Bartók Béla út: aggódó lakók és civilek

Nem lesz buszsáv a XI. kerületi Bartók Béla úton, s a főváros egyik legforgalmasabb közlekedési útvonalának egy szakasza kimarad a felújítási programból – hangzott el egy lakossági fórumon a napokban. A Magyar Közlekedési Klub (MKK) rendezvényén kiderült, hogy a beruházás kapcsán a kerületiek leginkább a parkolási nehézségek, a közlekedési dugók és a kivitelezés alatti útlezárások miatt aggódnak. A Levegő Munkacsoport tiltakozik az elkülönített buszsáv hiánya és az aluljáró-építések okozta forgalomtorlódások ellen. A Szent Gellért tér alatti metróépítés hévízkárosító hatásaival kapcsolatos kérdésre kitérő választ adtak a tervezők.

2002. 04. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gulyás László, a DBR Metró projektigazgatója az MKK lakossági és szakmai fórumán közölte: már tavaly elkészültek annak a felszíni rendezésnek a tervei, amelyek előkészítik a 4-es metró budai építését.
Ismeretes, a Fővárosi Közgyűlés úgy határozott, hogy annak ellenére nekilát a leendő Szent Gellért téri, Móricz Zsigmond körtéri és Bocskai úti metrómegálló környékének rendezéséhez, hogy a Legfelsőbb Bíróság döntése szerint az állam nem kötelezhető a metróvonal építési költségeinek kifizetésére. Most az úgynevezett projektigazgatóság és az általuk felkért tervezők ismertették a Bartók Béla út felújításának részleteit. Schulek János, a felújítás terveit készítő Főmterv műszaki igazgatója először a Szent Gellért tér megújításának elképzeléseit ismertette. Elmondta: a Bartók Béla út ide vezető szakaszának felújításával azt is meg kell oldani, hogy az útsávok leszűkülése ne jelentsen a mostanihoz hasonló torlódásokat a délről érkezőknek. Ezért a jövőben a villamosok közlekedése határozza meg a tér jelzőlámpás rendszerét, a Budafoki út forgalmát pedig megpróbálják „kiszervezni” az itteni úthálózatból. A térre tervezett metróátvezetés környezetkárosító hatásairól a tervező megjegyezte: véleménye szerint több mint száz méterre lesz a megálló a kritikusnak vélt területtől, de a végső szót a szakhatóságoknak kell kimondaniuk. A geofizikusok által sokszor emlegetett, Petőfi híd környéki áthelyezésről leszögezte: az nem a tömegközlekedés úti céljának megfelelő fejlesztés.
Schulek János tájékoztatása szerint a Bartók Béla utat a forgalom gördülékenyebbé tétele érdekében kétszer két sávossá alakítják majd, és az út két szélén parkolósávokat hoznak létre. Az út mentén lévő, csaknem százéves platánsort nem vágják ki, az autósok a fák között állíthatják le a járműveiket. A fórumon részt vevő lakók megnyugtatására az építők kijelentették: megkeresik a mélygarázsok építésének lehetőségét is a környéken, hogy pótolják az így megfogyatkozó parkolóhelyeket.
A rendezvényen bemutatott tervekből kiderült, hogy a Móricz Zsigmond körteret is jelentősen átalakítják majd. Itt ugyanis naponta 70 ezer ember száll át más tömegközlekedési eszközre, de ezek egy része nem fér el a körtér belső területén. Ezért közelebb helyezik egymáshoz a villamosok és buszok megállóit, a 61-es és a 41-es közös végállomást kap, felújítják és szélesítik a megállók peronjait. Csökkenteni kívánják az átmenő forgalmat is, ezért továbbra is elzárják a Villányi utat, és aluljárórendszert létesítenek a tér közepén, amely a metróépítés előzményének is tekinthető. Ilyen aluljáró épül a Bocskai út és a Fehérvári út kereszteződésénél is.
Gulyás László szerint így a metró építésekor nem kell széttörni a Bartók Béla utat, csak az átjárók feletti térrész felbontására lesz szükség.
A lakók azon felvetésére, hogy az itteni metrómegállóra a Skála áruház melletti plazaépítés miatt van szükség, nem reagáltak az építők megbízottai. Elekes Márton, az Euro-Metró Kft. projektigazgatója kifejtette: cége csak arról a munkáról nyilatkozhat, amellyel megbízták.
– A Bartók Béla utat a Tétényi úti vasúti hídig újítjuk fel, de itt befejeződik a beruházás, mert ezen túl a kerület felelős a fejlesztésekért – jelentette ki a projektigazgató.
A jelenlévők felháborodására Bánsági György, a kerületi városüzemeltetési bizottság alelnöke megígérte, hogy jövőre megegyezés születhet a főváros és a XI. kerület között az útrekonstrukció folytatásáról.
– Nem kell a tömegközlekedés megbénulásától tartani, hiszen az autóbuszok a munkák ideje alatt is közlekednek, csak kisebb elterelésekre lehet számítani – nyugtatta meg a lakókat Schulek János. Mint elmondta, május elejétől a közműfejlesztések miatt lesznek forgalomváltozások, június 20-tól a villamosok helyett pótlóbuszok közlekednek a Bartók Béla úton, de október végéig befejeződik az útépítés.
A Levegő Munkacsoport külön álláspontot juttatott el a fejlesztőkhöz, amelyben egy buszsáv kialakítását kérték, és nehezményezték, hogy olyan aluljárók építésébe kezdenek, amelyek létrehozását csak a 4-es metró építése indokolná. A Főmterv műszaki igazgatója szerint a buszsáv nem javítaná a Bartók Béla út közlekedését. Erre inkább alkalmasabb a kétnyomú útpálya, amely szabadon hagyja majd a buszok haladási lehetőségét. A vezető leszögezte: a Szent Gellért tér felé tartó útszakasz közlekedési zavarait teljes mértékben csak a metró megépítése oldhatja meg, de a törzsjáratokat ezután sem szüntetik meg, legfeljebb ritkítják a közlekedésüket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.