Az ország egyik legnagyobb környezetszennyezésének kármentesítése csaknem nyolcmilliárd forintba kerül, de a munkálatokat a tervezők a költségek csökkentése érdekében szeretnék összekapcsolni a 6-os autóút építésével. Az elképzelések szerint az utat az egykori gyártelepen vezetnék keresztül, a szennyezés epicentrumát jelentő meddőhányó felett. A vasúti síneken felüljáróval áthaladó 6-os út alatti töltés alapanyaga a környékről eltávolított szennyezett talaj lenne. Az egykori Metallochemia-telep húszhektáros területén döntően ólom- és cinktartalmú kohósalak halmozódott fel a jogelődök által 1910 óta végzett ón-, réz-, cink- és ólomkohászat eredményeként. A terület rehabilitációja halaszthatatlan, hiszen az természetes úton több mint kétezer év múlva tisztulna ki a talajból. A volt gyártelep környékének ezerméteres körzetében szennyezett a föld felső rétege is, ami minden itt élő vagy rendszeresen itt tartózkodó gyermek egészségét veszélyezteti.
– A szennyezés megszüntetésének tervezésekor három alapvető feladatot kellett megoldani a kiviteli terveket készítő Repét Kft. szakembereinek – mondta Andó József, a társaság vezetője a kármentesítésről tartott lakossági fórumon, a nagytétényi Szellmann-házban.
A telephelyen belül szarkofággal kell elzárni a mérgező meddőhányót, meg kell szüntetni a külső talaj szennyezését, és el kell érni, hogy a veszélyes hulladék anyagai ne találkozhassanak a talajvízzel. A vezető elmondta: a felmérésekkor a telephelyen belül négyszázezer köbméter veszélyes hulladékkal, a külső területeken csaknem hatszázezer köbméter szennyezett talajjal találkoztak. Helyenként négy-öt méter vastag a szennyeződés, így a felszín alatti víz első rétege a terület jelentős részén veszélybe került. A tervek szerint úgy kívánják megakadályozni a feltöltések találkozását a talajvízzel, hogy betonitos, vízzáró résfallal veszik körbe a telepen létrejött meddőhányót. Az így kialakított, szarkofágszerű létesítménybe kell áthordani a veszélyes hulladékot a telep északi részéről, ahol nem védi attól agyagréteg a talajvizet. A külső területek szennyezett talaját szintén a volt gyárterületre, a szarkofág tetején kialakított földműbe, illetve a 6-os út töltésébe hordanák, és a szigetelési munkák után parkosítanák a területet egy út menti véderdő kialakításával.
Rumi Imre, a kerület megbízott építészeti tanácsadója szerint ez a műszaki megoldás kedvező a kerületi szabályozás szempontjából is, hiszen az építendő út a lakott és a gazdasági területek határán létesülne.
A tervekről elismerően nyilatkoztak a helyi környezetvédők és a politikusok is.
– A kiviteli tervek elfogadásával kiderült, hogy a 6-os autóút megépítését alig lehet elválasztani a Metallochemia-telep és környéke rehabilitációjától – jelentette ki Turi-Kovács Béla környezetvédelmi miniszter. A tárca vezetője ígéretet tett arra, hogy minden lehetséges állami segítséget megadnak az ország egyik legnagyobb környezetkárosításának megszüntetéséhez.
Leszögezte: a nagytétényi ingatlanok földcseréjének terve a kiemelten kezelt feladatok között pályázhat a Környezetvédelmi Alap Céltámogatás forrásaira, és kérni fogják a kormány garanciáját is, hogy a rehabilitáció öt éven belül befejeződhessen.
– Az előző ciklusban hatósági, politikai és maffiaszerű játszmákkal odázták el a rehabilitáció megkezdését, de most olyan, reálisan megvalósítható, alapos kiviteli terv készült, amelyet a felügyelőség két hónapos munkával el is fogadhatott – fogalmazott Németh Zsolt, a XXII. kerület fideszes országgyűlési képviselője.
A 6-os út átvezetésével ugyanis a rehabilitáció felgyorsítható, és a végrehajtásához szükséges források egy része is könnyebben előteremthető. Németh Zsolt megköszönte a nagytétényiek türelmét, és kiemelte: a tulajdonos Metalloglobus Rt. hozzáállása is pozitív irányban változott a kármentesítéssel kapcsolatban. Míg korábban egy szocialista nagyvállalatot kellett támadni az általa okozott károk és a felelősségvállalás hiánya miatt, addig az utóbbi években a cég partnerként viselkedett – fűzte hozzá.
Kalocsai J. Csaba, a Metalloglobus Rt. igazgatóságának elnöke szerint a társaság szinte az összes vagyoni értékét felajánlja, hogy végre lezáródjon az ólomszennyezés ügye. Az elnök állítása szerint a cég rendkívül nehéz helyzetbe került, mert az alaptőkéjének megfelelő összeget, kétmilliárd forintot áldoz a környezeti károk megszüntetésére. Az előmunkálatokra és a tervezésre eddig körülbelül ötszázmillió forintot költött a társaság, de mint elmondta: a rehabilitáció teljes költségeit nem képesek előteremteni. A vezető hangsúlyozta: a Metalloglobus 1983 óta tulajdonosa a területnek, így csak jogilag kötelezhető a károk megszüntetésére, azokat ugyanis a korábbi vállalat okozta a telepen és a környezetében. Korábban ipari parkot kívántak létesíteni a területen, de az új elképzelések csak a telep értékesítésével vagy kisajátításával valósíthatók meg – tette hozzá.
A kárfelszámolás kezdetének időpontjáról egyelőre nem tudtak nyilatkozni a társaság vezetői, a szakértők és a politikusok. Mindenki egyetértett viszont abban, hogy a rehabilitáció 2006-ra befejeződhet, ha sikerül a 6-os út építéséhez kapcsolni a kármentesítési munkálatokat.

Magyar Péter visszalépése után közleményt adott ki a Női Sikernap szervezője