Mint arról már korábban beszámoltunk, Budafok és Albertfalva határán a Kitérő út, a 6-os út és a Hosszúréti-patak által határolt, mintegy 11,5 hektáros területen egy bevásárló-, szórakoztató- és kereskedelmi központ létesítését tervezik. Az építési övezetbe sorolt – ám egy patak határán található – bokros területet egy feltáró úttal osztanák északi és déli részre, amely a Fehérvári út felől a Leányka utcai felüljáró alatt érkezne egy alközpontba, ahová elvezetnék a 18-as villamos vonalát egy végállomás kialakításával, és összekapcsolnák a 6-os főúttal. A tervezett létesítmények az albertfalvai lakóházaktól távol, a budafoki Leányka utcai lakóteleptől viszont alig több mint 100 méterre jönnének létre. A XXII. kerületiek nehezményezik, hogy a beruházásokról eddig nem érkezett el hozzájuk szinte semmilyen információ. Egyedül a Golder Associates előzetes környezeti hatástanulmányából derül ki számukra például az, hogy a tervezők a beruházás megvalósulása esetén napi 15 578 személygépkocsival és 400 teherjárművel növekedő maximális forgalommal számoltak. Ez azt jelenti, hogy a már ma is erősen terhelt Leányka utca további nyomásnak és torlódásnak lesz kitéve. A fejlesztésekről egyelőre csak annyit lehet biztosan tudni, hogy a francia tulajdonú Grc Hungária Kft. egy Auchan bevásárlóközpontot húzhat fel a területen, de ezért vállalnia kell az infrastruktúra fejlesztését. A beruházónak kell finanszíroznia a 6-os út kiszélesítésének és a 18-as villamosvonal meghosszabbításának munkálatait. Ezzel azonban nem oldódik meg a Budafokon átvezető útszakaszok tehermentesítése.
– Ebben az ügyben úgy bántak velünk, mintha nem is lennének közlekedési és környezeti hatásai az építkezésnek Budafokra – jelentette ki Szabolcs Attila, a XXII. polgármestere azon a lakossági fórumon, amelyre meghívta Juhos Katalint, a XI. kerület polgármesterét, valamint a főváros és a BKV Rt. vezetőit. Az együttműködés eddigi gyakorlatára jellemzően csupán Schreffel János, a XI. kerület főépítésze és a beruházó cég vezetői jelentek meg a rendezvényen, a további meghívottak egyéb elfoglaltságra hivatkoztak.
Szabolcs Attila leszögezte: a XXII. kerület ragaszkodik ahhoz, hogy a közlekedési dugók megelőzésére a Leányka utcai felüljárót legalább a belváros felé vezető szakaszon kétszer két sávosra bővítsék, illetve biztosítsanak le- és felhajtási lehetőséget a 6-os útra, a dél-budai vasútvonal alatti aluljárók egyikének kiszélesítésével. Mint elmondta, korábban úgy értesültek, hogy a beruházónak kell felújítania a felüljárót, a legutóbbi elképzelések szerint azonban a főváros vállalja majd ezt a feladatot. A főváros viszont a jelenlegi állapotában építené újjá a létesítményt, és elzárkózik attól, hogy kiszélesítse a 6-os út felé vezető átjárók egyikét.
– Miután fellebbezést nyújtottunk be a 6-os út bővítésének építési engedélye ellen, a főváros rekordgyorsasággal, hat nap alatt engedélyt adott az útépítésre – mondta el a polgármester. – Egyedül azt sikerült elérnünk, hogy a hétéves fejlesztési terv felülvizsgálatakor foglalkozzanak a javaslatainkkal – fűzte hozzá.
Schreffel János kijelentette, hogy a helyi önkormányzatnak joga volt eladni a területet, amelynek övezeti besorolásáról a főváros hozott döntést. Szerinte a XI. kerület annyit tehetett, hogy rendelet alkotott a terület városközpont jellegű hasznosításáról, és erről olyan terveket készített, hogy ne hagyományos dobozházak épülhessenek fel Albertfalva határában. A rendelettervezet elfogadásához viszont kellett a Fővárosi Közgyűlés egyetértése is, de a főváros az infrastruktúra fejlesztéséhez is feltételeket szabott. Így született megállapodás a beruházóval a 6-os út bővítéséről és a 18-as villamos vonalának meghosszabbításáról. A budafoki felüljáró kiszélesítését azonban a főváros közlekedési ügyosztálya nem tartotta szakmailag indokoltnak. Schreffel János felolvasta Csordás Lajosnak, a közlekedési ügyosztály vezetőjének levelét, amelyből kiderült az is, hogy a vonatsínek alatti aluljárók átalakítása nem a főváros feladatai közé tartozik, mert azok a MÁV területén helyezkednek el.
Szalona László, a Grc Hungária Kft. képviselője elmondta: a területen egyelőre egy bevásárlóközpont építését tervezik, de ez egy, a megszokottnál kisebb hipermarket lesz, és kiegészül egyéb kereskedelmi, szolgáltató, szabadidős és szórakoztató egységekkel.
– A többszörösen egyeztetett közlekedési felmérések nem tették szükségessé a felüljáró kétszer két sávossá alakítását – jegyezte meg a vezető, aki szerint a főváros azért sem szorgalmazta azt a bővítést, mert így terelnék ki a forgalmat a 6-os útra, tehermentesítve Budafok belvárosát.
Esze Tamás, a XXII. kerület MIÉP-es képviselője kijelentette: ha nem járulnak hozzá a Leányka utcai felüljáró kiszélesítéséhez, és nem kezelik a kerületet ügyfélként, a helyiek más eszközökhöz folyamodnak majd. A Leányka utca több lakója jelezte, ha nem nyújtanak védelmet a forgalomnövekedés hatásaival szemben, utcai tiltakozást is szervezhetnek a budafokiak.
A lakossági fórum zárásaként a XI. kerület főépítésze és a beruházó is ígéretet tett arra, hogy a továbbiakban szorosabb együttműködés jön létre Budafokkal a problémák megoldására, és a környezetvédelmi hatástanulmány elkészítésekor „a szomszédok” véleményét is figyelembe veszik majd.

Mostantól szigorúbb vagyonnyilatkozatot kell tennie az EP-képviselőknek