Valósággá válnak az elképzeléseink

Négy évvel ezelőtt MDF-es politikusként, a polgári erők támogatásával választották meg Budafok-Tétény polgármesterét. Szabolcs Attila szerint a XXII. kerületben hagyományosan jó a Fidesz és az MDF közötti együttműködés, s összefogásuk hosszú távon is gyümölcsöző lehet az itt élők számára. Közös program alapján a jövőben is javítanák az utak állapotát, növelnék a csatornázottság mértékét, és tovább csökkentenék a városrész súlyos környezetvédelmi és közlekedési gondjait. A dél-budai kerület első embere büszke arra, hogy az elmúlt időszakban az önkormányzat fejlesztésre és a zöld területek fenntartására több mint a dupláját költötte, mint a korábbi MSZP-s vezetés idején.

2002. 03. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ön nemrégiben egész pályás letámadást indított a XXII. kerület közlekedési gondjainak megoldására. Milyen sikerrel?
– Tapasztalataink szerint a főváros vezetői a budafoki felüljárót tekintik Budapest határának, s az itt élők érdekeit gyakran figyelmen kívül hagyják. Példa erre a kerület közvetlen közelében épülő új bevásárlóközpont, amelyről meg sem kérdeztek minket, holott a mi lakóházainktól száz méterre jönnek létre az új létesítmények. Évek óta tárgyalunk a fővárossal a Leányka utcai, életveszélyessé vált felüljáró felújításáról. Eddig úgy tudtuk, hogy majd az áruház beruházójával végeztetik el a munkát, de a legújabb értesüléseink szerint a cégnek csak a 6-os utat és a Kitérő utat kell fejlesztenie. Sajnos a főváros kizárólag a felüljáró felújításáról beszél, és mereven elzárkózik attól, hogy a megnövekedő forgalom okozta dugók elkerülésére kétszer két sávossá bővítse a felüljárót. Megfellebbeztük a hatos út építési engedélyét is, mert abban szó sincs arról, hogy több fel- és lehajtási lehetőséget biztosítsanak a városrész belső területei és a gyorsforgalmú út között, pedig ezzel enyhíthetnék a forgalmi torlódásokat Budafokon. A Fővárosi Közgyűlésnél mindössze annyit sikerült elérnünk, hogy legalább a hétéves fejlesztési programba „bevették” az átjáró tervét. Az ügyben lakossági fórumot szerveztem, hogy a szomszédos XI. kerület, a Városháza és a BKV Rt. vezetői tájékoztassák minderről az itt élőket.
– Korábban az is felvetődött, hogy megszüntetik a Rózsavölgy felé közlekedő 41-es villamosjáratot.
– Valóban felröppent a hír, hogy BKV Rt. megszüntetné a villamosvonalat. A kihasználatlanság miatt ugyanis gazdaságtalannak tartották, és inkább kisméretű buszok beállításával helyettesítették volna, miközben – az Ady Endre út tehermentesítésére – a villamossínek helyére útpályát javasoltak. A rózsavölgyiek attól tartanak, hogy ismét előkerül a korábban már elvetett budai „munkáskörút” kiépítésének terve. A Rózsavölgy Egyesület tagjai aláírásgyűjtésbe kezdtek, és azt követelik, hogy a járat hosszú távú működtetésének biztosítékaként újítsák fel a villamossíneket. Egyetértek a rózsavölgyiek kezdeményezésével, ezért levélben fordulok a főváros vezetéséhez, hogy foglaljanak állást a 41-es villamos jövőjéről, s további lakossági fórumokat is szervezük az ügy rendezése érdekében.
– A közlekedés fejlesztéséhez kapcsolódik a kerület kezelésében lévő utak felújítása is. Budafokon és Nagytétényben azonban még mindig számos földút van, és jelentős a csatornázatlanság is. Sikerült-e előrelépni ebben az elmúlt években?
– A statisztikák szerint az előző ciklushoz képest az önkormányzat megdupázta az út- és csatornaépítésre, valamint a zöld területek fenntartására fordított pénzeket. Sikerágazataink között tartjuk számon az intézmények felújítását, bár mindig hangsúlyozzuk, hogy ez kötelessége az önkormányzatnak. Tavaly mintegy 260 millió forintot költöttünk erre, és a ciklus minden évében teljesen felújítottuk a kerület egy-egy intézményét. A városképet meghatározó utcarészeknél elengedhetetlen volt a sortatarozás megkezdése is. A felújításra jelentkező tulajdonosoknak vissza nem térítendő támogatást nyújtottunk.
– Országos szinten is magas a kerületben a környezetszennyezés mértéke. Hogyan csökkenthetők az ártalmak?
– A környezetvédelmet állandóan napirenden tartjuk. Nemcsak az itt működő nagyvállalatok által ránk hagyományozott, országos jelentőségű környezetszennyezések miatt, hanem azért is, mert sajnos számtalan esetben illegális szemétlerakónak használják a külső városrészeket. Évente több mint tízmillió forintot költünk szemétszedésre, és tavaly mintegy ötvenmillió forintot fordítottunk a zöld területek fenntartására. A Metallochemia-telep ólomszennyezésének rehabilitációjára elkészültek a kiviteli tervek. Tárgyalásokat folytatunk a 6-os autóút átvezetéséről a szennyezett területen, így állami forrásokat lehetne összevonni a kármentesítéshez. Európai uniós támogatásra is szükségünk van az ólomszennyezés megszüntetéséhez. A barlanglakásokba töltött gázgyári massza eltüntetésének szintén elkészültek a tervei. Első lépésben a csurgalékvizet szivattyúzzák ki a szennyezett területről, majd lefedik a szabadon lévő szennyezett salakdombokat. Egy-két házat le is kell majd bontani a legfertőzöttebb terület környékén. Ugyancsak előrehaladott tárgyalásokat folytatunk a Duna-parti aszfaltkeverő üzem szerződésének felbontásáról is, hogy a Római-parthoz hasonló szabadidő- és sportcentrumot hozhassunk létre a védett Háros-sziget környékén lévő kilenc kilométeres partszakaszon.
– Ősszel ismét a polgári oldal közös polgármesterjelöltjeként indul a választáson. Milyen elképzelésekkel?
– A Fidesz és az MDF együttműködése hagyományosan jó a kerületben. Még akkor is közel állt a két párt egymáshoz, amikor külön jelölteket állított a választásokra. Ez a kapcsolat hosszú távon is gyümölcsöző lehet. Amikor elfoglaltam a hivatalomat, nehéz feladat előtt álltam, hiszen korábban még önkormányzati képviselőként sem vettem részt a kerületi politikában. A legnagyobb gondot kezdetben az egyéni, illetve a kerületi érdekek összeegyeztetése volt, de talán ebben is sikerült megtalálnom az egyensúlyt. Folytatni akarom az elkezdett munkát, mert rengeteg feladat van még. Befejezzük az út- és csatornaépítéseket, hiszen földutakkal nem lehet az Európai Unió városai közé kerülni. A csatornázatlanság nemcsak környezetszennyezést okozhat, hanem a budafoki hegyoldalak alatt elhelyezkedő csaknem száz kilométeres pincerendszer tisztaságát és állagát is veszélyezteti. Elhatároztuk: a következő ciklusban végrehajtjuk a Duna-parti fejlesztéseket, felépítjük az új városközpontot, kialakítunk egy sétálóutcát, bérlakásokat építünk, egyszóval megvalósítjuk mindazt, amit a polgárokkal közösen elterveztünk. Ehhez – az eddigiekhez hasonlóan – kormányzati támogatásokra és a Széchenyi-terv forrásaira is szükség lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.