Bontakozó távlatok

2002. 02. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ötlet vagy adottság? Tartalmi együttműködés vagy blöff? Mely érdekek kötik össze e négy országot? Kell-e nekünk egyáltalán Visegrád, ha az Európai Unió tagjai leszünk? A közép-európai térség regionális együttműködésének jövőjéről a Stratégiai Védelmi Kutató Hivatal (SVKH) főigazgató-helyettesével, Tálas Péterrel beszélgettünk, aki szerint Visegrád perspektívája jóval nagyobb, mint a múltja.
A több mint tízéves visegrádi együttműködés történetét három szakaszra oszthatjuk. Az első két év tartalmasnak nevezhető, még ha a hangsúly nem is az építkezésen, hanem a Varsói Szerződés és a KGST megszüntetésén volt – értékel Tálas Péter. Emellett az uniós csatlakozás kitolódásának nyilvánvalóvá válásával létrejött a Közép-európai Szabadkereskedelmi Egyezmény (CEFTA) is, amely 1996-ig dinamikusan fejlődött, ekkor azonban már erősen kiütköztek a korlátai. Az 1993 és 1998 közötti éveket politikai értelemben a mély álomba szenderülés jellemezte, amit az is jelez, hogy ez idő alatt csúcstalálkozót sem tartottak. A négyek együttműködése 1998-tól kapott új erőre, vagy legalábbis – amint a politológus fogalmaz – erősödött az együttműködés felélesztésének szándéka.
Paradox módon a közös érdek sajátos olvasata akadályozta leginkább a négyeket az együttműködésben. A két legfontosabb kihívás, a NATO- és az EU-csatlakozás, az ebből adódó versenyhelyzet – amelynek érzékelését egyébként Nyugatról is inspirálták – 1993-tól bizalmatlanságot szült a cseh, szlovák, lengyel és magyar politikai elitben. A politológus az együttműködéssel szemben ható tényezők között említi azt is, hogy a Nyugat regionális szintű érdekmegjelenítésről nem nagyon akart hallani. A visegrádi országokon belül eltérően érvényesültek az európaizálódás és a renacionalizálódás irányzatai is. Az évtized elején új államként létrejött Szlovákia számára például a nemzeti integráció volt az elsődleges. Nem hagyható ki a sorból az sem – teszi hozzá a szakértő –, hogy a térségbeli legeurópaibb állam mázával leöntött, valahol mégis provinciális politikát folytató Csehország elejétől fogva menekülni akart a régióból.
Tálas Péter szerint a négyek együttműködése az EU-csatlakozás után mélyülhet el igazán, bár ez már más típusú közös gondolkodást jelent, mint például 1991 és 1993 között. A regionális tudatot erősíti majd az országok unión belüli hasonló helyzete is. Összekötő kapocs lehet az EU-n és a NATO-n belüli határhelyzet, illetve a tranzitszerep közös kihasználásának lehetősége. A közeljövőben ennek ellenére még inkább a gondok dominálnak majd – jegyzi meg Tálas. Az uniós tárgyalások hajrája különösen nehéz időszaknak ígérkezik. Most ugyanis komoly pénzekről van szó, s ez a tény minden látszat ellenére nem az együttműködést erősíti. Már csak azért sem, mert amint az elmúlt több mint tíz év bizonyítja, az Európai Unió és általában a Nyugat nem nagyon tolerálja a regionális érdekvédelmet. Ez mellesleg most érezhetően nem is nagyon jön össze – ez kitűnt az Európai Bizottság javaslatának fogadtatásából, a reagálások közötti hangsúlybeli különbségekből –, hiszen a tagjelöltek ugyanarról tárgyalnak ugyan, de más-más megoldásokkal. A közös fellépés üzenetértéke elvitathatatlan, de egységes álláspont kialakítása nem annyira a konkrét kérdésekben, mint inkább az alapelvek – az azonos versenyfeltételek, jogok és kötelességek arányának – tekintetében lehetséges. Reálisan felvethetnék például a visegrádiak, hogy majdan a támogatások mértékében nyitják meg piacaikat.
Tálas Péter szerint a csatlakozási folyamat hajrája sokkal inkább felkészülés lehet a tagság időszakára, amikor e négy ország az EU keleti régióját alkothatja, ha akarja. Éppen emiatt kellemetlen a mostani súrlódás, hiszen e feladatra, önmaguk együttes megmutatására ma még valódi tét nélkül készülhetnének a visegrádiak. Az uniós tag visegrádiak mindenesetre számottevő alkuerőt jelenthetnek, feltéve persze, ha egyet akarnak.
A visegrádi együttműködés azonban egyelőre még magzati állapotban van. Romboló szerepét elvégezte, az építés területén azonban alig történt valami. Elsősorban azért, mert az integrációs versenyfutástól a Nyugat hozzáállásáig semmi sem kedvezett idáig az ilyen együttműködésnek. Visegrád esélyei tehát nem voltak túl biztatók, a négy ország ennek ellenére próbálkozott látványos megoldáskereséssel annak érdekében, hogy a többiektől megkülönböztesse magát. Az igazi tét azonban az, hogy a felvétel után tudnak-e majd a négyek a térség élcsapataként viselkedni. Ösztönzést adhat majd a tartalmi együttműködésnek, hogy a fejlődéshez, a pénzek kilobbizásához régióként kell majd megjelenniük Brüsszelben.
Ez viszont – szögezi le a szakértő – a politikai elitek magatartásának megváltozását követeli: több pragmatizmusra és kompromisszumkészségre lesz szükség minden országban. Túl kell lépni az érzelmi politizáláson, a külpolitikai kérdésekből jobban ki kell majd zárni a belpolitikai motívumokat. Ki kell dolgozni azt a mechanizmust is, amely megakadályozza, hogy egy-egy vitás kérdés kihasson a kapcsolatok egészére. A gondok megoldásához Tálas Péter szerint elengedhetetlenül szükséges, hogy az értelmiségi, emocionális megközelítést pragmatikus szemlélet váltsa fel. Ez természetesen nem zárja ki azt, hogy megőrizzük a közös múlt gyökereit, de már nem ez lesz a legfőbb összekötő kapocs.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.