Ami a világhálón virágzik

2001. 04. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amíg a világháló könyvesboltjaiba mind gyakrabban térnek be a kissé konzervatív és gyanakvó természetű könyvbúvárok is, valósággal elképzelhetetlen, hogy az antikváriumok törzsközönsége átcsábuljon a virtuális világba. Miképp pótolhatnák a böngészés kalandjait, a régi fóliánsok poros illatát s a csevegést az antikváriussal az elvontan távoli internetes régiségkereskedések, vélekedhetnének ők. Hová lenne a könyvgyűjtés bensőséges hangulata, otthonos miliője? Úgy tetszik azonban, az antikváriumok közönsége korántsem ennyire aggályoskodó. Akadnak virtuális kereskedések, amelyek megvetették lábukat a piacon, sőt a rohamosan növekvő érdeklődés miatt terjeszkedni kénytelenek – fittyet hányva a világhálón nem túl sikeres könyvesbolthálózatok gondjaira. A Virtuális Antikvárium (www.virtantiq.com) három bölcsész vállalkozása.– Nem volt illúziónk arról, mit taksál a bölcsészdiploma a munkaerőpiacon – fejtegeti Veláczki Erna, az on-line bolt egyik alapítója. – Alaptőke nélkül, filléres beruházással – egy kisebb számítógép vásárlásával – vágtunk bele, alaposan rácáfolva az e-businessben uralkodó szakvéleményekre, amelyek sokmilliós induló befektetést irányoznak elő. Reklámra sem fordítottunk semmit, logisztikai hátterünkre pedig jellemző, hogy a raktárt egyikünk lakásában alakítottuk ki, és a megrendelt köteteket magunk szállítjuk házhoz. Mindent a saját kezünkben tartunk.A régi könyvek internetes vadászata nem sokban emlékeztet a hagyományos bolti lapozgatásra. A vásárló rendelhet a honlap folyamatosan frissülő kínálatából, akár más on-line áruházakban. Ám több szerencsével jár, ha elektronikus postaládáján, a két-három naponta érkező könyvlistákon tartja a szemét, villámgyorsan lecsapva a ritkaságokra. A búvárkodásnak ez a közvetett formája, részben az internet böngészési kultúrájának köszönhetően, mégis egyre több hívet toboroz. Feltűntek szép számban a számítógép-használó yuppie-k is a vásárlók között, akik a klasszikus irodalmat értéktételként kezelik, mondja Veláczki Erna. Szőke nők a recepcióról, plazák kereskedelmi osztályáról Vonnegutot vesznek, mert az mindig jól jön, de melléje kerül egy-egy Genet-drámakötet, filozófiai, klasszika-filológiai munka is, ami már váratlanabb.– Az 1999-es induló állapothoz képest a törzsvásárlói kör megtízszereződött, karácsonykor idénymunkásokat kell fölvennünk, mert már nem győzzük a forgalmat. Minket is meglepett a növekedés üteme, amely lassan szerkezetváltásra kényszeríti a vállalkozást. Kérdés persze, e változás után mennyire érvényesíthető az emberléptékű, személyre szóló antikváriusi szemlélet, és mennyire kell az elgépiesedéstől tartanunk. Vásárlóink igénylik, hogy ne csak kiszállítsuk a köteteket, hanem eszmét is cseréljünk velük, mi pedig ügyelünk arra, hogy adott helyre mindig ugyanaz az antikvárius menjen ki. Mindez roppant fontos, azonban egyre nehezebben megvalósítható.Buka Adrienne, a Fekete Hattyú Antikvárium (www.black-swan.hu) tulajdonosa is hangsúlyozza, hogy olyan virtuális boltot kíván kialakítani, amely a barátságos, kedélyes hangulatú régiségkereskedések légkörét idézi, és ahol – e-mail útján – vevő és eladó beszélgethet is. Klasszikus emberközpontú antikváriumot szeretne meghonosítani a világhálón, ám ő visszahúzódó fajta, nem hirdeti magát, lassan, türelmesen építkezik, megelégedve szűk vásárlói kör toborzásával. Úgy véli, interneten is megőrizhető az intimitás, ám ez igen sok munka, a levelezésen múlik. Az e-mail visszahozta a közéletbe a levélműfajt, lehetővé téve a személyes bizalom virtuális ápolását is.Meglehet, e hagyományos könyves magatartás megőrzésén is múlik a webantikváriumok sikere, mivel így a szellemiség, a magatartásforma nem, csupán az eszköz és a médium változik. Ugyanakkor a régiség-kiskereskedelem másik fóruma, az internetes könyvaukció sem tekinthető éppen eredménytelennek. Az első antikváriumát Szerencsen megnyitó, majd Budapesten és a hálón is terjeszkedő Pogány János, az Abaúj Antikvárium (www.abaujantik.hu) tulajdonosa a hagyományos árveréseknél nyereségesebbnek tapasztalja a virtuális változatot. Itt jóval szélesebb közönség jelentkezik, nem csupán a vérbeli könyvgyűjtők, és magasabbra verik fel az árakat. Előfordult például, hogy az a kiadvány, amelyet három-négyezer forintra tartottak hagyományos aukciókon, az interneten negyvenezret ért. A világháló kedvez ennek a műfajnak, mutat rá Pogány, hiszen gyakrabban rendezhetnek liciteket, folyamatos a bevételük, és meglepő módon a vevők is sokkal becsületesebbek: azonnal elviszik a könyveket. Mivel tíz napig tart a licitálás, már alig várják, hogy kezükbe vegyék a portékát.Különös azonban, hogy minden siker és derűlátás ellenére alig lézeng néhány antikvárium a világhálón. Sem a kizárólag on-line formában működő Virtuális Antikváriumnak, sem Pogányéknak nem kell számottevő konkurenciától tartaniuk. És különös az is, hogy míg a szilárd lábakon álló könyvesbolthálózatok webkereskedései jócskán veszteségesek, addig az antikváriumok a fejlődés dilemmájával küzdenek. Veláczki Erna szerint a hiba ott van, hogy az on-line nagyáruházak ész nélkül költekeznek, és az internetet inkább csak reklámfelületnek használják, nemigen aknázva ki az abban rejlő kereskedelmi lehetőségeket. Pogány János hozzáfűzi ehhez, hogy nagyvonalúbb árakkal óriási forgalmuk lehetne a nagykereskedéseknek, csupán a kiskereskedelmi árrést kellene elengedniük. A világháló antikváriumai mindenesetre egyre virágzóbb üzletnek bizonyulnak, ami nem csupán a virtuális antikváriusoknak jó hír, hanem mindazoknak is, akik az ő jelenlétükben a háló humanizálhatóságának lehetőségét ismerik fel, és megszabadulnának végre internetes mumusaiktól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.