Hiábavaló harc a falfirkálók ellen

Átmenetileg megvédhetnék a főváros épített értékeit a különféle anti-graffiti bevonatokkal, de ez igen sok pénzbe kerül. Ennél hatásosabb védekezésnek tűnik a rendszeres járőrözés és a „firkászpalánkok” létesítése. Eddig egyedül Óbudán hoztak külön graffitirendeletet az illegális falfirkálók megregulázására.

2001. 10. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az izgalmat kereső graffitisek kedvelt helyei a vasúti töltések, metróaluljárók és rendezőpályaudvarok, de leginkább a „street bombingot”, az utcai falfirkálást szeretik, mert ez a legkockázatosabb. A rajzolók többnyire az izgalmat keresik, nem a teret, hiszen vannak olyan helyek, ahol a tevékenységük legálisan űzhető. Mivel verseny alakult ki a különféle társaságok között, jelenleg csak olyan városrészek vannak biztonságban, amelyeket kamerákkal figyelnek. Gondot okoz a hatóságoknak, hogy csak tettenérés esetén bírságolhatják meg a károkozókat. A bírságok viszont nincsenek arányban azzal a kárral, amit a firkászok az esetek többségében okoznak, hiszen egész falfelületeket kell újrafesteni a graffitik miatt.
Baliga Kornél belsőépítész, a Budapesti Városvédő Egyesület graffitijelenséget kezelő bizottságának vezetője arról tájékoztatott, hogy a szervezet már évekkel ezelőtt bemutatott egy antigraffiti bevonatot, amelyről lemosható a festék, és a fal sem megy tönkre, de az anyagot csak a faltisztító vállalkozók használják.
Az egyik ilyen cég ügyvezetője, Benedek Béla elmondta: eddig főleg beruházók adtak megbízásokat a bevonat használatára, kerületek nem nagyon jelentkeztek. Csak a fővárosi önkormányzat pályázatai révén, alvállalkozóként sikerült néhány középületet megtisztítani és megvédeni. Az elmúlt tíz évben több mint százezer négyzetméternyi falfelületet kezelt a társaság, annak ellenére, hogy nem olcsó ez a munka. Jelenleg közel négyezer forintba kerül a tisztítás négyzetméterenként. Ebből mintegy 1500 forintot kell költeni az antigraffiti bevonatra. Ez sem jelent örökös védelmet, mert a védőréteg egy idő után elveszíti a festéktaszító tulajdonságát.
Szepcsik József, a BKV Rt. villamosüzemeltetési osztályának műszaki csoportvezetője szerint a társaság nem tudja vállalni, hogy minden járművet védőbevonattal lát el, mert ez nagyon drága. Ráadásul ezek a gyantás bevonatok a kocsi belsejében nem használhatók, és a külső felületről is lekopnak az első mosás után. A BKV Rt. évente 10 millió forintot költ ágazatonként az ilyen károk helyrehozatalára. Ennél még nagyobb gond, hogy az összekarcolt üvegek cseréje és a műbőr ülések lemosása szinte lehetetlen feladat. Az önkormányzatok többsége és a rendőrség nem sokat tehet a firkálók ellen, mert nem érik tetten az elkövetőket. Ehhez a fokozott rendőri figyelmet és a szigorú büntetést előíró helyi szabályozásra van szükség. Egyelőre azonban a fővárosban Óbuda-Békásmegyer az egyetlen olyan kerület, ahol helyi rendeletben szabályozták, hogy harmincezer forint bírsággal sújtják a firkáló károkozókat, és büntetőeljárást kezdeményeznek ellenük.
Tarlós István polgármester elrendelte azt is, hogy a megelőzés érdekében a városrész harminc pontján járőrözzenek a helyi rendvédelmi szervek. Az óbudai rendelet hatálybalépése jövő tavaszra várható, amint megépítették a rajzolóknak szabad terepet nyújtó graffitipalánkokat a kerület három helyszínén. A polgármester szerint csak a III. kerületben két-három évbe kerül, amíg sikerül megtisztítani a falakat a falfirkáktól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.