Festői világok

P. Szabó Ernő
2000. 10. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A XX. századi magyar művészet spektruma jóval szélesebb, mint ami az elsősorban az új értékekre figyelő művészetkritikai írásokból kiderül. Az éppen a figyelem középpontjában lévő generációk, irányzatok mögött a legkülönfélébb törekvések képviselői dolgoznak félárnyékban. A magyar művészet értékeiről alkotott képünk akkor lesz teljes, ha időnként rájuk is figyelünk. A többi között így summázható annak a két kötetnek a tanulsága, amelyek a közelmúltban láttak napvilágot, s a jelen, illetve az utóbbi évtizedek két festőjének művészetét mutatják be.Mindketten vidéken születtek, Mersits Piroska (1926–1988) a Somogy megyei Vésen, Vecsési Sándor Nyergesújfalun 1930-ban, s pályájuk mindvégig a tájjal, a faluval szoros kapcsolatban alakult. A második világháború után kerültek a Képzőművészeti Főiskolára. Mersits Piroska 1945 és ’49 között Bernáth Aurél növendéke volt, Vecsési Sándor 1949 és ’54 között Bernáth, valamint Fónyi Géza tanítványa. A hasonlóságok mellett azonban fontosak a különbségek is: míg Mersits törekvései indulásától kezdve kívül estek a korszak hivatalos művészetpolitikája által támogatott körön, a „népi tehetségként” indult Vecsési lírai hangja, elsősorban a magyar falu idilli képeit, nosztalgiát keltő részleteit megörökítő tematikája, a vásárhelyi festészettel rokon realizmusfelfogása éppenséggel támogatandó értéknek számított a saját imázsát építgető hatalom számára. Jellemző, hogy míg a két évtizeden keresztül pedagógusként dolgozó Mersits 1971-ben csak az „önköltséges” Fényes Adolf Teremben mutatkozhatott be, Vecsési 1964-ben az Ernst Múzeumban állíthatta ki képeit.A Heller Tamás szerkesztette Mersits- és a Tasnádi Attila bevezetőjével megjelent Vecsési Sándor-kötetben sok a hasonló, olykor majdnem azonos motívum, interpretálásuk azonban igen eltérő. Az előbbi művész elvonatkoztat, vízióiban ott a korszak minden ellentéte, drámája, az utóbbi hangja inkább élete későbbi szakaszában válik komorrá, mintegy jelezve a korábbi illúziókkal való leszámolást. Ezen a ponton találkozik a két művész pályája, s e találkozás a XX. századi magyar művészet fordulatairól való újabb tűnődésre késztetheti a kötetek olvasóit. (Heller Tamás [szerk.]: Mersits Piroska. Budapest, 2000. 62 o., ármegjelölés nélkül, a szerkesztő kiadása. Tasnádi Attila: Vecsési Sándor. Kijárat Kiadó, 2000. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.