Jelenleg a szekszárdiaknak közel száz kilométert kell utazniuk, hogy átkelhessenek a túlsó partra a dunaföldvári hídon. A szekszárdi híd elkészültével ez a távolság a felére csökken, és egy huszonegy kilométeres összekötő szakasz épül az ötös és a hatos út között, nagy- mértékben javítva a térség közlekedését. Az új létesítmény több szempontból is különleges lesz, például a meder feletti hídelemeket a Dunán szállítják az építkezés színhelyére.
– Komoly feladatot jelent a fővárosban legyártott szerkezeti elemek eljuttatása a helyszínre, mert a Duna két partján nincsenek a megközelítésre alkalmas közutak – tudtuk meg Balázsy Katalintól, a Ganz Acélszerkezet Rt. vállalkozási igazgatójától.
Az átkelő az árvízvédelmi töltéseken belül épül, ahol a környezetet nem károsíthatják utak kialakításával. A keleti oldalra közúton szállítják az elemeket, de a nyugati ártéri- és a mederhíd a folyón úsztatva jut el a kivitelezés helyére. Budapesten megépítik a szerkezet nagy részét, és egy uszályos emelőszerkezetre helyezik, s így jutnak el az elemek Szekszárdig.
– Legközelebb áprilisban viszünk le egy százhét méteres nyílást az építkezésre – tájékoztatott Horváth Szabolcs, a cég létesítményfelelőse.
– Külön meg kell tervezni a szállítást is, hiszen az M0-s és a dunaföldvári híd alatt, a pillérek között kell átvinni a hatalmas szerkezetet. Ezt az esztergomi Mária Valéria hídnál is alkalmazott speciális emelőszerkezettel helyezik fel a pillérekre, hogy később rögzíthessék. Az emelőberendezés Jugoszlávia felől érkezik a Tiszáról Csepelre, tehát nem kevés utat kell megtennie, hogy teljesíthesse feladatát. A gépet számítógéppel vezérlik, hogy milliméter pontossággal a pillérek magasságának megfelelően emelje a hidat a tartópillérekre.
Bizonyos fokig különlegességnek számít a híd vegyes szerkezete is – fejtette ki Horváth Szabolcs. – A Duna feletti ötszáz méteres szakasz acélból készül, a híd két szélső, kétszáz méteres része az árterületen úgynevezett öszvérszerkezettel jön létre, vagyis beton pályalemezt helyeznek az acélszerkezetre. A hidat azért tervezték ilyenre, mert az árterület felett kisebb nyílásokat hidalnak át, így olcsóbb technológiát is alkalmazhatnak. A hajózás és a Duna mederalakító munkája miatt azonban Szekszárdnál nagyobb pillértávolságok szükségesek.
Ez egy érdekes Duna-szakasz, hiszen igen gyorsan változik a meder alakja – fűzte hozzá Balázsy Katalin. Egy kanyarulat miatt a folyó sodrása nem egyforma a két part közelében, ezért az építés előtt, alatt és után állandó vizsgálatokat kell végezni.
A kivitelezés előtt tehát a háttérben komoly tudományos munka folyik. A vizsgálatok azért is fontosak, mert így létesülhet olyan híd, amely a legkevésbé károsítja a környezetet. A megbízó ugyanis kikötötte, hogy a gemenci parkerdő határán készülő híd és útszakasz építésekor és használata során nem okozhatnak károkat a környezetben. Az anyagszállításhoz csak kevés fát irthattak ki a kivitelezők, s külön meg kellett tervezni, milyen munkák szükségesek a műtárgy elkészülte után az elhordott humusz helyreállításához, az újratelepítéshez és a vadvédelemhez.
– A szekszárdi hidat rendhagyó szállítása mellett az is egyedivé teszi, hogy a cég összes eddigi tapasztalatát összegezve készül – szögezte le Balázsy Katalin. – Sokszor mondták a helyi lakók, hogy nem látják az építési munkákat, pedig a híd már szinte kész van, de az építés látványos szakasza majd az elemek beemelésével kezdődik. Február végén a keleti oldal ártéri része, áprilisban az első, százméteres medernyílás, júniusban a nyugati ártéri szakasz, az év végére pedig az utolsó medernyílás is elkészül. Ha minden az ütemterv szerint halad, jövőre már Szekszárdnál is átkelhetünk a Dunán.
Az építkezés vonzza a további befektetőket. Az Alföldhöz tartozó, sík felszínű Sárköz, a lankás Mezőföld és a Dunántúli-dombság találkozásánál elterülő Szekszárd 38 ezer lakosának gazdasági, közlekedési és munkalehetőségeit is növelheti az új szekszárdi Duna-híd megépítése, amely összekapcsolná a hatos és az ötös gyorsforgalmi utat, teret nyitva a további autópálya-fejlesztéseknek. – Szekszárd két nagy gyorsforgalmi útvonal metszésvonalához közel helyezkedik el, és ez nagy fejlődést jelenthet a térségben – ismerte el Kocsis Imre Antal, Szekszárd polgármestere. Az északról dél felé tartó, úgynevezett európai V/c folyosó az M6-os utat köti össze az M56-os úttal. Ezt keresztezi a keletről nyugati irányba haladó M9-es, amelynek egy rövidebb szakasza készülhet el a közeljövőben. Központi szerepet kaphat a legközelebbi nagyváros a kereskedelmi útvonalak mentén, és egymás után érkezhetnek a területre a külföldi és magyar befektetők. Szekszárdon és környékén létrejöhetnek olyan logisztikai központok, amelyek mellé kis- és nagyvállalkozások, üzemek és bevásárlóközpontok települhetnek majd. A polgármester szerint ennek határozott jelei mutatkoztak az elmúlt években. Nemrég a városba költözött a Tesco egyik plazája, és több kereskedelmi cég is érdeklődik az önkormányzatnál. Az útépítés és a szekszárdi híd kivitelezésének elindulása kezdi meggyőzni a befektetőket, akik eddig kétkedve tekintettek a térségre, mivel a szekszárdi hídról évtizedek óta beszélnek, de a gyakorlatban évekig nem történt semmi. 1993-ban egy francia pályázó nyerte el a hídépítés jogát, de a külföldi cég csak 1998-ban adta vissza a megbízását. A magyar tervezők és kivitelezők munkájának elindulásakor ismét nőtt a kereskedelmi cégek érdeklődése, és ma már számos, konkrét ajánlatról is tárgyalnak a város képviselői a betelepülni vágyó beruházókkal. A befektetési szándékot növeli, hogy előkészítési szakaszban van a bogyiszlói kikötő létrehozása, amely szintén kedvez a logisztikai központok építőinek és üzemeltetőinek. A közlekedés persze még nem lesz tökéletes a híd megépítésével. – Igazán akkor lesz kiváló közlekedése a térségnek, ha az 51-es utat is sikerül összekötni az 54-essel, és a várost keleti irányból is autópályán lehet megközelíteni majd – véli a polgármester. – Ugyanakkor az M9-es utat is folytatni kell a kaposvári összeköttetés megteremtése érdekében. A Regionális Fejlesztési Tanács, többek között a városvezetés kezdeményezésére pénzt adott az M9-es út továbbépítéséről szóló megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére. Ezzel is segíteni kívánják a kormány autópálya-építési szándékát, reménykedve abban, hogy a fejlesztések ebben az évtizedben befejeződnek majd.

A részeges szegedi karatés rátámadt egy férfira, de olyat kapott, hogy padlót fogott – videó