Fokozódó fővárosi környezetszennyezés

A Föld napja alkalmából számos akciót szerveztek a civil szervezetek, az intézmények és az önkormányzatok a fővárosban. A környezetvédelem a szociális és egészségügyi gondok megoldása után a harmadik legfontosabb feladattá nőtte magát a budapestiek számára. A budapesti környezetvédő civil szervezetek állítják, hogy a hulladékgazdálkodásban, a talaj, a levegő és az élővizek szennyezésében, a zöld területek pusztításában az utóbbi tíz évben sem következett be döntő változás a fővárosban. Javulást csupán az Európai Unió kötelezései, a főváros környezetvédelmi programjainak elindítása és a fiatalság környezettudatos magatartása hozott az elmúlt esztendőkben.

2002. 04. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Drámai a budapesti hulladékgazdálkodási helyzet – jelentette ki lapunknak Nagy Tamás, a Hulladék Munkaszövetség (Humusz) vezetője. Tájékoztatása szerint évente 3-5 százalékkal nő a szemét menynyisége a fővárosban. Ez annak köszönhető, hogy tovább gyarapodott a hulladéktermelő munkahelyek száma, és az így jelentkező gondokat a főváros a megelőzés helyett csak orvosolni képes.
A bevásárlóközpontok szaporodása és az általuk sugallt fogyasztói szemlélet azt eredményezte, hogy a nyilvános helyeken éppúgy nőtt a hulladék mennyisége, mint a háztartásokban. Az egyik legkárosabb tényezővé vált a csomagolóanyagok mennyiségének évi több mint tízszázalékos növekedése. A szakember szerint a jelenlegi hulladékgazdálkodási politika tovább rontja a helyzetet.
Tíz éve működik jogellenesen a rákospalotai szemétégető füstgázmosó nélkül, és ez ötven-százszoros határérték-túllépéseket jelent a füstkibocsátásban – szögezte le Nagy Tamás, aki elismerte, hogy lerakták a fővárosban a szelektív hulladékgyűjtés alapjait, de szerinte még így is óriási a lemaradása Budapestnek. Nincs meg az összhang az újrahasznosításban a gyűjtésben érdekelt cégekkel, a hulladékudvarok és a tervezett száz hulladéksziget pedig önmagában nem oldják meg a problémát. A konténeres lerakóhelyekből legalább ezer kellene a fővárosban. A lakók nagy része sajnos nem veszi a fáradságot, hogy rendszeresen meglátogassa majd ezeket a gyűjtőhelyeket, ezért inkább a lakóhelyek közvetlen közelében kellene megszervezni a gyűjtést és a válogatott szemét elszállítását. A hulladékszigetek költségeit a szemétdíjban fogják megfizettetni, és ez arra sarkallhatja az emberek egy részét, hogy illegális módon helyezzék el a szemetüket.
Az utóbbi tíz év sikerei közé tartozik, hogy az állandó tiltakozásainknak és a tudatformáló munkának köszönhetően ma már a harmadik legfontosabb kérdés a környezetvédelem a fővárosiak körében – közölte Beliczay Erzsébet, a Levegő Munkacsoport elnökhelyettese. Szerencsére az Európai Unió támogatásával egyre több igénynek felelhet meg az ország, legutóbb például új mérőállomásokat szereltek fel Budapesten a levegő tisztaságának ellenőrzésére – tette hozzá. A vezető szerint azonban még mindig nem tudatosult eléggé, hogy a bevásárlóközpontok súlyos környezetszennyezést okoznak, nem látják tisztán a közlekedés és a levegőminőség összefüggéseit, tíz év kellett a levegőtisztasági törvény elfogadtatásához, és a hatóságok a meglévő rendeleteket sem képesek betartatni. Beliczay Erzsébet állítja: nem költ eleget a főváros a zöld területek fenntartására, így a külső kerületek is arra kényszerülnek, hogy átminősíttessék és eladják ezeket, tovább károsítva a környezetet. A nagyobb telkeket általában multinacionális cégeknek értékesítik, amelyek bevásárlóközpontokat húznak fel a területen, és ez környezeti károkat okoz.
Az elmúlt tíz év legborzasztóbb eredménye a főváros zöld területeinek drasztikus csökkenése – erősítette meg a környezetvédők véleményét Illés Zoltán, az Országgyűlés környezetvédelmi bizottságának elnöke. A rendszerváltozás után a szabadrablásos kapitalizmus, később a városfejlesztés rossz iránya okozta ezt, élhetetlenné téve a várost sokak számára – fűzte hozzá. Szerinte a levegőszennyezést a bevásárlóközpontok forgalomnövelő hatása mellett főként az fokozza, hogy míg a nyolcvanas években a budapesti közlekedési igényeknek nyolcvan százalékát lehetett tömegközlekedéssel kielégíteni, addig mára hatvanszázalékosra csökkent a buszok és villamosok kihasználtsága. Az elnök leszögezte: a metró megépítése javíthat a helyzeten, de csak a gondok tíz százalékát oldja meg, óriási költségekkel. Véleménye szerint a szándék is hiányzik a fejlesztésre, hiszen a mindenki által kívánatos közlekedési szövetség sem jött még létre.
Illés Zoltán nevetségesnek tartja a száz hulladéksziget felállításának koncepcióját is. Úgy véli, hogy inkább a háztartások szelektív hulladékának közvetlen szállítását kellene megoldani. Az elnök egy új égetőmű felépítését szorgalmazza a rákospalotai szemétégető helyén, mert szerinte erre is van lehetőség a felújítás költségeiből. Illés Zoltán szintén előrelépésnek tekinti az új levegőtisztasági mérőállomások felállítását, ugyanakkor elengedhetetlennek tartja, hogy a veszélyeshulladék-telepek kármentesítésében is komolyabb lépések történjenek. Az elkövetkezendő tíz évben ugyanis azbesztmentesíteni kell a fővárosi lakótelepek és közintézmények épületeit, rehabilitálni kell az ólommal, gázgyári masszával és egyéb veszélyes anyagokkal szennyezett budapesti területeket.
A sikertelenségek oka, hogy még nem fejeződtek be a környezetvédelmi programjaink – állítja Bubla Gyula, a főváros környezetvédelmi bizottságának elnöke, aki büszke arra, hogy a kommunális hulladék elszállításában világszínvonalú a főváros, hosszú távon is biztosított a hulladéklerakók kapacitása, és egy-két hónapon belül elindulhat a rákospalotai égetőmű átalakítása. Szerinte a csírái megvannak a szelektívhulladék-gyűjtésnek is, hat-hét év alatt közel hétszáz hulladéksziget kialakítását tervezik a fővárosban, csak intézményi háttér és kormánytámogatás kell a program folytatásához.
Nagy eredménynek tekintjük, hogy a szennyvíztisztítás ötvenszázalékosra nőtt a korábbi húsz százalékhoz képest, és ezt tovább növelhetjük a dél-budai tisztítómű megépítésével – jelentette ki az elnök, aki elismerte, hogy csak kevés esetben sikerült megakadályozni a zöld területek hasznosítását, de hangsúlyozta: a kiemelt városrészekben, a Margitszigeten, a Városligetben sokat költöttek ezek felújítására. Ugyanakkor elindult a játszótérprogram, és egy – több mint tízhektáros – új közpark átadását tervezik Csepel északi részén. Az elnök szerint az is nagy eredmény, hogy sikerült megtartani a közösségi közlekedés hatvanszázalékos kihasználtságát, és ez tovább javulhat a villamosvonalak korszerűsítésével, valamint a közlekedési szövetség létrejöttével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.