Gulyás László, a DBR Metró projektigazgatója az MKK lakossági és szakmai fórumán közölte: már tavaly elkészültek annak a felszíni rendezésnek a tervei, amelyek előkészítik a 4-es metró budai építését.
Ismeretes, a Fővárosi Közgyűlés úgy határozott, hogy annak ellenére nekilát a leendő Szent Gellért téri, Móricz Zsigmond körtéri és Bocskai úti metrómegálló környékének rendezéséhez, hogy a Legfelsőbb Bíróság döntése szerint az állam nem kötelezhető a metróvonal építési költségeinek kifizetésére. Most az úgynevezett projektigazgatóság és az általuk felkért tervezők ismertették a Bartók Béla út felújításának részleteit. Schulek János, a felújítás terveit készítő Főmterv műszaki igazgatója először a Szent Gellért tér megújításának elképzeléseit ismertette. Elmondta: a Bartók Béla út ide vezető szakaszának felújításával azt is meg kell oldani, hogy az útsávok leszűkülése ne jelentsen a mostanihoz hasonló torlódásokat a délről érkezőknek. Ezért a jövőben a villamosok közlekedése határozza meg a tér jelzőlámpás rendszerét, a Budafoki út forgalmát pedig megpróbálják „kiszervezni” az itteni úthálózatból. A térre tervezett metróátvezetés környezetkárosító hatásairól a tervező megjegyezte: véleménye szerint több mint száz méterre lesz a megálló a kritikusnak vélt területtől, de a végső szót a szakhatóságoknak kell kimondaniuk. A geofizikusok által sokszor emlegetett, Petőfi híd környéki áthelyezésről leszögezte: az nem a tömegközlekedés úti céljának megfelelő fejlesztés.
Schulek János tájékoztatása szerint a Bartók Béla utat a forgalom gördülékenyebbé tétele érdekében kétszer két sávossá alakítják majd, és az út két szélén parkolósávokat hoznak létre. Az út mentén lévő, csaknem százéves platánsort nem vágják ki, az autósok a fák között állíthatják le a járműveiket. A fórumon részt vevő lakók megnyugtatására az építők kijelentették: megkeresik a mélygarázsok építésének lehetőségét is a környéken, hogy pótolják az így megfogyatkozó parkolóhelyeket.
A rendezvényen bemutatott tervekből kiderült, hogy a Móricz Zsigmond körteret is jelentősen átalakítják majd. Itt ugyanis naponta 70 ezer ember száll át más tömegközlekedési eszközre, de ezek egy része nem fér el a körtér belső területén. Ezért közelebb helyezik egymáshoz a villamosok és buszok megállóit, a 61-es és a 41-es közös végállomást kap, felújítják és szélesítik a megállók peronjait. Csökkenteni kívánják az átmenő forgalmat is, ezért továbbra is elzárják a Villányi utat, és aluljárórendszert létesítenek a tér közepén, amely a metróépítés előzményének is tekinthető. Ilyen aluljáró épül a Bocskai út és a Fehérvári út kereszteződésénél is.
Gulyás László szerint így a metró építésekor nem kell széttörni a Bartók Béla utat, csak az átjárók feletti térrész felbontására lesz szükség.
A lakók azon felvetésére, hogy az itteni metrómegállóra a Skála áruház melletti plazaépítés miatt van szükség, nem reagáltak az építők megbízottai. Elekes Márton, az Euro-Metró Kft. projektigazgatója kifejtette: cége csak arról a munkáról nyilatkozhat, amellyel megbízták.
– A Bartók Béla utat a Tétényi úti vasúti hídig újítjuk fel, de itt befejeződik a beruházás, mert ezen túl a kerület felelős a fejlesztésekért – jelentette ki a projektigazgató.
A jelenlévők felháborodására Bánsági György, a kerületi városüzemeltetési bizottság alelnöke megígérte, hogy jövőre megegyezés születhet a főváros és a XI. kerület között az útrekonstrukció folytatásáról.
– Nem kell a tömegközlekedés megbénulásától tartani, hiszen az autóbuszok a munkák ideje alatt is közlekednek, csak kisebb elterelésekre lehet számítani – nyugtatta meg a lakókat Schulek János. Mint elmondta, május elejétől a közműfejlesztések miatt lesznek forgalomváltozások, június 20-tól a villamosok helyett pótlóbuszok közlekednek a Bartók Béla úton, de október végéig befejeződik az útépítés.
A Levegő Munkacsoport külön álláspontot juttatott el a fejlesztőkhöz, amelyben egy buszsáv kialakítását kérték, és nehezményezték, hogy olyan aluljárók építésébe kezdenek, amelyek létrehozását csak a 4-es metró építése indokolná. A Főmterv műszaki igazgatója szerint a buszsáv nem javítaná a Bartók Béla út közlekedését. Erre inkább alkalmasabb a kétnyomú útpálya, amely szabadon hagyja majd a buszok haladási lehetőségét. A vezető leszögezte: a Szent Gellért tér felé tartó útszakasz közlekedési zavarait teljes mértékben csak a metró megépítése oldhatja meg, de a törzsjáratokat ezután sem szüntetik meg, legfeljebb ritkítják a közlekedésüket.

Többé nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak