Akár tüntetésre is készek a budafokiak

A XXII. kerületi Leányka utcai lakótelep lakóinak egy része utcai demonstrációt helyezett kilátásba egy lakossági fórumon a kerület határában épülő Auchan áruház és a beruházáshoz kapcsolódó közlekedésfejlesztési elképzelések miatt. A budafokiak azt követelik, hogy a Leányka utcai felüljáró kétszer két sávosra bővítésével, vagy a 6-os úthoz vezető átjáró kiszélesítésével enyhítsék a városrész gépkocsiforgalmának többletterhelését.

2002. 03. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint arról már korábban beszámoltunk, Budafok és Albertfalva határán a Kitérő út, a 6-os út és a Hosszúréti-patak által határolt, mintegy 11,5 hektáros területen egy bevásárló-, szórakoztató- és kereskedelmi központ létesítését tervezik. Az építési övezetbe sorolt – ám egy patak határán található – bokros területet egy feltáró úttal osztanák északi és déli részre, amely a Fehérvári út felől a Leányka utcai felüljáró alatt érkezne egy alközpontba, ahová elvezetnék a 18-as villamos vonalát egy végállomás kialakításával, és összekapcsolnák a 6-os főúttal. A tervezett létesítmények az albertfalvai lakóházaktól távol, a budafoki Leányka utcai lakóteleptől viszont alig több mint 100 méterre jönnének létre. A XXII. kerületiek nehezményezik, hogy a beruházásokról eddig nem érkezett el hozzájuk szinte semmilyen információ. Egyedül a Golder Associates előzetes környezeti hatástanulmányából derül ki számukra például az, hogy a tervezők a beruházás megvalósulása esetén napi 15 578 személygépkocsival és 400 teherjárművel növekedő maximális forgalommal számoltak. Ez azt jelenti, hogy a már ma is erősen terhelt Leányka utca további nyomásnak és torlódásnak lesz kitéve. A fejlesztésekről egyelőre csak annyit lehet biztosan tudni, hogy a francia tulajdonú Grc Hungária Kft. egy Auchan bevásárlóközpontot húzhat fel a területen, de ezért vállalnia kell az infrastruktúra fejlesztését. A beruházónak kell finanszíroznia a 6-os út kiszélesítésének és a 18-as villamosvonal meghosszabbításának munkálatait. Ezzel azonban nem oldódik meg a Budafokon átvezető útszakaszok tehermentesítése.
– Ebben az ügyben úgy bántak velünk, mintha nem is lennének közlekedési és környezeti hatásai az építkezésnek Budafokra – jelentette ki Szabolcs Attila, a XXII. polgármestere azon a lakossági fórumon, amelyre meghívta Juhos Katalint, a XI. kerület polgármesterét, valamint a főváros és a BKV Rt. vezetőit. Az együttműködés eddigi gyakorlatára jellemzően csupán Schreffel János, a XI. kerület főépítésze és a beruházó cég vezetői jelentek meg a rendezvényen, a további meghívottak egyéb elfoglaltságra hivatkoztak.
Szabolcs Attila leszögezte: a XXII. kerület ragaszkodik ahhoz, hogy a közlekedési dugók megelőzésére a Leányka utcai felüljárót legalább a belváros felé vezető szakaszon kétszer két sávosra bővítsék, illetve biztosítsanak le- és felhajtási lehetőséget a 6-os útra, a dél-budai vasútvonal alatti aluljárók egyikének kiszélesítésével. Mint elmondta, korábban úgy értesültek, hogy a beruházónak kell felújítania a felüljárót, a legutóbbi elképzelések szerint azonban a főváros vállalja majd ezt a feladatot. A főváros viszont a jelenlegi állapotában építené újjá a létesítményt, és elzárkózik attól, hogy kiszélesítse a 6-os út felé vezető átjárók egyikét.
– Miután fellebbezést nyújtottunk be a 6-os út bővítésének építési engedélye ellen, a főváros rekordgyorsasággal, hat nap alatt engedélyt adott az útépítésre – mondta el a polgármester. – Egyedül azt sikerült elérnünk, hogy a hétéves fejlesztési terv felülvizsgálatakor foglalkozzanak a javaslatainkkal – fűzte hozzá.
Schreffel János kijelentette, hogy a helyi önkormányzatnak joga volt eladni a területet, amelynek övezeti besorolásáról a főváros hozott döntést. Szerinte a XI. kerület annyit tehetett, hogy rendelet alkotott a terület városközpont jellegű hasznosításáról, és erről olyan terveket készített, hogy ne hagyományos dobozházak épülhessenek fel Albertfalva határában. A rendelettervezet elfogadásához viszont kellett a Fővárosi Közgyűlés egyetértése is, de a főváros az infrastruktúra fejlesztéséhez is feltételeket szabott. Így született megállapodás a beruházóval a 6-os út bővítéséről és a 18-as villamos vonalának meghosszabbításáról. A budafoki felüljáró kiszélesítését azonban a főváros közlekedési ügyosztálya nem tartotta szakmailag indokoltnak. Schreffel János felolvasta Csordás Lajosnak, a közlekedési ügyosztály vezetőjének levelét, amelyből kiderült az is, hogy a vonatsínek alatti aluljárók átalakítása nem a főváros feladatai közé tartozik, mert azok a MÁV területén helyezkednek el.
Szalona László, a Grc Hungária Kft. képviselője elmondta: a területen egyelőre egy bevásárlóközpont építését tervezik, de ez egy, a megszokottnál kisebb hipermarket lesz, és kiegészül egyéb kereskedelmi, szolgáltató, szabadidős és szórakoztató egységekkel.
– A többszörösen egyeztetett közlekedési felmérések nem tették szükségessé a felüljáró kétszer két sávossá alakítását – jegyezte meg a vezető, aki szerint a főváros azért sem szorgalmazta azt a bővítést, mert így terelnék ki a forgalmat a 6-os útra, tehermentesítve Budafok belvárosát.
Esze Tamás, a XXII. kerület MIÉP-es képviselője kijelentette: ha nem járulnak hozzá a Leányka utcai felüljáró kiszélesítéséhez, és nem kezelik a kerületet ügyfélként, a helyiek más eszközökhöz folyamodnak majd. A Leányka utca több lakója jelezte, ha nem nyújtanak védelmet a forgalomnövekedés hatásaival szemben, utcai tiltakozást is szervezhetnek a budafokiak.
A lakossági fórum zárásaként a XI. kerület főépítésze és a beruházó is ígéretet tett arra, hogy a továbbiakban szorosabb együttműködés jön létre Budafokkal a problémák megoldására, és a környezetvédelmi hatástanulmány elkészítésekor „a szomszédok” véleményét is figyelembe veszik majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.