Harc a multik módszerei ellen

2001. 05. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar élelmiszergyártók többsége úgy érzi, hogy a beszerzési társulásokban működő nagyáruházakat és boltláncolatokat fenntartó, hazánkban megtelepedett multinacionális nagyvállalatok különböző címeken, különböző összegeket préselnek ki belőlük, de nehezményezik a 60, esetenként 180 napig is elhúzódó fizetési határidőket is. A termelők és a kereskedők között a jövedelemmegosztási kérdésekben megkezdődtek a tárgyalások. Azt, hogy „feszültség van”, immár a nagykereskedőket és multikat tömörítő Országos Kereskedelmi Szövetség is elismeri.Belistázási ár, boltnyitási hozzájárulás, polcpénz, kontingens-levonás és akciók – ilyen címen merülnek fel „váratlan” kiadások a beszállítóknál, az eredeti szerződésekhez képest – magyarázta el lapunknak egy csokiüzemet működtető hazai termelő, aki szerint egy magyar élelmiszer-feldolgozó a korábban lefixált ár 10-15 százalékát „veszíti” el így évente, átlagosan.A multiknak szállító magyar gyártók tehát külön fizetnek a termékek regisztrációjáért, általában 50 ezertől egymillió forintig, továbbá azért, hogy portékájuk az üzletben ne a legeldugottabb helyre kerüljön, ha pedig a termékből több kel el a lekötött mennyiséghez képest, úgy kapásból árcsökkentést hajt végre a termelő. A boltnyitási hozzájárulás azt jelenti: azért kell fizetni, mert a nagykereskedőnek újabb egysége nyílik, ahol is majd forgalmazza az árut. A felsoroltakon túl a legnagyobb kiadást kétségkívül az akciók jelentik, amikor is a multik – évente négyszer-ötször – úgynevezett bevezető áron kínálják az árukészletet. A lapunknak nyilatkozó gyártó szerint minimum egymillió forintot kell lepengetni azért, hogy a produktum bekerüljön a forgalmazó cég reklámkiadványába. Az említett tételek, a belistázási ártól kezdve, a boltnyitási hozzájárulásán keresztül a kontingenslevonásig, éves vonatkozásban tehát megcsapolják a termelők által kért árat. Az általában nem túl nagy tőkeerejű magyar vállalkozások kifogásolják a fizetési határidőt, amely 60 naptól akár 180 napig is elhúzódhat, ez pedig padlóra küldi még a közepes cégeket is. Az Európai Unióban ez maximum 30 nap.A kialakult piaci körülmények miatt azonban a hazai üzemek továbbra is kénytelenek vállalni a szállításokat, mert a sarki fűszeresbolt megrendeléseiből nem lehet megélni, ugyanakkor a multik módszerei ellen elkezdődött a harc – tette hozzá a neve elhallgatását kérő csokiüzem tulajdonosa, aki elmondta, hogy a jövedelem-megosztási vitában az Alkotmánybírósághoz fordulnak.Lapunknak a témával kapcsolatosan Varga Mónika, a Tesco Globál Áruházak Rt. PR-menedzsere elmondta, hogy a Tescónak szállító cégekkel olyan szerződéseket kötnek, amelyben minden kondíciót lefektetnek, így nem éri meglepetés a termelőket. Ennek feltételrendszere azonban üzleti titok – tette hozzá.Azt, hogy immár évek óta feszültség van a termelői és kereskedői oldal között, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) elnöke, Házi Zoltán is elismeri, aki hangsúlyozta, hogy a jövedelemmegosztási vitában és a kialakult módszerek kapcsán tárgyalásokat kezdtek az Élelmiszeripari Feldolgozók Szövetségével. Házi szerint azt kellene alaposan megvizsgálni, hogy a nagykereskedők és a multinacionális vállalatok visszaélnek-e gazdasági erőfölényükkel, mert a versenytörvény csak ekkor ad lehetőséget a „beavatkozásra”.Jelenleg három nagy beszerzési társulás működik az országban: a Metro és a Spar által alapított Mespa, továbbá a Csemege–Cora– Profil „szövetség”, illetve a magyar CBA– Hunniker üzleti összefogás. Az élelmiszer-kereskedelemben évente átlagosan nettó 1500 milliárd forint forgalom van, ebből hozzávetőleg ezermilliárdot tesznek ki a beszerzések, de még így is 500 milliárd jut a kereskedelemnek. Házi Zoltán úgy tartja, a sokszor jogos termelői panaszok ellenére extraprofit így sem realizálható ebben az ágazatban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.