A legendás pilóta emlékezete

2001. 07. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Születésének századik évfordulója alkalmából a Hármashatárhegyen tegnap megkoszorúzták a „Luluként” ismert Rotter Lajos aranykoszorús pilóta, tervező, tanár, a magyar repülés nemzetközileg is elismert személyiségének bronzszobrát. Az ünnepségen részt vett az özvegye, fiai, egykori bajtársai és modern kori követői.A frissen végzett gépészmérnök 1923-ban első díjat nyert egy Svájcban kiírt helikopterpályázaton, majd barátjával megalapította a Feiro repülőgép-építő vállalatot. Rotter úttörő tervei alapján itt készültek a kor legkorszerűbb repülőgépei. A világon első ízben ő alkalmazta a kiegyenlítőkormányt, amit sohasem szabadalmaztatott, és még csak huszonkét éves volt, amikor megtervezte azt a gépet, amelynek szárnya három részből áll.A gépek berepülését a jó barát, Heffty Frigyes hadipilóta vállalta azzal, hogy „Lulu konstrukcióit csukott szemmel is repülöm”. Így készült a repülés történetében azóta legendássá vált motoros Feiro I, a Dongo és a Feiro I. továbbfejlesztett változata, a Daru. A hazai vezető körök eleinte nagy lelkesedéssel támogatták a munkát, de a megrendelések végül pénz hiányában elmaradtak. Rotter Lajos 1928-ban a Magyar Aero Szövetség műszaki vezetőjeként az egész világon elismerést keltő szakcikkeket publikált, és országszerte tartott repülésről szóló előadásokat. Néhány évvel később a cserkészek 1933-as gödöllői világtalálkozójára Lord Baden-Powel kérésére Rotter létrehozza a szervezet repülős tagozatát, és megtervezte első nagy teljesítményű vitorlázógépét, a húsz méter fesztávolságú, műrepülésre is alkalmas Karakánt. Ezzel a géppel repüli a 24 órás nemzetközi rekordidőt, hogy bebizonyítsa: a Hármashatárhegy alkalmas vitorlázóterepnek. Ezután sorra állítja fel a magyar és nemzetközi rekordokat. Végül felkérik: tervezzen repülőt az 1936-os berlini olimpián bemutatandó vitorlázórepülésre. Hat hónap múlva elkészül az addig ismeretlen szárnyépítésű felsőszárnyas Nemere, kitámasztódúc nélkül, húszméteres fesztávolsággal de közben az új részletrajzokkal Rotter motorbiciklin száguldozik Budapest és a Székesfehérvár között, az építés minden pillanatát ellenőrzi. A berlini olimpián Rotter saját meteorológiai tapasztalataira hagyatkozva dacol a német meteorológiai intézet és pilótatársai tanácsaival, és felszáll. Néhány óra múlva már a 325 kilométerre lévő kieli kikötő fölött köröz, nemzetközi rekordot állít fel a céltávrepülésben. A következő olimpiát elmossa a háború – a vitorlázórepülés azóta sem lett olimpiai versenyszám.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.