Az utolsó előtti konzervatív

Molnár Attila Károly
2001. 01. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tíz évvel ezelőtt, 1990. december 19-én halt meg a század legjelentősebb brit politikai gondolkodója, Michael Joseph Oakeshott. Szép kort ért meg – 1901. december 11-én született –, mint példaképe, Thomas Hobbes.Édesanyja London vikáriusának a lánya volt, apja pedig postamester Newcastle-ben. Noha a papa agnosztikus volt, G. B. Shaw barátja, a családban élt az anglikán szellem. Oakeshott egész életében eljárt az anglikán istentiszteletekre. Számára a vallás a nem dogmatikus anglikanizmus volt, amelynek több köze van az erkölcshöz és az esztétikához, mint a teológiához. Emellett életmódot, szokáserkölcsöt jelentett: Az „általános életvezetésünk és a vallásunk elválaszthatatlan... a vallás maga életmód. Minden vallás életmód, és a mi vallásunk a mi életmódunk.”Oakeshott 1919-től tanult történelmet a cambridge-i Gonville and Caius College-ben; a húszas években kétszer is járt Németországban, Marburgban és Tübingenben. Heideggert hallgatott, és itt ismerkedett meg Nietzsche és Burckhardt írásaival. A diplomája megszerzését követően a lythami St. Anne gimnáziumban tanított, majd 1927-től az említett college fellow-ja lett. Noha a háború kitöréséig itt tanított, és ekkor volt Cambridge-ben Wittgenstein is, kapcsolatuknak nincs nyoma gondolataik bármilyen hasonlósága ellenére sem.Első két önálló publikációja, valamint számtalan vallási tárgyú recenziója mutatja, hogy kezdetben erősen érdekelte a vallás. Eleinte teológiai végzettséget akart szerezni. Egy magánlevélben azt írta, hogy Szent Ágostont és Montaigne-t tartja a legfontosabb gondolkodóknak. Magát augusztiniánus kereszténynek tartotta, ami tükröződött politikai gondolkodásában, és jól illeszkedett Montaigne szkeptikus katolicizmusához. Montaigne-hez hasonlóan ő is viszolygott a politikai és kulturális újításoktól, jobban kedvelte a megörökölt hagyomány lassú változását. Montaigne-től nemcsak gondolatokat tanult Oakeshott, hanem stílusa, az értekező esszé is nagyrészt tőle eredeztethető. Szent Ágostonhoz hasonlóan pedig kora pelagiánus (a megváltást az e világi életben remélő) és gnosztikus (a tudás révén sejtő) eretnekei ellen küzdött.Ezek a háború előtti írásai erős idealista hatást mutatnak. Oakeshott fiatalkora a brit és a német idealizmus, elsősorban Hegel és F. H. Bradley hatása alatt telt el. Ennek nyomait olvashatjuk a The Authority of State-ben (1929), illetve e korai korszaka legfontosabb és későbbi írásaiban is visszaköszönő művében, az 1933-ban megjelent Experience and Its Modes-ban. Ennek kiadása után politikai érdeklődése egyre növekedett, és eltávolodott a brit idealista gondolkodástól. A Leo Strauss Hobbes-elemzéséről írt recenziója, valamint az 1939-ben kiadott, a kor legfontosabb politikai irányzatait bemutató könyve – The Social and Political Doctrines of Contemporary Europe – mutatják e változást.1939-ben bevonult katonának; patrióta volt: „Számomra a patriotizmus az a motívum, amelyik minden cselekedetünkben vezet minket. És ez a motívum ural minket, amennyiben valóban az államunk igazi tagjai vagyunk. A tagságunk arányos annak erősségével, amennyire felismerjük e motívumot, és e szerint élünk. Ebben az értelemben... a patriotizmus minden erkölcs alapja... Nem utasíthatjuk el annak elismerését, hogy van valami valóságos az országunk és vidékünk erős szeretetében, amely oly nagy szerepet játszik legtöbbünk életében.” A Második Kanadai Hadseregben szolgált, némettudását egészen a háború végéig hasznosította hírszerzőként a brit hadseregben, szemben például a kortárs kritikai és antifasiszta frankfurti szociológusokkal. E katonai tapasztalatból eredhetett háború utáni írásainak két fő témája: pusztán a technikai tudás nem elegendő az értelmes cselekvéshez, és a katonai szervezet csak egy célra irányul, ezért nem alkalmas a békebeli élet megszervezésére, a kollektivizmus pedig háborús jellegű. A háború egységet szül, ezért akarja fenntartani a kollektivista politika a háborús állapotokat, a mozgósítást, ami ellentétes az Oakeshott eszményét jelentő törvény uralmával. 1945-től ugyanis az Attlee-féle labourista kormányzat uralta Nagy-Britanniát és vele a jóléti államot kiépítő „központi tervezés” és „társadalommérnökség” politikája, amit Oakeshott a háborús viszonyok meghosszabbításának tartott. Világháború utáni írásainak meghatározó problémája az, miképpen lehetne megőrizni vagy helyreállítani az egyén szabadságát és a kormányzat, a törvény tekintélyét.A háború utáni évben kiadta Hobbes Leviatánját. A hozzá írt előszó azóta is az egyik legmarkánsabb Hobbes-értelmezés. A következő évben megalapította a Cambridge Journalt, amely 1952-ig jelent meg. Háború utáni fontos írásainak jelentős része itt jelent meg először. 1949 és 1951 között az oxfordi Nuffield College-ben tanított, 1950-ben kinevezték a London School of Economics and Political Science (LSE) politikafilozófia-professzorának. 1951-ben mondta el székfoglaló beszédét, a Politikai képzést, amely, akárcsak Oakeshott kinevezése, igen nagy feltűnést keltett. Elődje az LSE-n ugyanis két szocialista, Harold Laski és Graham Walles volt, és maga az LSE még erősen viselte alapítója, Sidney és Beatrice Webb munkáspárti szellemét. Márpedig 1951-ig Oakeshott már publikált jó néhány írást, amelyben elsősorban kora munkáspárti politikáját és a politika szocialista eszményeit bírálta, köztük a tudományos tervezést, az ideológiák követését. Az LSE pedig ekkor erősen az alapítói szándéka szerinti politikai technikusok képzésére törekedett, akik nem az embereket kormányozzák, hanem a dolgokat igazgatják tudományos törvények segítségével. Oakeshott írásai szerint azonban az állítólag értékmentes tudomány magyarázatai csak maszkok, hogy elfedjék a politika szükségszerű kontingenciáját.Székfoglaló beszéde csak növelte a baloldali társadalom és technokrata környezete mérgét. Oakeshott filozófiai stílusának lényeges része a képek alkotása – például a politika hajózásként való ábrázolása, amely képet a székfoglaló beszédében használta. A közönség olyan racionális témák tárgyalását várta tőle, mint szabadság, igazságosság, egyenlőség, amelyek vezérlő csillagokként használhatók. A „mi a teendő?” kérdésre Oakeshott kétségbeejtő választ adott: a hagyomány sugalmazásainak keresése. A racionalista elvárások szerint a jó politika a jó (racionálisan igazolt) alapelvek megvalósítása, és ami nem ilyen racionalista elvek megvalósítása, az csak az irracionalitás, előítéletek, babona, kapzsiság, mohóság követése. Oakeshott azonban félresöpörte a racionális alapelveket. Arról beszélt, hogy azok a navigációs eszközök, amelyekben eddig bíztak, értéktelen kacatok, a tájékozódásra mindenképpen alkalmatlanok, és a helyzet reménytelen, mert a tudományos politika és racionalizmus tökélyt kereső és ígérő mérge miatt Európa értéktelennek tekinti legfontosabb kincseit: hagyományát, szokásait. Az európaiak elfelejtették élvezni a saját kertjüket.Oakeshott eljárt a tory professzorok és újságírók találkozóira, s életmódja feltűnően távol állt a baloldali értelmiségétől. Már cambridge-i éveiben ismert volt eleganciájáról, versenylovat tartott, és sportkocsival közlekedett. Életmódja inkább egy vidéki gentlemané volt, mintsem egy baloldali egyetemi értelmiségié. Tory dandy volt, a kényelmes kopottságot jobban szerette, mint a hivalkodó nagyravágyást. A radikális demagógot, az értelmiségi racionalistát és a törekvő demokratát nem kedvelte; állandóan figyelmeztette az emberiséget, hogy inkább alázatos legyen, mint lázadó. Szkeptikus konzervativizmusát azonban nehéz lefordítani programszerű tevékenységre. Írásainak visszatérő fontos állítása, hogy a magyarázatot meg kell különböztetni a cselekvési – vallási, erkölcsi vagy politikai – javaslattól. Szerinte nem a filozófiának kell megerősítenie a konzervatív politikát, mivel a filozófia semmilyen politikát nem erősíthet meg. A filozófia sosem ideológia, nem normatív, nem tudja eldönteni, mit tegyünk, hogyan éljünk. A filozófiából semmilyen politika vagy program nem vezethető le.1962-ben jelent meg a háború utáni írásainak egy részét tartalmazó Rationalism in Politics – magyar kiadása várható a közeljövőben Politikai racionalizmus címmel –, amely meghozta számára az igazi ismertséget. 1968-ban vonult nyugdíjba, de még sokáig vezette politikafilozófiai szemináriumát. 1975-ben kiadott két fontos esszégyűjteményt, az On Human Conduct és az On History and Other Essays címűt. Az Experience and Its Modes mellett az On Human Conduct a másik szisztematikus írása. Elemzésének tárgya nem a politikai gondolkodás fő témái, hanem maga a „politika”. Az On Human Conduct témájáról írta, hogy az olyan régen vele van, amióta csak az eszét tudja. Itt újrafogalmazta és kidolgozta a konzervatív politizálásról korábban itt-ott már leírtakat, és e könyve tartalmazza a számára fontos témákat: a „civility” nyelvét és gyakorlatát, a hagyományos eljárások iránti vonzalmát, a megváltó politikával és elmélettel szembeni kételyét, a politikai elmélet összekapcsolását a kontingenciával. Az On Human Conduct igyekszik felszámolni egyén és kormányzat, szabadság és tekintély ellentétét, és kritikai mércét állít a kortárs utópikus állam elé.Nem sokkal halála előtt jelent meg az oktatással kapcsolatos írásainak gyűjteménye, a The Voice of Liberal Learning (1989). Soha semmit nem sietett kiadni, így halmozódott fel sok kiadatlan írás élete végére. 1990-ben bekövetkezett halála után tanítványai még három gyűjteményes könyvét adták ki, s ezek közül kettő addig meg nem jelent írásait tartalmazza – Religion, Politics and the Moral Life; Morality and Politics in Modern Europe; The Politics of Faith and the Politics of Scepticism. A még feldolgozás alatt álló Oakeshott-archívum pedig sok meglepetést tartogathat.Oakeshott nem volt olyan viharos hatású, mint a frankfurti iskola tagjai, sem olyan vitatott, mint Rawls, Rorty, Nozick, igaz, ma már működik a Michael Oakeshott Társaság. Iskolát nem teremtett, noha tanítványai a brit gondolkodás fontos alakjai lettek: így az Oakeshott politikafilozófia-képét történetírásba átültető Q. Skinner, a szkepticizmus egyik legismertebb kutatója, Popkin, a tanszékvezetésben őt követő K. Minogue, a Letwin házaspár, Ch. Covell. Oakeshottot, valamint a hozzá talán legközelebb álló két Letwint és Kedourie-t nevezték „LSE-konzervatívoknak”. Életében konzervatívnak tartották, és J. S. Mill mondásának megfelelően – „hülyék pártja” – bántak vele. Halála után azonban meglehetősen fura vita kezd kialakulni körülötte: kié Oakeshott? A baloldal és a szocialisták annyi kritikát kaptak tőle, hogy a vitában komolytalan lenne a részvételük, viszont az általa nem kevésbé bírált liberálisok maguknak igénylik. Ezt a „liberális volt Oakeshott” emberrablást Rorty kezdte, aki a szkeptikus liberalizmus képviselőjének tekinti Oakeshottot, s véleményét elsősorban A költészet hangja az emberiség társalgásában című esszéjére, pontosabban a „társalgás” metaforára alapozta, illetve a törvény uralmáról az On Human Conductban írottakra. Sajátos módon ma már a felvilágosodás bírálata a posztmodern liberalizmus kialakulásával nem jelent feltétlenül konzervativizmust. Mindazonáltal meglehetősen furcsa Rorty érvelése, aki a maga radikális demokrata gondolkodása és Rawls deontológiai individualizmusa mellé helyezi Oakeshottot. Sok mondata van Oakeshottnak, amelyet Burke is leírt, ezzel együtt azonban igaz, hogy Oakeshott sok ponton eltért Burke-től. A kérdés csak az, hogy ha Oakeshott nem Burke reinkarnációja, akkor feltétlenül Rawls–Dworkin–Nozick–Rorty-féle liberálisnak kell-e lennie? Oakeshott cseppet sem kedvelte az emberi jogok eszméjét, és a törvény uralma sem e problémákra adna választ. Ha valami igazán távol állt a gondolkodásától, szkepszisétől, és ami a philosophe-okkal szembeni ellenszenvét igazolta, az Rorty azon igénye, hogy a philosophe mindent mérjen és ítéljen meg, „kulturális döntnök” legyen.Oakeshott elválasztotta a természettörvényben hívő liberális konzervatívokat a szerinte igazi konzervatívoktól, azaz magától, és ez utóbbi szemlélet helyreállítása volt a célja. Bírálatának fő iránya, a racionalista erkölcs és politika részben a totalitárius, részben a jóléti és részben az emberi jogokra, népszuverenitásra, nemzeti önrendelkezésre hivatkozó politika ellen irányult. Elutasított olyan fogalmakat, mint közjó, osztó igazságosság, részvétel, egyenlőség, és a politikát nem az emberi tökéletesedés eszközének tekintette. Ő maga ritkán beszélt a liberalizmusról és a liberálisokról, talán mert túl nagyra értékelte a szabadságot ahhoz, hogy ellenfeleivel öszszekapcsolja. De tanulságos, amit a liberalizmusról ír: a szabadság képmutató embléma lett, és a barátai gyakran jobban veszélyeztetik, mint az ellenségei. „És ezt fontos kimondani a mai Angliában, mert meggondolatlan újságírók és ravasz zsarnokok hatására nagyon könnyen elhisszük, hogy amíg szólásszabadságunk érintetlen marad, addig semmi fontosat nem veszítettünk el – ez egyszerűen nem igaz.” Már 1939-ben azt írta, hogy Európában „a liberalizmus intellektuális uralma hamarosan despotizmussá vált”. Szinte burke-i nyelvet használva a „jakobinizmus filozófiájáról” írt és arról, hogy a liberális demokrata politikája a tömeget csak olyannak szeretné látni, hogy azt visszhangozza, amit tanítottak neki.Oakeshott konzervativizmusa nem neokonzervatív ellenideológia volt, és nem is ellenforradalmi, hanem tisztán forradalomellenes, ugyanis a „konzervatív vérmérsékletű ember... nem hajlik arra, hogy azt gondolja: csak akkor történik valami, ha nagy változások zajlanak, s így nem aggasztja a megújulás hiánya... tudja, hogy valójában nem minden megújulás jelent javulást... Az újítás... melyben nyereség és veszteség... olyan szorosan fonódik össze, hogy roppant nehéz megjósolni a végkifejletet... Következésképpen a kis és korlátozott újításokat többre tartja a nagy és korlátlan újításoknál... a gyors ütemnél jobban szereti a lassút, s időről időre megáll, hogy szemrevételezze a mindenkori következményeket, és végrehajtsa a megfelelő kiigazításokat... könnyelműség az ismert jóról lemondani az ismeretlen jobb kedvéért.” Számára a konzervativizmus a jelen lehetőségeinek élvezetét jelentette: „Minden igazi kényelemhez társul egy bizonyos fokú kopottság.” Ugyanis azt lehet élvezni, amit ismerünk – barátot, családot, szabadságot. A jelen pedig csak azoknak elviselhetetlen, akik nem ismerik a lehetőségeiket.Oakeshott a kortárs amerikai konzervatívokkal szemben azt állította, hogy a konzervativizmus nem feltételezi a természeti törvény hitét. Írásainak visszatérő motívuma a természettörvény létezésének tagadása, azaz annak tagadása, hogy lenne egy, az emberi gyakorlattól (vallástól, erkölcstől, politikától) független mérce, amely alapján a gyakorlatok megítélhetők. Másik üzenete az, hogy a konzerv

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.