Széchenyi-terv: ki a nyerő?

Hommer Tibor
2001. 11. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy kinövi-e reformmá magát a kormány gazdaságpolitikája, csak az idő múlásával derül ki. Ma még csak az látszik, hogy a rendszerváltás óta először jelentkezik markáns irányelvekkel a gazdasági kormányzat, intézkedéseivel jól behatárolható koncepció mentén halad. A gazdaságpolitikai irányításon belül (a belső kereslet, a kormányzati beruházások erőteljes fokozása mellett) a Széchenyi-terv legjellemzőbb ismérve az, hogy a mikroökonómiai szférára összpontosít, ami az úgynevezett kínálatoldali közgazdaságtan lényege. Nem új keletű ez a paradigma, amely szerint az ipari termelés és a szolgáltatások hatékonyságának növelésével leszorítható az infláció, az adószint és a munkanélküliség: az 1979-es választási győzelme után a nagy-britanniai konzervatív kormány is ezzel az eszközzel ért el jelentős (kedvező) fordulatot. De említhetnénk a második világháború utáni japán, német, francia, amerikai kormányokat is. A titok nyitja látszólag egyszerű, nem kell egyebet tenni, „csak” a magánvállalkozások megsegítésével javítani egy-egy ország gazdaságának teljesítőképességét.
A cégek számára nyújtott támogatásokat Magyarországon a Gazdasági Minisztérium koordinálja a Széchenyi-terven belül a tárcához tartozó hat programon keresztül, amelyek alapjait ebben az évben 120 milliárd forinttal töltötte fel a büdzsé. Ebből a keretből 7-7,5 ezer vállalkozás részesülhet. A pénzt pályázatok alapján nyerhetik el a cégek, az Európai Unióban bevett gyakorlat alapján. S ez komoly feladat elé állítja a magyar vállalkozásokat.
A hazai cégeknek, amelyek legfeljebb tízéves múltra tekinthetnek vissza, meg kell tanulniuk pályázni. Olyan szinten, ahogy azok a nagy multinacionális társaságok teszik, amelyek már a második világháború óta hozzászoktak a pályázatdömpinghez, s a lobbizás teendőit is mesterfokon űzik. További hátránya a magyar társaságoknak, hogy nem rendelkeznek akkora tőkeerővel, mint azok a megtelepedett leányvállalatok, amelyek külföldön bejegyezett anyacégei a mellényzsebből teremtik elő az adott támogatásokhoz szükséges önrészt. Így fennáll annak a veszélye, hogy a magyar költségvetés által biztosított támogatások java részét a multinacionális vállalatok itteni leánycégei kaparintják meg. Ez túlzott tőkeimporthoz, majd túlzott tőkekivonáshoz (profittranszferhez) vezet, ami az ország fizetési mérlegét rontja.
A gazdasági tárca által nyilvánosságra hozott adatokból ennek ellenkezője derül ki. Az például, hogy hajlandók és képesek versenyre kelni a hazai cégek a külföldi leányvállalatokkal. Az eddig elbírált, több mint háromezer nyertes pályázatnak tizenegy százalékát tudhatják magukénak a külföldi tulajdonban lévő cégek, a maradék 89 százalék pedig magyar vállalkozásoké volt. A megítélt összeget tekintve viszont árnyaltabb a kép: a jelen pillanatig kiutalt, több mint 55 milliárd forintnak 34 százalékát kapták külföldi vállalkozások, s 66 százaléka jutott a magyar társaságoknak. Ha fennmarad ez a tendencia, s a teljes idei összegre vetítjük az eredményt, akkor az várható, hogy a Széchenyi-terv támogatási keretéből 48,9 milliárdot a külföldiek, s 79,2 milliárdot a hazai vállalkozások használhatnak fel. Nem ártana azonban, ha ez az arány eltolódna a magyar cégek javára, s a hazai mikroszféra nagyobb súllyal vehetne részt a gazdaság erősítésében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.