Magyar jóvátétel

Földesi Margit
2001. 02. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország második világháború utáni legfőbb gondját a jóvátételi kötelezettség jelentette. A jóvátétel fizetése azonban csupán egy volt a teljesítendő „nemzetközi pénzügyi kötelezettségek” közül. További pénzügyi terheket rótt az országra az úgynevezett „szovjet–német” vagyon kérdésének rendezése.Sokat törtem a fejem azon, hogyan lehetne a bajokon segíteni. Nem könnyű dolog egy kommunista számára lelkileg az oroszok ellen harcolni... szerettem volna elmenni Puskin követ úrhoz, hogy feltárjam őszintén a helyzetet... de ez nem történt meg, mert a Párttól azt az utasítást kaptam, hogy várjuk meg az orosz–magyar Állandó Bizottság megalakulását.Ezeket a sorokat 1948 elején vetette papírra Káldor Illés, a Jóvátételi Hivatal főosztályvezetője egy Rákosi Mátyás számára készített feljegyzésben. A baj forrása, amelyen még a pártot nagybetűvel író kommunista hivatalnok is felháborodott, Magyarország jóvátételi kötelezettsége volt, amit a második világháború után kellett fizetni. A jóvátétel fizetése azonban csupán egy volt a teljesítendő „nemzetközi pénzügyi kötelezettségek” közül, amelyet Magyarországnak fizetnie kellett a vesztes háború után.E kategóriába a jóvátételen kívül beletartozott még a Szövetséges Ellenőrző Bizottság (SZEB) tagjainak, mind az öt missziójának (szovjet, angol, amerikai, cseh és jugoszláv) teljes ellátása, igényeinek kielégítése, beleértve a luxust is. A virágcsokron át a szeszes italokon keresztül a perzsaszőnyegig. Ezenkívül a Vörös Hadsereget, annak katonáit is Magyarországnak kellett ellátnia. Ez az összeg igen tekintélyes volt, amit az is példáz, hogy az 1946–47-es költségvetési évben (a forint bevezetésének első éve) ez a tétel az összes pénzügyi kiadás 10,7 százalékát jelentette, azaz 372 millió 563 ezer forintot.További pénzügyi terheket rótt az országra a „szovjet–német” vagyon kérdésének rendezése. Ez abból eredt, hogy 1945 nyarán a három szövetséges nagyhatalom (a Szovjetunió, az USA, Nagy-Britannia) képviselői úgy döntöttek a potsdami értekezleten, hogy a Szovjetunió birtokba veheti az általa megszállt Bulgáriában, Magyarországon, Romániában, valamint Ausztriában található német tulajdont. Így kerültek a magyarországi német érdekeltségek és német vagyontárgyak, földtulajdonok a Szovjetunió birtokába. A potsdami határozatok azt is lehetővé tették a Szovjetuniónak, hogy pénzintézeteket, részvényeket szerezzen meg. Ezeket a gyárakat, üzemeket, földeket, pénzintézeteket azután a magyar államnak vissza kellett vásárolnia a Szovjetuniótól, ami az 1950-es évek közepéig óriási terhet jelentett.A legfőbb gond mindezek ellenére a jóvátétel fizetése volt. Magyarország jóvátételi kötelezettségei mindenekelőtt a Szovjetuniónak, Jugoszláviának és Csehszlovákiának fizetendő kártérítésből, valamint a szövetséges államoknak és azok polgárainak járó, meg nem határozott összegből álltak. Az 1945. január 20-án aláírt fegyverszüneti egyezmény 12. pontja előírta, hogy Magyarország hat év alatt 300 millió dollár jóvátételt köteles fizetni, amelyből 200 millió a Szovjetuniót, 100 millió pedig Jugoszláviát és Csehszlovákiát illeti meg. A jugoszláv és a csehszlovák kormány egymás között úgy állapodott meg, hogy a nekik járó 100 millió dollárból Magyarország Jugoszláviának fizessen 70 millió dollárt, Csehszlovákiának pedig 30 milliót. A szállítások ezekbe az országokba még azelőtt megkezdődtek, hogy megkötöttük volna a jóvátételi egyezményeket. Már 1945 februárjában–márciusában kellett kivinni élelmiszert, különböző acél- és vasárut, nem beszélve a leszerelt gyárak gépi berendezéseiről.Legelőször a Szovjetunió kormányával írtuk alá a jóvátételi egyezményt, többheti megalázó tárgyalási procedúra után. A legfőbb gondot az jelentette, hogy nem két egyenrangú fél ült a tárgyalóasztal két oldalán, hanem a győztes Szovjetunió és a legyőzött Magyarország képviselői. A tárgyalásokon a legfontosabb kérdés az volt, hogy a szovjetek mit és hogyan követelnek tőlünk. A „mit” kérdés körébe tartozott, hogy nyersanyagot, készárut vagy gépi berendezéseket, komplett gyárakat, esetleg munkaerőt kell-e adnunk. A „hogyanba” tartozott az elszámolási ár kérdése, az, hogy kit terheljenek a szállítási, csomagolásai költségek, kik és milyen jogkörrel ügyeljenek a szállításokra, mi legyen a már eddig leszerelt és jogtalanul hadizsákmányként kezelt gyári berendezésekkel.A szovjet–magyar jóvátételi egyezményt 1945. június 15-én kötötték meg. Erről a korabeli Szabad Nép így tudósított: „... az esti órákban a szovjet diplomáciai küldöttség helyiségében Vorosilov tábornagy és Dálnoki Miklós Béla miniszterelnök aláírták a Szovjetunió kormánya és az ideiglenes nemzeti kormány között a fegyverszüneti szerződés értelmében Magyarország által a Szovjetunió részére jóvátétel fejében teljesítendő áruszállítások tárgyában létrejött egyezményt... Az aláírt egyezmény kimerítő részletességgel megállapítja... a Magyarország által a Szovjetuniónak hat éven át teljesítendő gép-, áru- és nyersanyagszállításokat, az egyes évekre megfelelően elosztva.” A tizenegy cikkelyből és mellékletekből álló szovjet–magyar jóvátételi egyezmény rendkívül szigorú feltételeket szabott Magyarországnak. A szállítási és csomagolási költségek minket terheltek, a szovjet fél reklamálhatott az áru átvétele után. Mindezeken felül Magyarországnak késedelmes szállítás esetén havi öt-, azaz évi 60 százalékos pönálét (bánatpénzt) kellett fizetnie a Szovjetuniónak. Ráadásul az átvételi árakat is nagyon alacsonyan szabták meg, ami azt jelentette, hogy Magyarországnak a jóvátételi szállításokat az 1938-ban érvényes világpiaci árak alapján kellett teljesítenie, felemelve az ipari berendezések árát 15 százalékkal, a többi áruét pedig 10 százalékkal.Rákosi Mátyás így ír visszaemlékezéseiben az átvételi árakról: „Az egész jóvátétel fizetésének bibije ott volt, hogy a békebeli ár nagyon bizonytalan gazdasági fogalomnak bizonyult, s mire kialakult valamelyes rendszer, kiderült, hogy egy jóvátételi dollár úgy három tényleges dollárba kerül. A mi gazdasági embereink, elsősorban akik a jóvátételi szállításokkal foglalkoztak, ezt ismételten szóvá tették előttem. Ameddig azonban Finnország és Románia, melyek hozzánk hasonló helyzetben voltak, nem tették szóvá, nekünk, Hitler utolsó csatlósainak, kényes lett volna kezdeményezni.” Ez a fajta fogalmazás egyszerre két dolgot is jelent. Egyrészt Rákosi Mátyás és szakemberei pontosan látták a problémát, ugyanakkor semmit sem szándékoztak tenni ellene, ráadásul egy hamis, bűntudatot keltő eszme nevében. Lehetséges, hogy ha minden erejükkel képviselik Magyarország érdekeit a Szovjetunióval szemben, akkor sem értek volna el jelentős eredményt. De valamennyit bizonyára mégis, s akkor legalább elmondhatnánk, hogy mindent megpróbáltak.Számos tanulmányt készítettek 1945-ben arról, mit is jelent Magyarországnak az, hogy jóvátételt kell fizetnie. Egy vezető közgazdászok által készített jelentés azt elemzi, hogy „miért súlyosabb a jóvátételi kötelezettségünk (a Szovjetunió irányában – F. M.), mint ahogyan azt a dollárértékek mutatják?” A sokoldalas jelentés négy pontban összegzi a választ.1. Magyarország sok olyan áruban, amelyet jóvátételben kell szállítania, korábban egyáltalán nem volt exportképes.2. Ha ki is vitt ilyen iparcikket, árut, akkor ezeken 45–50 százalékos exporttámogatás volt.3. A szovjet rendelések műszaki feltételei eltérnek a Magyarországon gyártott cikkekéitől, ami jelentős költségnövekedést okoz.4. A jóvátételi egyezmény értelmében a magyar vállalatoknak olyan feltételeket és garanciákat kell vállalniuk, amelyek lényegesen súlyosabbak, mint azok, amelyek a nemzetközi kereskedelemben szokásosak.A jóvátételi egyezményben tételesen felsorolták azokat a gyárakat és üzemeket is, amelyeket teljesen vagy részben le kellett szerelni és kiszállítani a Szovjetunióba. A listán szerepelt többek között a hatvani áramfejlesztő telep, az ajkai erőmű, a Weiss Manfréd-gyár (ez a gyár termelt legtöbbet szovjet jóvátételre) három kazánja és turbinája, a Neményi-gyár, a pécsi és szegedi erőmű, a székesfehérvári könnyűfémhengerde és feldolgozógyár berendezései, valamint öntödéje, a rimamurányi–salgótarjáni vasmű finomhengerdéje, az Orion orvosi üvegüzem berendezései, a Mávag présgépei, a Magyar Pharma gyógyszerészeti gyár gépei stb.Pokorny Hermann, aki kiválóan beszélt oroszul, és különböző funkciókban jelen volt a Szovjetunió felé irányuló magyar jóvátételi ügyeknél, így ír memoárjában: „Fájt az ember szíve, amikor beépített szövőszékeket kellett ezer alkatrészre szedni. A szakemberek kijelentették, hogy abból már sohasem lesz üzemképes gép. Különösen azért mozgattak meg mindent az oroszok, hogy 1946. január 1-jéig a hatvani erőmű legyen leszerelve és elszállítva a Szovjetunióba. Erre a munkára ezerszám kellett munkásokat beállítani... Az oroszok mindenütt szabotázst szimatoltak, ott is, ahol a legjobb akarat mellett is leküzdhetetlen akadályok voltak.”Nehezítette a magyar gazdaság boldogulását és ezáltal a gyors újjáépítést, hogy nem kevésszer a Szovjetunió által megrendelt áruhoz a nyersanyagot vagy bizonyos alkatrészt külföldről, drágán és ráadásul devizáért kellett beszerezni. Így volt ez például az ébresztőórák esetében, amelyeknek a rugóit (hajszálrugó, csengőrugó stb.) Svájcból kellett beszerezni, jelentős többletkiadást okozva az államnak.Magyarország az ipari szállítások mellett mezőgazdasági árukat is köteles volt átadni a Szovjetuniónak a jóvátétel fejében. Így szállítottunk ki többek között búzát, rozsot, árpát, komlót, kukoricát, dohányt, különböző palántákat, takarmánymagvakat, hüvelyes vetőmagokat, főzelékvetőmagokat, állatokat, lovakat, szarvasmarhát, sertést stb. A mezőgazdasági áruk jóvátétel fejében való átadását lelki okok is nehezítették, hisz egy háború utáni „éhes országban” nehéz vagonokra rakni és kiszállítani élelmiszert.Állandó vitára adott alkalmat a két ország között a már említett elszámolási ár és a szovjet–német vagyon kérdése. A háború alatt és után a világpiaci árak rendkívül gyorsan emelkedtek, ezzel szemben a magyar áruk értékét még mindig az 1938-as világpiaci áron számolták el. Statisztikai számítások szerint 1945–1948 között a világpiaci árak a kétszeresükre emelkedtek, de mivel a magyar áruk átvételi árát a Szovjetunió kormánya nem volt hajlandó megemelni, a jóvátételi teher gyakorlatilag megduplázódott. Igaz viszont, hogy 1948 júniusában – némileg ezt kompenzálva, valamint azt a tényt figyelembe véve, hogy addigra Magyarország szinte teljesen betagozódott a „szovjet blokkba” – a szovjet kormány elengedte a még fizetendő jóvátételi összeg felét.Magyar szakemberek 1946 májusában írták azt a jelentést dr. Erőss János, a Jóvátételi Hivatal egyik vezetője számára, amelyben a jóvátételi terheket tovább nehezítő egyéb körülményeket taglalnak. „Igen káros ránk nézve az a körülmény, hogy az egyezmény megkötésének időpontjában a magyar megbízottak egyes tételeknél nem ismerték a cikk teljes technikai leírását, illetőleg az ártárgyalásokon más előírásokról volt szó, mint a végleges rendelkezések körülírásában.” Ezt számos esettel bizonyítják. Például a szovjet fél hűtőgépeket rendelt országunktól jóvátételi áruként. A tárgyalásokon a szovjetek –10 Co elpárolgási hőfokot adtak meg, a rendelésnél már –28 fokot írtak elő. Ez a különbözet nekünk csaknem kétszeres növekedést jelentett. Vagy: a szovjetek kértek tőlünk egy telefonközpontot. „Itt az eredeti tárgyalásoktól eltérően – olvasható a jelentésben – sokkal nagyobb forgalmi sűrűség lebonyolítására alkalmas központot rendeltek meg, ami ugyancsak 60–70 százalékos árkülönbözetet jelent.”A fizetési kötelezettségeinkről szóló történeti szakirodalomban a legkevésbé feltárt rész a „szovjet–német” vagyon kérdésköre. A potsdami konferencia határozata szintén számos gondot és óriási plusz pénzügyi terhet jelentett. Az első nehézséget rögtön a „német tulajdon” meghatározása jelentette. Mit értsenek ezen a magyar hatóságok vegyes tulajdon esetében? Hány százalékos német tulajdonrész kell ahhoz, hogy németnek minősítsék (s így automatikusan szovjet tulajdonná váljon)? Mi lesz a többi tulajdonhányadot birtoklóval? Ki kártalanítsa őket? Mi történik azokkal a német tulajdonokkal (például részvényekkel, hajókkal), amelyek nincsenek az ország területén, s így Magyarország ténylegesen nem rendelkezik felettük? Gondot okozott az is, hogy a második világháború alatt jelentősen megnőtt a német tulajdonhányad, illetőleg az anschluss után németnek minősítettek korábbi osztrák érdekeltségeket, vagyontárgyakat.A magyarországi német javaknak a Szovjetunió részére történő átadását két rendelet értelmében (11 700/1945 M. E. és 6280/1946 M. E.) a Jóvátételi Hivatal intézte. Azt, hogy mi minősül német tulajdonnak, egy tárcaközi bizottság döntötte el, amelynek volt magyar, illetve szovjet tagozata.További gondot okozott, hogy a fegyverszüneti szerződésben Magyarországnak kötelezettséget kellett vállalnia a volt német vagyonok megőrzésére. Gyakran azonban ezeket a vagyonokat kár érte, hiszen a harcok, bombázások 1945. január 20. után is nagy erővel folytatódtak országunk területén. Ezért kártérítést kellett fizetni: 150–180 millió dollár körüli összeget fizetett ki hazánk ezért a szovjet államnak. Ráadásul ha az átadott gyáraknak, üzemeknek tartozásaik, passzíváik voltak, ezeket is át kellett vállalnia a magyar kormánynak. Ilyen jogcímen összesen 45 millió dollárt fizetett ki a magyar kormány a Szovjetuniónak. 1948-ig több mint 400 vállalatot és telepet, több száz ingatlant (házat, mozit, telket, erdőbirtokot, bankot stb.) volt kénytelen átadni Magyarország a szovjeteknek. Így került a Szovjetunió birtokába többek között a Gróf Zichy Béla Úrkúti Bányaművek Rt., amely az ország legjelentősebb mangánérclelőhelye fölött rendelkezett, a Duna-völgyi Timföldgyár, a Transdanubia Bauxit Rt., a Dunai Repülőgépgyár, továbbá jelentős textil- és egyéb gyárak. Ezeket azután kemény valutáért vissza kellett vásárolnunk a Szovjetuniótól. A visszavásárlási folyamat egészen az 1950-es évek közepéig tartott.A Szovjetunió jól felfogott érdeke volt, hogy minél szélesebb értelemben kezelje a német vagyon fogalmát. Erre utal egy 1948 januárjában készített jelentés: „... A valóság ezzel szemben az, hogy nemcsak át lett adva már a német vagyon zöme, hanem a befutott visszaigénylések után ítélve legalább 20 százalék olyan átadás történt úgy a vállalatoknál, mint egyéb vagyontárgyaknál, amelyek nem képeztek német vagyont. Ezekért természetesen előbb vagy utóbb a magyar kormány felel... sok átadás feltételesen történt, vagyis a Szovjetunió kötelezte magát a vagyontárgyak visszaadására, ha bebizonyosodik, hogy nem német vagyon került átadásra. Be is nyújtottunk már nagyszámú visszaigénylést... Meg kell azonban állapítanom,

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.