Szabó János honvédelmi miniszter ma írja alá Björn von Sydow svéd védelmi miniszterrel együtt a 14 Gripen többfunkciós vadászrepülőgép tízéves bérletéről szóló egyetértési nyilatkozatot. Ez magyar fogalmak szerint előszerződést jelent, amely megadja a jogok és kötelezettségek alapvető szempontjait is. A kormány múlt pénteki ülésén fogadta el az egyetértési nyilatkozat tervezetét. A svédek 110 százalékos ellentételezést vállaltak, melynek 70 százaléka magyar áruk és szolgáltatások vásárlását, 30 százaléka pedig magyarországi svéd beruházásokat jelent. A repülőgépek bérlete mindkét országban parlamenti jóváhagyást igényel, és nagyjából egy időben – december első felében – kerül a törvényhozások elé. Szabó János az MTI-nek elmondta: a repülőgépek fegyverzetéről már folynak a tárgyalások Nagy-Britanniával, az Egyesült Államokkal és megkezdték a megbeszéléseket Svédországgal is.
Derűlátóan nyilatkozott a svéd– magyar gazdasági kapcsolatok jövőjéről Staffan Carlsson, a Svéd Királyság budapesti nagykövete. A diplomata lapunk kérdésére válaszolva egyebek közt elmondta: országa üzletemberei a kormány támogatásával az elkövetkező években százmillió USA-dollárral növelik a magyarországi befektetéseiket. Az első Gripenek 2004 végén landolnak hazánk földjén – mondta a nagykövet. A mai után három szerződés aláírása várható hazánk és Svédország között: egy kormányközi keretmegállapodás, egy a védelmi miniszterek között a tizennégy harci gép lízingeléséről, egy pedig az északi ország üzletemberei és a magyar kormány képviselői között – mondta Staffan Carlsson. A nagykövet reméli, hogy ezeket még karácsony előtt aláírják.
A Gripenek NATO-kompatibilitása nem azért alacsonyabb, mert Svédország nem tudná legyártani a technológiát – mondták el lapunknak nevük elhallgatását kérő szakértők. Svédország azonban nem NATO-tag, tehát nem is ismerheti ezeket az eljárásokat, berendezéseket és kódokat. Ezek – amelyekkel az észak-atlanti szövetség repülőgépei például egymással, a földi irányítással, műholdakkal tartják a kapcsolatot – szigorúan titkosak.
A svéd partner garanciát vállalt a gépek NATO-szempontok szerinti átalakítására (közel 100 százalékos kompatibilitásra), amelynek költségeit belefoglalták az árba. A titoktartási követelményeknek úgy felelnek meg, hogy az átalakítást brit és magyar szakemberek végzik közösen, a SAAB egyik résztulajdonosa, a British Aerospace segítségével. A tárgyalások kezdetén még 300 milliárd forintos nagyságrendű beszerzési árról folytak a találgatások, ezt végül is 130-140 milliárd forintra sikerült csökkenteni. Ebben az összegben pedig már a fegyverzet is benne foglaltatik.
Tüntetők várták Balatonalmádiban Magyar Pétert, aki a testőreiről és a külföldi támogatásról is hazudozott - videó