Németországban óriási zavarokat okoz a tehergépkocsik számának folyamatos növekedése, ezért a német kormány a sztrádadíj emelését tervezi – számolt be erről lapunk tegnap. Mivel Magyarország tranzitország, a tehergépjármű-forgalom nálunk is meglehetősen magas. A határátkelőhelyeken huszonkét mérőállomás működik. Feladatuk, hogy kiszűrjék és útvonalengedélyeket adjanak ki azoknak a tehergépjárműveknek, amelyek össztömeg-tengelyterhelése és méretei nem felelnek meg a magyarországi szabványnak. A nehéz járművek a túlsúly és a távolság függvényében fizetik a túlsúlydíjat, amelyből tavaly 900 millió forintot szedett be az ÁKMI.
Mint Bozán György elmondta: jogszabály szerint ez az összeg az útkezelőket illeti meg. A nagy súlyú teherjárművek ugyanis fokozottan terhelik az útburkolatot, ők okozzák például az M0-s körgyűrűn gyakran balesetet előidéző, vízzel megtelő vályúkat is. Közlekedésbiztonsági szempontból viszont a túl széles, magas vagy hosszú tehergépkocsik a veszélyesek. Az ÁKMI által kiadott útvonalengedélyhez sokszor más korlátozások is tartoznak. Az engedély például szólhat csak éjszakai közlekedésre, kötelezővé teheti a sárga villogós vagy rendőri felvezetést és leggyakrabban a sebességkorlátozást.
A legtöbb hazai járműszabvány megfelel az európainak, azaz nem kell fizetni akkor, ha a gépjármű össztömege kevesebb 40 tonnánál, magassága 4 méternél, szélessége 2,55 méternél, hossza a jármű típusától függően 12 és 18,75 méter között van. A magyarországi tengelyterhelési előírások viszont szigorúbbak, mint Nyugat-Európában.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium feljelentést tett a Partizán videója miatt