Péntek, tizenkét óra, csúcsforgalom. Torlódás a város közepén. Az egyik leghosszabb belvárosi útszakasz félig lezárva, mert forgalomszámláló detektorokat szerelnek egy nagynevű cég alkalmazottai. Ráérős mozdulatokkal tesznek-vesznek a kék ruhás munkások, nem törődnek a szitkozódó autósokkal, akik az útlezáró táblát kerülgetik.
– Az általunk megbízott külső cég sokszor lehetetlen időpontban kezdi el a hibaelhárítási munkákat. Ilyenkor csak elnézést kérhetünk a feltartott autósoktól a hibánk miatt – ismeri el Pásti Imre, a fővárosi önkormányzat forgalomtechnikai alosztályának vezetője, aki a most készülő közútkezelési szabályzatban bízik. Ebben szeretnék kikötni azt is, hogy kezelői hozzájárulásra legyen szükség minden munkára, amely közterületeket érint. Jelenleg a hetvenkét órán belül megszüntethető hibák vagy üzemzavarok elhárítása esetén a munkakezdést elég a számítógépes hálózaton keresztül bejelenteni. Az útlezárás időpontját ilyenkor nem kell jelezni. Ennek köszönhetően előfordul, hogy órákig korlátozzák a forgalmat a belvárosban.
Konyári Zsófia, a fővárosi önkormányzat út és műtárgy alosztályának vezetője állítja: a bejelentés nélkül dolgozó útfelbontókat azonnal felszólítják a munkák befejezésére, végső esetben pedig a Fővárosi Közlekedési Felügyelet intézkedik. A városban minden útburkolatbontás tervszerűen történik, közel hatvannapos engedélyeztetési folyamat előzi meg az ilyen munkákat. A főváros közlekedési ügyosztályánál kell hozzájárulást kérni, ebben megszabják a munkák műszaki feltételeit. Készíteni kell egy forgalomkorlátozási tervet, amelyet a forgalomtechnikai alosztály hagy jóvá. Az engedélyeztetés első fázisa hozzávetőlegesen harminc napig tart, ezután kell megszerezni a tulajdonosi hozzájárulást a fővárostól. A ténymunkavégzésre vonatkozó kérelem benyújtása után általában újabb harminc nap múlva adják ki a munkakezdési hozzájárulást. A bonyolult, bürokratikus, hosszadalmas eljárásra Konyári Zsófia szerint azért van szükség, hogy tervezhető legyen az útlezárások időpontja. Fontos például, hogy párhuzamos útvonalakon, egy időben ne dolgozzanak az útbontók, mert ezzel komoly forgalmi dugókat okozhatnak. Más megítélés alá tartozik a gázbekötés és egy benzinkút kiépítése. A sürgősebb, közérdekű munkákat rövidebb idő alatt is engedélyezik. Az üzemzavar-elhárításoknál azonban nincs szükség az engedélyekre. Az előre tervezett felújításoknál viszont körültekintőbbnek kell lenni a forgalomirányítóknak, hiszen ezek a csúcsforgalmon kívüli időpontban is elvégezhetők.

Nincs több kegyelem a drogkereskedőkkel szemben: elfogadta a parlament a kábítószerek betiltását