Döntés a forrásmegosztásról

Összesen 195 milliárd forint sorsáról dönt holnap a Fővárosi Közgyűlés, ennyi pénzt kell elosztani a fővárosi önkormányzat és a 23 kerület között. A javaslat szerint a kerületek reálértéken átlagosan 13,9 százalékkal, míg a főváros 13,4 százalékkal több pénzből gazdálkodhat. A legtöbb pénzt idén is a VII. kerület kapja, a legroszszabbul a II. kerület jár. A városrészek többsége és az ellenzék elutasítja a tervezetet.

Gidró Kriszta
2001. 09. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bírálta a közgyűlés MIÉP-frakciója a főváros forrásmegosztási tervezetét. Zsinka László, a képviselőcsoport vezetője emlékeztetett: a közgyűlés egy korábbi határozatának értelmében 2002-re be kellett volna vezetni a nullabázisú rendszert, ám a jelenlegi tervezet ezt nem tartalmazza. Szerinte már meg kellett volna határozni a város működési és igazgatási kiadásainak szükségletét, és a végösszeget elosztani a lakosságszámmal. Az így kiszámolt normatívát kellene kifizetni a kerületeknek. Elismerte, hogy így azok a városrészek járnának rosszabbul, amelyek a normatíva összegénél jelenleg többet költenek működésre és igazgatásra.
A fejlesztési és felhalmozási kiadásokkal kapcsolatban Zsinka kijelentette: hiányzik az a rendszer, amely ellenőrzi, hogy az erre a célra elkülönített összeget mire költik a városrészek. A frakcióvezető példaként említette a VII. kerületet. – Szabó Zoltán polgármester egy televíziós vitában elismerte, hogy a lakásfelújításra kapott összeg egy részét Erzsébetváros működésre költi – tudatta Zsinka. Éppen ezért a tavalyi lakásfelújítási szükséglet idén is jelentkezik, és a városrész meg is kapja ezt az összeget. A jelenlegi deficitarányos forrásmegosztási modell hibájául nevezte meg azt is, hogy azokat a kerületeket preferálja, amelyek szándékosan alacsonyra tervezik bevételeiket.
Zsinka az építményadó tervezése miatt is bírálta a javaslatot. Az ugyanis jelentős mértékű emeléssel számol minden kerület esetében, holott számos városrész már évek óta a törvényi maximumot veti ki.
A fővárosi MSZP-frakció megszavazza a forrásmegosztás tervezetét, bár képviselői tudják, hogy nem ez a javaslat a legideálisabb – nyilatkozta lapunknak Gy. Németh Erzsébet. Az MSZP fővárosi frakcióvezetője szerint a jelenlegi tervezet a realitásokat veszi figyelembe, ugyanis az Orbán-kormány központi pénzelvonásai miatt a főváros nem tud kedvezőbb, kompromiszszumosabb forrásmegosztást készíteni. A politikus csak abban reménykedik, hogy majd az új Medgyessy-kabinet biztosítja a kerületeknek és a fővárosnak a nekik járó szükséges forrásokat.
A forrásmegosztás tervezet torz anyagokból áll össze, és hibás számításokon alapul – értékelte lapunknak az előterjesztést Mester László XVIII. kerületi polgármester, a külső kerületek szövetségének soros elnöke. A politikus hibának nevezte, hogy nem készítenek összehasonlító elemzéseket a kerületek szükségleteiről. A felújítási és fejlesztési költségeket 35 százalékkal növelték a korábbi 18 százalékhoz képest, ám azt nem vizsgálták, hogy a főként külvárosokban lévő lakótelepek rekonstrukciójához mennyi pénz kell valójában. Ezeket a számításokat ugyanis a régi belvárosi házakhoz mérik, amelyek több esetben már átestek egy-egy felújításon, ellentétben a panelházakkal. Hozzátette: a fejlesztési és felújítási pénzektől több külső kerület fog elesni. A polgármester elfogadhatatlannak nevezte a forrásmegosztás tervezetét.
Az idei javaslat a korábbiakhoz hasonlóan nem veszi figyelembe a városrészek eltérő adottságait és a fejlesztési igényeit – közölte lapunkkal Tarlós István, a III. kerület polgármestere. Véleménye szerint ugyan az pozitívumként értékelhető, hogy beindult a forrásmegosztás reformja, a külső kerületek továbbra is rosszul járnak.
Az építményadó miatt utasította el a forrásmegosztás tervezetét a II. kerületi önkormányzat. Bencze B. György polgármester bejelentette: ha így fogadja el a közgyűlés, az Alkotmánybírósághoz fordulnak. A kerület szerint méltánytalan az is, hogy a városrész forrásai 7,8 százalékkal bővülnek, míg a kerületi átlag 13,9 százalék. A főváros növekménye 13,4 százalék, de van olyan belső kerület, amely 20 százalékkal több pénzből gazdálkodhat jövőre.
Újpest képviselő-testülete tegnap lapzártánk után tárgyalta a tervezetet, ám Derce Tamás polgármesternek az ülés előtt sem voltak kétségei a szavazás végeredményét illetően. Mint fogalmazott: a képviselők bizonyára elfogadják majd az elutasításról szóló előterjesztést. Derce kijelentette: sérelmezik, hogy a főváros szabja meg, egy-egy kerület mennyi pénzt költsön beruházásra. A javaslat szerint Újpestnek jövőre 360 millió forintot kellene fejlesztésre fordítania. Amennyiben nem költik el ennek az összegnek a hatvan százalékát, úgy a különbözetet levonják a városrésztől. Visszautasítják azt is, hogy a főváros szabja meg az építményadó emelésének a mértékét is. A polgármester mindezt a tanácsrendszer visszaállításaként értelmezi. Mint fogalmazott: amennyiben nem történik meg a budapesti közigazgatás régóta halogatott reformja, a rendszer hamarosan összeomlik. A helyzet kialakulásáért a polgármester a parlament mellett felelősnek tartja az Alkotmánybíróságot is. Ez utóbbi ugyanis 1994 óta rendre lesöpri asztaláról a kerületek beadványait, amelyek arról szólnak, hogy a főváros messze túllép törvényben adott jogosítványain.

- Háttér -

A forrásmegosztás a fővárosi és a kerületi önkormányzatokat közösen megillető bevételekről rendelkezik. Az önkormányzati törvény értelmében ilyen bevétel a személyi jövedelemadó helyhatóságokat megillető része, a normatív állami támogatás, egyéb központi források, illetve a helyi adók. Az önkormányzatok költségvetésének alapját jelentő forrásmegosztási rendeletet a Fővárosi Közgyűlés alkotja meg. 1995-ig a kerületek többségének egyetértése kellett a rendelet elfogadásához, ám azóta a városrészek csupán véleményezhetik a tervezetet, vétójoguk az önkormányzati törvény módosításával megszűnt. Azóta éles viták övezik a forrásmegosztás készítését, s volt olyan év, hogy csupán egyetlen kerület fogadta el a főváros tervezetét.
1999-ben a központi költségvetési törvény a fideszes Juharos Róbert javaslatára úgy fogalmazott: a helyi adóknak legalább negyvenöt százaléka, míg a központi bevételeknek legalább a fele a kerületeket illeti. A kétéves költségvetésben a szintés fideszes Perlaki Jenő javaslatára az arányszámok hatvan, illetve hetven százalékra módosultak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.