Igen a Metallochemia rehabilitációs tervére

Két hónap alatt megvizsgáltatta a szakhatóságokkal, és elfogadta a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség a nagytétényi Metallochemia-telep és környéke rehabilitációs kiviteli terveit.

2002. 02. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ország egyik legnagyobb környezetszennyezésének kármentesítése csaknem nyolcmilliárd forintba kerül, de a munkálatokat a tervezők a költségek csökkentése érdekében szeretnék összekapcsolni a 6-os autóút építésével. Az elképzelések szerint az utat az egykori gyártelepen vezetnék keresztül, a szennyezés epicentrumát jelentő meddőhányó felett. A vasúti síneken felüljáróval áthaladó 6-os út alatti töltés alapanyaga a környékről eltávolított szennyezett talaj lenne. Az egykori Metallochemia-telep húszhektáros területén döntően ólom- és cinktartalmú kohósalak halmozódott fel a jogelődök által 1910 óta végzett ón-, réz-, cink- és ólomkohászat eredményeként. A terület rehabilitációja halaszthatatlan, hiszen az természetes úton több mint kétezer év múlva tisztulna ki a talajból. A volt gyártelep környékének ezerméteres körzetében szennyezett a föld felső rétege is, ami minden itt élő vagy rendszeresen itt tartózkodó gyermek egészségét veszélyezteti.
– A szennyezés megszüntetésének tervezésekor három alapvető feladatot kellett megoldani a kiviteli terveket készítő Repét Kft. szakembereinek – mondta Andó József, a társaság vezetője a kármentesítésről tartott lakossági fórumon, a nagytétényi Szellmann-házban.
A telephelyen belül szarkofággal kell elzárni a mérgező meddőhányót, meg kell szüntetni a külső talaj szennyezését, és el kell érni, hogy a veszélyes hulladék anyagai ne találkozhassanak a talajvízzel. A vezető elmondta: a felmérésekkor a telephelyen belül négyszázezer köbméter veszélyes hulladékkal, a külső területeken csaknem hatszázezer köbméter szennyezett talajjal találkoztak. Helyenként négy-öt méter vastag a szennyeződés, így a felszín alatti víz első rétege a terület jelentős részén veszélybe került. A tervek szerint úgy kívánják megakadályozni a feltöltések találkozását a talajvízzel, hogy betonitos, vízzáró résfallal veszik körbe a telepen létrejött meddőhányót. Az így kialakított, szarkofágszerű létesítménybe kell áthordani a veszélyes hulladékot a telep északi részéről, ahol nem védi attól agyagréteg a talajvizet. A külső területek szennyezett talaját szintén a volt gyárterületre, a szarkofág tetején kialakított földműbe, illetve a 6-os út töltésébe hordanák, és a szigetelési munkák után parkosítanák a területet egy út menti véderdő kialakításával.
Rumi Imre, a kerület megbízott építészeti tanácsadója szerint ez a műszaki megoldás kedvező a kerületi szabályozás szempontjából is, hiszen az építendő út a lakott és a gazdasági területek határán létesülne.
A tervekről elismerően nyilatkoztak a helyi környezetvédők és a politikusok is.
– A kiviteli tervek elfogadásával kiderült, hogy a 6-os autóút megépítését alig lehet elválasztani a Metallochemia-telep és környéke rehabilitációjától – jelentette ki Turi-Kovács Béla környezetvédelmi miniszter. A tárca vezetője ígéretet tett arra, hogy minden lehetséges állami segítséget megadnak az ország egyik legnagyobb környezetkárosításának megszüntetéséhez.
Leszögezte: a nagytétényi ingatlanok földcseréjének terve a kiemelten kezelt feladatok között pályázhat a Környezetvédelmi Alap Céltámogatás forrásaira, és kérni fogják a kormány garanciáját is, hogy a rehabilitáció öt éven belül befejeződhessen.
– Az előző ciklusban hatósági, politikai és maffiaszerű játszmákkal odázták el a rehabilitáció megkezdését, de most olyan, reálisan megvalósítható, alapos kiviteli terv készült, amelyet a felügyelőség két hónapos munkával el is fogadhatott – fogalmazott Németh Zsolt, a XXII. kerület fideszes országgyűlési képviselője.
A 6-os út átvezetésével ugyanis a rehabilitáció felgyorsítható, és a végrehajtásához szükséges források egy része is könnyebben előteremthető. Németh Zsolt megköszönte a nagytétényiek türelmét, és kiemelte: a tulajdonos Metalloglobus Rt. hozzáállása is pozitív irányban változott a kármentesítéssel kapcsolatban. Míg korábban egy szocialista nagyvállalatot kellett támadni az általa okozott károk és a felelősségvállalás hiánya miatt, addig az utóbbi években a cég partnerként viselkedett – fűzte hozzá.
Kalocsai J. Csaba, a Metalloglobus Rt. igazgatóságának elnöke szerint a társaság szinte az összes vagyoni értékét felajánlja, hogy végre lezáródjon az ólomszennyezés ügye. Az elnök állítása szerint a cég rendkívül nehéz helyzetbe került, mert az alaptőkéjének megfelelő összeget, kétmilliárd forintot áldoz a környezeti károk megszüntetésére. Az előmunkálatokra és a tervezésre eddig körülbelül ötszázmillió forintot költött a társaság, de mint elmondta: a rehabilitáció teljes költségeit nem képesek előteremteni. A vezető hangsúlyozta: a Metalloglobus 1983 óta tulajdonosa a területnek, így csak jogilag kötelezhető a károk megszüntetésére, azokat ugyanis a korábbi vállalat okozta a telepen és a környezetében. Korábban ipari parkot kívántak létesíteni a területen, de az új elképzelések csak a telep értékesítésével vagy kisajátításával valósíthatók meg – tette hozzá.
A kárfelszámolás kezdetének időpontjáról egyelőre nem tudtak nyilatkozni a társaság vezetői, a szakértők és a politikusok. Mindenki egyetértett viszont abban, hogy a rehabilitáció 2006-ra befejeződhet, ha sikerül a 6-os út építéséhez kapcsolni a kármentesítési munkálatokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.