhelyi adottság, azaz a napfény, a termőtalaj és a szaktudás harmóniája – nyilatkozta lapunknak a világhírű francia cég elnöke.Chardon úr saját termelésű borának, egy Bordeaux mellől származó vörös nedűnek egy palackja a lellei konferenciát záró jótékonysági célú árverésen negyvenezer forintért talált gazdára, a francia vendég pedig potom kilencezerért egy üveg villányi vörösre licitált sikerrel. A tanácskozás borárverésének eredményeként a Down-kóros gyerekekért alapítvány 363 ezer forintos támogatáshoz jutott.
Lecsúszott a kifutóról egy repülőgép Ferihegyen