Az első Gripen 2004-ben érkezik

Ma írja alá ünnepélyes keretek között svéd kollégájával Szabó János honvédelmi miniszter a Gripen vadászrepülőgépek bérléséről szóló egyetértési nyilatkozatot. A magyarországi svéd nagykövet személyes sikerének is tekinti a megállapodást.

2001. 11. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szabó János honvédelmi miniszter ma írja alá Björn von Sydow svéd védelmi miniszterrel együtt a 14 Gripen többfunkciós vadászrepülőgép tízéves bérletéről szóló egyetértési nyilatkozatot. Ez magyar fogalmak szerint előszerződést jelent, amely megadja a jogok és kötelezettségek alapvető szempontjait is. A kormány múlt pénteki ülésén fogadta el az egyetértési nyilatkozat tervezetét. A svédek 110 százalékos ellentételezést vállaltak, melynek 70 százaléka magyar áruk és szolgáltatások vásárlását, 30 százaléka pedig magyarországi svéd beruházásokat jelent. A repülőgépek bérlete mindkét országban parlamenti jóváhagyást igényel, és nagyjából egy időben – december első felében – kerül a törvényhozások elé. Szabó János az MTI-nek elmondta: a repülőgépek fegyverzetéről már folynak a tárgyalások Nagy-Britanniával, az Egyesült Államokkal és megkezdték a megbeszéléseket Svédországgal is.
Derűlátóan nyilatkozott a svéd– magyar gazdasági kapcsolatok jövőjéről Staffan Carlsson, a Svéd Királyság budapesti nagykövete. A diplomata lapunk kérdésére válaszolva egyebek közt elmondta: országa üzletemberei a kormány támogatásával az elkövetkező években százmillió USA-dollárral növelik a magyarországi befektetéseiket. Az első Gripenek 2004 végén landolnak hazánk földjén – mondta a nagykövet. A mai után három szerződés aláírása várható hazánk és Svédország között: egy kormányközi keretmegállapodás, egy a védelmi miniszterek között a tizennégy harci gép lízingeléséről, egy pedig az északi ország üzletemberei és a magyar kormány képviselői között – mondta Staffan Carlsson. A nagykövet reméli, hogy ezeket még karácsony előtt aláírják.
A Gripenek NATO-kompatibilitása nem azért alacsonyabb, mert Svédország nem tudná legyártani a technológiát – mondták el lapunknak nevük elhallgatását kérő szakértők. Svédország azonban nem NATO-tag, tehát nem is ismerheti ezeket az eljárásokat, berendezéseket és kódokat. Ezek – amelyekkel az észak-atlanti szövetség repülőgépei például egymással, a földi irányítással, műholdakkal tartják a kapcsolatot – szigorúan titkosak.
A svéd partner garanciát vállalt a gépek NATO-szempontok szerinti átalakítására (közel 100 százalékos kompatibilitásra), amelynek költségeit belefoglalták az árba. A titoktartási követelményeknek úgy felelnek meg, hogy az átalakítást brit és magyar szakemberek végzik közösen, a SAAB egyik résztulajdonosa, a British Aerospace segítségével. A tárgyalások kezdetén még 300 milliárd forintos nagyságrendű beszerzési árról folytak a találgatások, ezt végül is 130-140 milliárd forintra sikerült csökkenteni. Ebben az összegben pedig már a fegyverzet is benne foglaltatik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.