Konzervatív esélyek

Pelle János
2000. 09. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kétség sem fér hozzá: a zsidó kisebbség és a nem zsidó többség viszonya, a közöttük kialakuló feszültségek és konfliktusok a lehető legbonyolultabb, az idők homályába visszanyúló história részét alkotják. A tengerikígyó hosszúságú, szétágazó történet már az ókorban megkezdődött, s közel két évezreden át, olykor véres üldözés formájában, vallási köntösben jelentkezett. Új korszak kezdődött a felvilágosodással és a zsidó emancipációval, amikor kialakultak a modern értelemben vett nemzeti államok és a nacionalizmusok. Az új, polgárosodó társadalmakban a nem zsidó többséggel egyenlő jogok és kötelezettségek birtokában a zsidók gyorsan beilleszkedtek, s szinte minden téren kiemelkedő eredményeket értek el, kollektív sikertörténetet produkáltak.A XIX. század utolsó évtizedeitől kezdve Európában a „zsidókérdés” olyan áttekinthetetlenül összetett problémakör „hívó szavává” vált, amely a még mindig tovább élő vallási dimenzión túl magában foglalta a politikát is, különös tekintettel a társadalmi egyenlőtlenségekre és az egymással versengő nacionalizmusok konfliktusaira. A laicizálódó nemzetállamokban szinte nem volt olyan kérdés a földreformtól az esztétikáig, a munkások nyomorától a tőzsdekrachokig, a közegészségügytől a nemzeti érzelmekig, amelyet ne lehetett volna összefüggésbe hozni a zsidósággal. Ez közben többféleképpen, szimbolikus népi közösségként, új típusú nacionalizmusként, mentalitásként, kultúraként és vallásként egyaránt meghatározta önmagát, s tagjainak identitásától függően különböző válaszokat adott a politika húsba vágó kihívásaira.Mivel a zsidók a gazdaság és a kultúra minden területén világszerte igyekeztek szerepet vállalni, érthetően arra is törekedtek, hogy polgári jogaikkal élve részt vegyenek az állam igazgatásában, továbbá minden olyan politikai párt szervezésében és működtetésében, amely a tagjai közé fogadta őket. Tény, hogy a baloldali és a liberális pártok, amelyek ideológiájukat elsősorban a szolidaritás és a szabadság eszméjére alapozták, hosszabb időn át rokonszenvesek voltak a zsidó identitást valló vagy valamiképpen ahhoz kötődő csoportoknak. Ennek nem csak az volt az oka, hogy az emancipáció, a társadalmi reformok, valamint a gazdaság eredményeinek igazságos elosztása, azaz a szocializmus eredeti eszméje a judaizmushoz közel álló gondolat volt. Jócskán hozzájárult az is, hogy 1945 előtt az európai jobboldali nacionalista pártok a zsidósággal, annak „kozmopolita” törekvéseivel szemben határozták meg magukat, s hajlottak az antiszemitizmusra, annak kompromisszumra kész válfajaitól egészen a tébolyult logikájú, radikális zsidógyűlöletig, amelynek démonikus megtestesítője a baloldal egyenlőségeszményét is kisajátító Hitler volt.Ilyen körülmények között alakult ki Európában századunk folyamán a zsidó származású politikusok „túlreprezentációja” a baloldali és a liberális pártokban, mozgalmakban, ami a húszas–harmincas években érvként szolgált az antiszemiták számára, s a nácizmus terjeszkedésével szembesülve felértékelte a kelet-európai zsidóság megmaradásának utolsó esélyét jelentő kommunizmust, illetve a Szovjetuniót. A harmincas években a baloldaliság valóságos valláspótlékká vált a létében fenyegetett európai zsidóság egy részének. A rövid ideig fennállt, Hitler megállításában haszontalannak bizonyult, végül pedig rútul elárult antifasiszta népfront és a spanyol polgárháború jócskán hozzájárult az „érzelmi baloldaliság” kialakításához.Eltérő, de nem teljesen különböző volt a helyzet Amerikában, amely a XIX. század második felében sorozatos hullámokban fogadta be előbb a német, majd a kelet-európai zsidóság tömegeit. A megalapításától szövetségi rendszerű Egyesült Államok alkotmánya sohasem ismerte az államvallás fogalmát. Nem meglepő, hogy az USA-ban 1918-ig jószerivel nem létezett antiszemitizmus, s a zsidó szervezetek nem a már ott élő zsidók jogainak védelmére, hanem az új bevándorlók megsegítésére jöttek létre. Ilyen volt az 1906-ban alapított AJC (American Jewish Comittee), amelynek első elnöke, Louis Marshall utóbb a politikai küzdelemtől sem riadt vissza. Amikor az oroszországi polgárháború idején Amerikában is elterjedt a Cion bölcseinek jegyzőkönyve című szennyirat, felvette a harcot az antiszemita autókirállyal, Henry Forddal. Az ő Dearnborn Independent című újságja aktív szerepet vállalt a zsidógyűlölet terjesztésében, amelyhez a befolyása csúcsán álló déli Ku-Klux-Klan is lelkesen csatlakozott. Az AJC sikeresen mozgósította az amerikai zsidó értelmiséget, és 1926-ban sikerült is nézeteinek visszavonására kényszerítenie Fordot. A szervezet az 1933-tól, Hitler hatalomra jutásától újra feltámadó amerikai antiszemita kampány megfékezésében is jelentős szerepet játszott.Erre az időszakra azonban az amerikai zsidó értelmiség az európait jó néhány évtizeddel követve „a baloldal uszályába került”: határozottan rokonszenvezett a szakszervezetekkel, a déli polgárjogi mozgalmakkal és a kommunizmussal. A harmincas évek második felében azonban figyelemre méltó szakadás következett be a soraiban, amely éppen az AJC rangos folyóiratához, a Commentaryhoz kötődött. Sajátos módon a Szovjetunióval szakító zsidó értelmiség meghatározó része előzőleg trockista volt, őszintén hitt a világforradalomban, s a harmincas években ez a meggyőződése állította szembe Sztálinnal. Ismeretes, hogy Trockij élesen ellenezte a második világháború közvetlen előzményének számító Molotov–Ribbentrop-paktumot. Álláspontja New Yorkban igen népszerű volt, Mexikóban történt meggyilkolása pedig csak elmélyítette a Szovjetunió politikája iránti ellenszenvet, amely abban az időben is fennmaradt, amikor a hatalmas ország az USA szövetségese volt a tengelyhatalmak ellen vívott második világháborúban.A Commentary szerkesztője, Elliot Cohen a hidegháború kezdetén a volt trockista Irving Kristol közreműködésével megszervezte a Kulturális Szabadság Bizottságát (Comittee for Cultural Freedom), amely Sztálin ellen mozgósította az amerikai zsidó értelmiséget. Megjegyzendő, hogy a folyóiratban 1946 végén elítélő cikk jelent meg a nürnbergi perről, amely annak idején nagy felzúdulást keltett. Az írás szerzője arra az álláspontra helyezkedett, hogy Sztálin vérbírájának, a számos nép „áttelepítésében” bűnrészes Visinszkijnek nincs joga a náci tömeggyilkosok felett ítélkezni. Nem meglepő, hogy a bomladozó antifasiszta szövetség nevében végrehajtott felelősségre vonás nem világított rá az Endlösungra, a zsidók ellen folytatott titkos megsemmisítő háborúra, hiszen a Göring és társai ellen emelt vád első pontja „a béke elleni agresszió” volt. (A zsidó nép irtása valódi dimenziói csak Eichmann 1961-es jeruzsálemi pere után kezdtek ismertté válni.)Az AJC és a Commentary kezdettől fogva támogatta Izraelt, fontos szerepet játszott a hidegháborúban. A zsidó származású, kommunista Julius és Ethel Rosenberg elleni kémper alkalmával az amerikai zsidóságnak lehetősége nyílt rá, hogy bizonyítsa hazafiságát. Az ügyet New Yorkban tárgyalták; a bíró, Irving R. Kaufman, az ügyészekhez és az ügyvédekhez hasonlóan, zsidó volt. A per üzenete világos volt: az amerikai zsidó közösség elítéli a sztálini titkosszolgálat kémeit.Joseph McCarthy szenátor bukása után is baloldali liberálisokra és jobboldali konzervatívokra oszlott az amerikai zsidóság. Többségben maradtak az előbbiek, akik a Demokrata Párttal és a polgárjogi mozgalmakkal rokonszenveztek, mások viszont – mint a gazdaságilag legsikeresebb kisebbség tagjai – a republikánusokhoz húztak, mert érdekük fűződött a rend és a stabilitás megőrzéséhez. A Commentary az utóbbi csoport orgánuma maradt, s új szerkesztője, az íróként is jeleskedő Norman Podhoretz 1961-ben nagy visszhangot keltő konferenciát rendezett Zsidóság és fiatalabb értelmiségiek címmel. Ezen olyan jelentős írók és kritikusok vettek részt, mint Lionel Trilling, Clement Greenberg vagy Isaac Rosenberg, s a kibontakozó vitához hozzászólt az amerikai zsidó irodalom élő klasszikusa, Henry Roth is.Norman Podhoretz 1963-ban közölte nagy visszhangot kiváltó tanulmányát Az én négerproblémám – és a mienk címmel. Ebben felvetette, hogy az USA négerkérdését csak a fehér és a fekete emberfajta teljes öszszeolvadása oldhatja meg, s a maga részéről atyai áldásáról biztosította leányait, amennyiben feketékhez akarnának feleségül menni. Az írást, mivel első olvasatra a zsidó nép beolvadását propagálta, szinte minden amerikai zsinagóga szószékéről elítélték, holott a Swift gúnyos humorát felelevenítő szerző csak a pozitív diszkrimináció ellentmondásaira kívánta felhívni a figyelmet.A nyolcvanas években a Konzervatív Párttal rokonszenvező Commentary – Norman Podhoretz szerkesztésében – számos, a baloldali liberálisok szemében tabunak számító témát vetett fel, különös tekintettel arra, hogy a fekete kisebbség gazdasági és kulturális emancipációjához fűzött remények az erre a célra fordított óriási összegek ellenére sem váltak be, ugyanakkor más kisebbségek, a feministák és a homoszexuálisok is „benyújtották a számlát” a kormányzatnak. Egyidejűleg az elégedetlen feketék körében az antiszemitizmus jelei mutatkoztak, mégpedig nemcsak a „fekete muzulmánok”, hanem az afroamerikai középosztály körében is. Sőt az 1980-ban és 1984-ben fellépő fekete demokrata elnökjelölt, Jesse Jackson is tett a kampánya során néhány zsidóellenesként felfogható kijelentést.Velük szemben a konzervatív amerikai zsidó értelmiség a Szovjetunióval szembeforduló Ronald Reagent támogatta. A „gonosz birodalmát” sikerrel térdre kényszerítő elnök tanácsadóinak csapatában jelen volt a Commentary több szerzője is. Napjainkban, a kommunista rendszer összeomlása után a konzervatív amerikai zsidó értelmiség továbbra is kisebbségben van, de a pozíciói erősebbek, mint valaha,.Befejezésül ejtsünk néhány szót a zsidó identitás és a politikai meggyőződés hazai viszonyáról is. Hamis és tendenciózus volt az a szélsőséges nacionalista és jobboldali politikai propaganda, amely a magyar zsidóságot a baloldal tántoríthatatlan híveként és szövetségeseként állította be. Elég, ha csak két kiemelkedő, zsidó identitását vállaló személyiséget említünk, akik óvtak attól, hogy a zsidók a kommunisták által manipulált baloldal uszályába kerüljenek. A hitéhez és hazájához egyaránt hű Vázsonyi Vilmos, IV. Károly minisztere, illetve a GYOSZ nagy műveltségű, íróként is kiváló elnöke, Fenyő Miksa képviselte a baloldaltól elhatárolódó zsidó közéleti hagyományt, s mindketten jó kapcsolatokat ápoltak az antiszemitizmust elítélő, ellene fellépő jobboldali politikusokkal.Tény azonban, hogy 1919 és 1945 között a mérsékelt jobboldalnak, a konzervatívoknak kül- és belpolitikai okokból egyaránt korlátozottak voltak a lehetőségeik. Többek között ezért következett be nálunk is a holokauszt kollektív tragédiája, amely ellen egyébként annak idején a baloldali erők sem tettek semmit, csak utólag próbálták politikai céljaikra „hasznosítani” a feldolgozhatatlan traumát, utoljára a Demokratikus Charta tüntetései idején, 1993–94-ben. A magyar zsidó konzervatív hagyomány jeles alakja volt Fábián Béla, aki 1921 és 1939 között tagja volt a magyar parlamentnek. A képviselő 1946-ban emigrált az Egyesült Államokba, ahol 1951-ben az amerikai kongreszszus számára írt jelentést a magyar zsidóság korabeli helyzetéről. Az anyagot Rákosiék zsidóüldözése címmel 1992-ben közölte a budapesti Kommentár ötödik száma. Az amerikai Commentary nyomdokait követő folyóirat hat szám után megszűnt, mert nem részesült támogatásban. Befejezésül idézünk egy részletet Fábián Béla 1951-es helyzetjelentéséből.„A magyar zsidók eleinte nem látták tisztán, hogy »a polgárság felszámolásáról«, az eddig létezett hivatalos politika megerősödéséről vagy egy új, hivatalos antiszemitizmusról van-e szó. Mindenesetre a magántulajdonban lévő üzletek államosítása, mely a nagyvállalatokkal kezdődött, akkor érte el a kis szatócsboltokat, s érintett növekvő számú zsidót, amikor a »cionizmus« elleni támadások megerősödtek. Hosszú megfontolás után a a budapesti zsidó hitközség úgy döntött, hogy kihallgatást kér a miniszterelnöktől, Rákosi Mátyástól. Rákosi a küldöttséget 1949. február 7-én fogadta.»Azért jöttünk, hogy a következő, életfontosságú dolgokat beszéljük meg«, mondta a delegáció egyik tagja: »a városi zsidók gyors elszegényedése, a magyar kommunista párt ellenséges magatartása a zsidók iránt, tekintet nélkül arra, hogy tagjai vagy nem tagjai a pártnak, a kormányzat új, cionizmusellenes politikája és fellépése a zsidók Izraelbe való kivándorlása ellen.«Rákosi feldühödött, a zsidókat hűtlenséggel vádolta, megfenyegette őket, hogy a körülményeik romolhatnak ahelyett, hogy javulnának: »A kormány hamarosan egy tollvonással feloszlatja az összes cionista toborzóirodát, iskolát, szervezetet, illegális felekezeti és nacionalista mozgalmat. Nem tűrjük tovább a cionista machinációkat Magyarországon. Kádár belügyminiszter egyetlen műtéttel meg fogja gyógyítani a zsidókat.«”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.