Az ördög magyarul kísért

Sorra jönnek a hírek meghökkentő felfedezésekről. Két-háromszáz éves barokk templomokról, amelyekről meszelés, vezetékszerelés közben derül ki, hogy valójában Árpád-koriak. Mind gyakrabban felbukkanó rovásírás-töredékekről, középkori, kisúri cserépkályhákon tovább élő pogány jelképrendszerről. És nem jönnek a hírek, csak sejteni lehet, barbár rombolásokról, türelmetlen parasztmesterek, értetlen falusi plébánosok csákányos-vésős freskópusztításairól, évtized óta renovált, közben lassan a földdel egyenlővé tett gótikus templomról. Fájdalmas tény, hogy a Székelyföld régészeti feltárásában egyelőre műkedvelőknek és a vaktyúk-technikának jut a főszerep. És még ez a szerencsésebbik eset.

2001. 10. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

S ahol elvétve megjelenik a szakértelem, ott bizony lehull a lepel. Orbán Balázs, Jókai legtöbb székely ősváráról kisül, hogy vagy a bronzkor óta álló erősség, római táborhely maradványa, amely semmiféle magyar vonatkozású anyagot nem rejt, vagy a régi gyepűrendszer magyar határőrvárainak egyike, kicsiny és egyszerű építmény, sosem látott pogány székely főpapokat, kereszténységűző szertartásokat. „Hunológusaink” nagy bánatára egyre világosabb, hogy jelenleg semmiféle lelet nem igazolja a hun–székely rokonságot, s igencsak bajos a kettős honfoglalás elmélete. Csakhogy ez nem minden. Az elenyésző számú ásatások kezdik felszínre hozni a múltnak azon részleteit is, amelyekről eleddig csupán elméletek beszéltek. Kelletlen keresztények, morogva letelepedők temetői, életformák a kora középkorból, székely gyepűőrség, német lovagok, népvándorlások: csendben, elszántan ébredezik a Székelyföld tudós régészete.
Nagy kihívás. A székelyföldi régész fölgyűrheti az ingujját, hogy több évtized kényszerű veszteglését, aknamunkáját helyrehozhassa. Erdélyben csupán szondázó ásatások folytak a két világháború között, s a kutatások az 50-es években indultak meg, amikor a múzeumokat újraszervezték. A 70-es években azonban csaknem mindent leállítottak, ami nem függött össze a román etnogenezis és a római hódítás kérdésével. De most már lehetne ásni, ha volna, aki ásson, sóhajt Benkő Elek, az MTA Régészeti Intézetének tudományos főmunkatársa. Igaz, versenyt futnak a román és a magyar tudósok, de a nyáron életbe lépett a romániai műemlék- és örökségvédelmi törvény, amely szabályoz, engedélyhez köt minden feltárást. Eljött az idő, hogy a fejlődés útjára lépjen az erdélyi régészet, csak okosan, fundamentalizmus nélkül kellene dolgozni. Megoldandó az utánpótlás is, fejtegeti Benkő. A székelyföldi múzeumok egy részében ugyanis olyanok üldögélnek, akik nem feltétlenül érdekeltek a változásban. Az idén hat erdélyi diák végzett Budapesten a régész szakon, ők mind hazaköltöznének, csak státust kell találni nekik a múzeumokban.
Nem túl biztató ugyanakkor, hogy Sepsiszentgyörgyön új, párhuzamos múzeumi hálózatot kezdtek kiépíteni a románok, a Keleti-Kárpátok Múzeumát, amely gyaníthatóan igyekszik majd elszigetelni a magyar érdekeltségű régi múzeumokat, csupán kis helytörténeti kiállításokra szorítva azokat a későbbiekben, egyszersmind arra törekedve, hogy a régészet teljes egészében román kézbe kerüljön, figyelmeztet Benkő Elek. Mégis több városban a helyi magyar vezetőkön, értelmiségieken bukik meg a kutatás: az utolsó órában vagyunk, azokon a helyeken, ahol most csatornáznak, közművesítenek, értékes leletek kerülhetnének elő, ha nem rögtön markolóval esnének neki a munkának. De nagy a közömbösség. Székelyudvarhelyen például ma nincs semmiféle leletmentés, így a középkori városközpont maradványai szinte nyom nélkül tűnnek el a föld alatt…
A román régészet technikai színvonala jóval gyengébb a magyarokénál, fűzi hozzá Benkő. Kevés kivétellel nincsenek átfogó történeti ismereteik Erdélyről, szegényes a kutatások gazdasági háttere, olyannyira, hogy többen Magyarországra járnak át tanulni, feltárni, pénzt keresni. Ám ők kőkori körülmények között is tudnak, akarnak dolgozni, sőt kialakulóban van egy fiatal, européer román régészcsapat. A kolozsvári egyetemen nem elég erős a régészeti oktatás, így fennáll a veszély, hogy ettől az ambiciózus román tudósrétegtől lassan elmaradnak az elkényelmesedett erdélyi magyarok. Érdekes ugyanakkor, hogy mekkora a szemléletbeli különbség a magyar és a román kollégák között: a románok, különösen az erdélyiek általában befelé fordulók, csak az eredetkérdés érdekli őket (az ó-romániai régészek többségéből hiányzik az Erdély-pszichózis, velük inkább együtt lehet működni). A magyarok viszont a térség teljes történetét, a nemzetek közötti összefüggéseket is kutatják, a bronzkort ugyanúgy, mint a középkort, a dákokat, akár a székelyeket – s nem csupán az önigazolásra törekednek. Igaz, a székely közvélemény olykor nyomást gyakorol tudósaira, hogy nekik is választ kell adniuk a román felvetésekre, ismeri el Benkő Elek, ezért a kívülálló könnyen mondhatja, hogy lám, ti éppen olyanok vagytok, mint a másik fél. A székelyföldi kutatásokat nem teóriákkal kellene kezdeni, hanem magabiztos anyagismerettel, szervezett kutatásokon, településtörténeti adatokon alapuló posztulátumokkal.
Gazdag, lenyűgöző, de jószerével kutathatatlan múlt, sarokba szorított, nem létező régészet, elhordott, elkonfiskált leletanyagok: ezekkel a súlyos előfeltevésekkel indulunk a Székelyföldre. Rövidesen be kell látnunk, a helyzet sokkal összetettebb, és kevésbé reménytelen…
Zuhogó esőben, éjszaka érkezünk Székelykeresztúrra, Fülöp Lajos múzeumigazgató méregerős szilvapálinkával vár bennünket.
– Romániában ma nincs politikai akadálya a régészkedésnek, de hiányoznak az intézményi feltételek, a múzeumok nem tudják beiktatni a munkatervükbe Erdély középkorának kutatását – mondja borongva az igazgató. – Ezért ez a korszak gyakorlatilag nem létezik, űr van az ismereteinkben. 1989 előtt önjelölt, „magonkölt” régészek tevékenykedtek, akik képzetlenek voltak, sokszor több kárt csináltak, mint hasznot. A Securitate felügyelte az ásatásokat: előfordult, hogy messze bent a mélyszántásban bogarásztunk cserepek után, amikor valaki ránk dörrent: „Hát az elvtársak mit keresnek?” Sajnos soha nem volt vonzó pálya a régészet, ma sem az, mert szinte képtelenség elhelyezkedni. Illetve: ha dákokat kutatna valaki, akárhol alkalmaznák – teszi hozzá Fülöp Lajos fejcsóválva. – Persze kegyetlen tudomány ez: a leletek alapján pontosan meghatározhatók a történelmi jelenségek. Ha a román régészek alaposabban utánajárnának a kontinuitáselméletnek, kénytelenek lennének maguk megcáfolni az egészet, abból a korszakból ugyanis nincsen román anyag, miért is lenne. A rossz lelkiismeret rossz tanácsadó: Segesváron például a közelmúltban megfenyegették a régészt, eszébe ne jusson szász vagy magyar tárgyú leleteket firtatni, mert megvonják tőle az állami támogatást. Pedig a románok sokszor magyar kályhacsempék alapján datálják a saját anyagaikat. Nem lehet a két kultúrát függetleníteni egymástól – hangsúlyozza az igazgató –, Moldvában is találtak Szent Lászlót ábrázoló csempét; és amikor restaurálták a nagy nemzeti hős, Stefan cel Mare kályháját, meglepve tapasztalták, hogy azon magyar címer ékeskedett. Hiszen a magyar király vazallusa volt.
Fülöp szerint az erdélyi régészet egyik fő feladata lenne, hogy a korai időszakot, a magyarok betelepedésének kérdését tisztázza.
– Székelykeresztúron a középkori város maradványainak feltárására törekszünk, de csak esetleges ásatásokra, építkezéseket megelőző leletmentésekre futja – mutat rá a múzeumigazgató. Másnap körbevezet bennünket a múzeum földszinti termeiben: az asztalokon sok ezer kerámiadarabka, csempetöredék, feldolgozásra váró anyag. A restaurátorműhelyből előkerül a kisváros régésze, Székely Attila nyugdíjas történelemtanár is. Lelkes előadást rögtönöz a középkori székely autonómiáról, amely szerinte lehetővé tette, hogy a magyarság ősi ízlésformája megőrződjék, közben bemutatja csempegyűjteményét. Hangsúlyozza, lehetetlenül nehéz a tárgyilagos történettudományi szemléletet szembeállítani a legitimizáló történetírással: ki vitázhat például azzal a tézissel, hogy Ádám és Éva románul beszélt, a paradicsom a Duna deltájában volt, az ördög pedig természetesen magyarul kísértette őket?
– A fő gondunk az – összegzi Fülöp Lajos –, hogy a románság azt gondolja, Trianonnal Erdély múltját is megkapta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.