Ötvösmunkák az Árpád-házi szentekről

Kovács Erzsébetet akár egyházi ötvösművésznek is nevezhetnénk, hiszen – bár ő világi alkotónak tartja magát – a legszebb feladatait mindig a katolikus egyháztól kapja. 1991-ben a pápalátogatási hivatal felkérésére a szentatyának készített ajándékokat. A Magyar szentek sorozatot Gizella királyné ereklyetartója követte. Az üveghengerben rögzített ereklye köré a művész három hónap alatt készítette el a hordozó házikót. A balatonfüredi Kerek-templom 14 stációját Krisztus születésének 2000. esztendejében fejezte be a művész. Tavaly Szent Mihály tiszteletére a franciaországi Tours-ban állított ki, majd elkészítette a martonvásári egyházközség felkérésére a Magyarok nagyasszonya című művet.

Osgyán Edina
2002. 01. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kovács Erzsébet otthona Martonvásárhely egy csendes utcájában, a Brunszvik-család gazdasági épületének tőszomszédságában van. (Érdemes lenne néhány szót ejteni erről az elhanyagolt, elfeledett, eszmei értékében mégiscsak jelentős épületről is a későbbiekben.) Csigalépcső visz le az emeletről a ház alsó traktusában kialakított kicsi műhelyig. Elöl, a bejáratnál áll a műhelyasztal, rajta a műhelylámpa, a festéktartó üvegcsék, az ötvösszerszámok és a különböző vastagságú ecsetek sorakoznak. A legizgalmasabb látvány a zsúfolásig telt festékesszekrény a szemközti falon: a művész – mint mondja – legszívesebben kékkel dolgozik, a szín 18 árnyalata található meg szekrényében. Az asztal mellett bújik meg a két kicsiny égetőkemence, melyek akár 800 fokra izzítják fel a rezet.
A legfontosabb részmunka a szuroktáblánál kezdődik: a rézlemezt a művész a táblára ragasztja, majd kalapáccsal rekeszeket üt ki rajta. Az apró kövek őrléséből nyert színeket vízzel keverve viszi a rekeszekbe. – A rekesz zománcolása nem nehéz fizikai munka. Erős könyököt és csuklót igényel, mert folyamatosan ütögetni kell az anyagot – jelzi az alkotó.
Az ötvösművész a herendi porcelángyár ipari iskolájában tanult, majd a budapesti pénzverő műhelybe került. A zománcozás porcelánhoz hasonló műfaja a miniatűrkészítés, azzal a különbséggel, hogy a fehér porcelán helyett itt fémre készítik el a porcelánalapot. A pénzverő akkor még rendszeresen dolgozott arannyal és ezüsttel is, s az elmúlt rendszer alatt itt készültek a kitüntetések is egyfajta rézötvözetből, amelyről a laikus aligha mondta meg, hogy nem nemesfémet, hanem aranyozott fémlapot tart a kezében.
– Az ötvösség technikai oldaláról már szinte mindent tudtam, mire bejutottam a főiskolára – mondja az alkotó, aki 1981-ben kezdte meg első szemeszterét az Iparművészeti Főiskolán.
Első jelentős munkáját – a Magyar szentek sorozatot – 1991-ben a katolikus egyház felkérésére készítette el. A pápa látogatását előkészítő hivatal először úgynevezett áldoztatókelyhek gyártását kérte a művésztől, ám a munka végül elmaradt. Az iroda koordinátora ugyanakkor megbízta Erzsébetet a pápának szánt szentképek elkészítésével. Apránként születtek meg a kicsiny képek, a Papnevelde utca könyvtárában sorakoztak a munkák az odalátogatók örömére. A szentképek terveit a katolikus egyház ellenőrizte, a különböző egyházrendekben használt színek és a szentek szimbólumai miatt.
1996-ban a veszprémi székesegyház a Passauban beázott királyi sírból hazahozott Gizella-karcsontereklyéhez tartót készíttetett. Nem hirdettek nyilvános pályázatot, ismert ötvösök közül választották ki a kivitelezőt. Az üveghengerben rögzített ereklye köré a művész három hónap alatt készítette el a hordozó házikót. A házikó tetejére került a bajor–magyar címer, a tartóka jobbjára Gizellát, a bal oldalára Szent Mihályt helyezte el. Féldrágaköves, ametisztes foglalatokkal rögzítette a képeket, hogy ne csak díszes, de erős is legyen a képtartó. A veszprémi székesegyháznak egy kikötése volt: a mű méltó legyen az ezeréves kézfogóra, amikor Szent István és Gizella ereklyéje Veszprémben találkozik.
A balatonfüredi Kerek-templom 14 stációját Krisztus születésének 2000. esztendejében fejezte be a művész. Tavaly Szent Mihály tiszteletére a franciaországi Tours-ban állított ki, majd elkészítette a martonvásári egyházközség felkérésére a Magyarok nagyasszonya című művet.
– Nem vagyok elkötelezett egyházi alkotó – mondja Kovács Erzsébet. – Néha tartok egy kis kitérőt, ilyenkor ékszereket, világi képeket készítek a magam örömére. A Vigadó Galériában vagy a Műcsarnokban például főleg világi műveket mutattam be. Az egyház képviselőinek szerencsére tetszenek a munkáim, és a leghálásabb feladatokat rendszerint tőlük kapom.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.