Mivel Magyarországon számos helyen fizetni kell, ha le akarjuk adni ronccsá vált gépjárművünket, egyre többen döntenek úgy, hogy autójukat inkább rendszám nélkül ottfelejtik valamely közterületen.
Ez esetben ugyanis a főváros vagy a kerületi önkormányzat fizet az elszállításért. Az utak mellett vagy a peremkerületekben magukra hagyott autók súlyosan károsíthatják a környezetet, ezért az év elejétől az ilyen járművek már veszélyes hulladéknak minősülnek. A rendelkezés miatt idén már szigorú büntetéssel sújthatják azokat, akik a közterületen hagyják elhasznált kocsijaikat, ha sikerül őket azonosítani.
A Hulladék Munkaszövetség (Humusz) becslése szerint jelenleg évente mintegy tízezer autótól szabadul meg úgy a gazdája, hogy az utak mentén, a szeméttelepeken vagy az erdőszélen hagyja.
A Humusz munkatársa, Nagy Tamás állítja: a roncsok nagy gondot okoznak a fővárosban, mert az elszállításuk sok pénzébe kerül az önkormányzatoknak, és a kérdés jogi szabályozása is kidolgozás előtt áll hazánkban.
– Még nem fogadták el a minisztériumi rendeletet a kiselejtezett járművek kezelésének részletes szabályairól, pedig lassan már egy éve megszületett az európai uniós szabályozás – panaszolta a szakember, aki szerint a rendeletben szerepeltetni kellene, hogy mi számít roncsautónak, s kit milyen kötelezettség terhel a magára hagyott járművek kezeléséért, és hogyan kell hasznosítani a roncsokat.
A főútvonalak környékéről a fővárosnak kell elvitetni a magára hagyott, rendszám nélküli járműveket, az egyéb közterületekről a helyi önkormányzatoknak. A kerületek egy része helyi rendeletben tér ki erre a közterület-használat szabályozásakor. Nagy Tamás szerint viszont alapvető gondot okoz, hogy az egyes városrészek által megbízott cégek is csak a rendszám nélküli autókat szállíthatják el.
A kezelésről nem szól semmilyen magasabb szintű jogszabály, így az többnyire a begyűjtést végző vállalkozóktól függ.
– Budapesten tavaly június közepe óta nem szállítottak el roncsautót a főváros kezelésében lévő főútvonalakról – tudtuk meg Varsányi Pétertől, a Fővárosi Közterület-felügyelet igazgatójától. Korábban megbíztak egy céget a begyűjtéssel, de mint elmondta, a társaság ellen büntetőeljárás indult különösen nagy kárt okozó csalás miatt, mert több roncsautó elszállítását számlázták, mint amennyit valójában elvittek a közterületekről. A vállalkozás felszámolása óta nincs szállítás a főváros megbízásából, de a fővárosi önkormányzat közbeszerzési bizottsága pályázatot írt ki a tevékenység ellátására.
Pásti Imre, a fővárosi önkormányzat forgalomtechnikai alosztályának vezetője arról tájékoztatta lapunkat, hogy az első ütemben száz darab roncsautó elszállítására írtak ki pályázatot. Júniusra eredményhirdetés várható, így nyártól feltehetően szerződni fognak egy céggel, amely elvégzi majd a munkát.
A kerületek szintén többnyire közbeszerzési pályázat alapján kötnek szerződést különféle cégekkel.
– Nemrég írtunk ki pályázatot a roncscsá vált járművek elszállítására, és a döntés már meg is született – közölte Tímár Béla, Kispest polgármestere.
Eddig a XIX. kerületben külső vállalkozóval oldották meg a begyűjtést, tavaly ez 6-800 ezer forintjába került az önkormányzatnak gépkocsinként. Főként a lakók és az útfelügyelő bejelentése alapján dolgoztak a szállítók, akik saját telepeikre vitték az elhagyott kocsikat. A polgármester leszögezte: amennyiben a kétütemű autókat kitiltják az utakról, és további magára hagyott járművet kell elvitetni, az önkormányzat nem vállalhatja ennek költségeit. Tímár Béla szerint a központi intézkedés miatti terheket az államnak kell magára vállalnia.
Újpesten szintén saját szerződése van az önkormányzatnak egy szállító társasággal. Tasnádi Róbert közlekedési referens szerint a cég gyors és megbízható, így kevés roncs marad a közterületeken annak ellenére, hogy évente több mint száz „keletkezik” ezekből a IV. kerületben. A helyi önkormányzat nem kevés pénzt fizet a begyűjtésért és a szállításért.
– Olyan vállalkozóval állapodtunk meg, aki a rendőrség engedélyével, három napon belül elszállítja a roncsautókat a közterületeinkről – tájékoztatott Kerpán Mátyásné, a XXI. kerület bűnmegelőzési irodájának vezetője. Tavaly csaknem hatvan rendszám nélküli járművet kellett begyűjteni a csepeli közterületekről. Az elhagyott autók száma minden évben növekedik a XXI. kerületben, de itt olyan céget találtak erre a feladatra, amelyiknek nem kell fizetni a szolgáltatásért.
Előfordulnak olyan városrészek is, ahol saját céggel oldják meg a roncsautók begyűjtését és elszállítását.
A XXII. kerületben az önkormányzat tulajdonában lévő Városüzemeltetési Kht. gondoskodik a rendszám nélküli, lerobbant járművek elszállításáról – tudtuk meg Szabolcs Attila polgármestertől. Budafokon és Tétényben évente kétszer veszélyeshulladék-gyűjtést rendeznek, és ezeken összeszedik a roncsokból származó elhasznált akkumulátorokat, gumiabroncsokat vagy a fáradt olajat is.

Újabb árrésstop jön, mutatjuk, mely termékek leszek jóval olcsóbbak