Téténynek nem kell az aszfaltkeverő

Megszüntetik a XXII. kerületi Duna-parton működő aszfaltkeverő üzemet. A helyi vagyonkezelő több mint egy évig tárgyalt a terület bérlőivel, amíg a megállapodás megszülethetett. Az önkormányzat szabadidő- és sportközpontot kíván létrehozni a kerület mintegy 25 hektáros Duna-partján, és meg akarja szüntetni a levegő és talaj szenynyezését. A Betonútépítő Vállalat két jogutódja április végéig maradhat az ingatlanon, amelyet kármentesítenie kell. Egyedül egy betonkeverő üzem maradhat a területen, de 2004-ig át kell adnia a telephelyet.

2002. 03. 21. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A budafoki Duna-parton egykor virágzó közösségi élet folyt. A századelőn kerthelyiséges vendéglők, korzószerű sétányok voltak itt, ahová szórakozni járhattak a helyi polgárok. Még a 70-es évek végén is ez volt a környékbeli gyerekek „játszótere”, mai kifejezéssel élve sport- és szabadidőközpontja. A csónakházakat azóta lebontották, a nyárfákat kivágták, vízig betonozott töltés, bekötőút, bitumenezett kerékpárút épült a természet ölére. A XXII. kerületben egyébként is többnyire régi gyártelepek és katonai létesítmények épültek a Duna partjára, így csak Budatétény és Nagytétény között maradt meg egy kilenc kilométeres partszakasz, amely még meg- menthető. A kerületi önkormányzat rendezési tervében kidolgozták az erre vonatkozó elképzeléseket, amelyek szerint az óbudai Római-parthoz hasonló sport- és szabadidőcentrumot hoznának létre ezen a területen. Ez azért is fontos lenne, mert a helyi környezetvédők és a környék lakói többször fölemelték a szavukat az itt folyó levegő- és talajszennyezés ellen. A „zöld part” kialakításának elősegítésére védettség alá helyezték a természetvédelmi területnek számító Háros-sziget melletti Hunyadi-szigetet, a hajójavító vállalkozókkal folytatott többéves harcot követően a kerület kezelésébe került a hárosi öböl térsége, ahol ismét csónakházakat hoznának létre.
A Duna-part egyéb szakaszain azonban még akadnak gondok. Az évek során számos illegális szemétlerakó alakult ki a területen, az előző önkormányzat idején pedig aszfalt-betonkeverő cégekkel kötöttek hoszszú távú bérleti szerződést.
– Eredetileg azért született megállapodás az üzemeltetőkkel, mert a bérleti díjak fejében aszfaltot gyártottak a kerület számára, az önkormányzat pedig azt remélte, hogy ezzel elősegítheti a helyi útépítések felgyorsítását – tájékoztatott Szabolcs Attila, a XXII. kerület polgármestere.
– Később azonban kiderült, hogy a kerület olcsóbban is hozzájuthatna az építőanyaghoz, de egyébként sem tartottuk kívánatosnak a környezetet veszélyeztető tevékenységet a Duna partján – tette hozzá. A polgármester elmondta: sikerült egyezségre jutnia a terület bérleti szerződésének felmondásáról, amely nélkül nehéz elképzelni a Duna-part fejlesztését. Mivel jelenleg három cég használja az ingatlant, és ezek annak idején hosszú távú megállapodásokat kötöttek az önkormányzattal, nem volt könnyű dolga a vagyonkezelőnek.
– A megállapodásokról annyit mondhatok, hogy sikerült mindhárom érintett céggel egyezségre jutnunk, de ehhez több mint egy évig tartó tárgyalássorozatot kellett lezárnunk – árulta el Kiss Péter, a XXII. kerület vagyonát kezelő Vax XXII. Rt. vezérigazgatója.
– A Betonút Nemzetközi Rt. és a Betonút Szolgáltató és Építő Rt. közös megegyezéssel vállalta, hogy április végéig levonul a területről, miután rehabilitálta azt. Egyedül a Holcim Rt. marad, de csak 2004 végéig folytathatja tevékenységét. Ha a területen végzett munka környezeti károkat okoz, ezektől is mentesíteni kell az ingatlant – fűzte hozzá a vezérigazgató, akitől megtudtuk azt is, hogy a terület bérbeadása az egykori kerületi tanácsnak és az előző önkormányzatnak köszönhető.
Az M0-s és a 6-os út építésekor adták át az ingatlant a Betonút Építő Vállalatnak, amely 1997-ig bérleti szerződés alapján végezhette itt tevékenységét, veszélyeztetve a környezetet. Amikor a szerződés lejárt, már a jogutódok használták az üzem területét. A városrendezési iroda javaslatára az akkori kerületi képviselő-testület újabb tízéves bérleti szerződést kötött ezekkel a cégekkel. A szerződésben néhány környezetvédelmi előírás betartására is kötelezték az ingatlan használóit. A környezetük miatt aggódók egy részét is sikerült „lehűteni”, amikor az aszfaltkeverő üzemeltetője olcsó építőanyagot ígért a kerületi útburkolatok korszerűsítéséhez. Mára azonban világossá vált, hogy ennek a tevékenységnek nincs helye a Duna-parton, hiszen az önkormányzat egységesen szeretné kezelni, és meg akarja menteni a 25 hektáros partszakaszt.
Somkuti Tamás, a Holcim Rt. vezérigazgatója leszögezte: a cég tevékenysége nem jár további környezetszennyezéssel, hiszen ők nem aszfaltot, hanem csak betont készítenek. Két év múlva az eredeti állapotában szolgáltatják vissza az önkormányzatnak az általuk használt ingatlant.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.