Ipari szennyezés a főváros térségében

Az ipari szennyezés óriási környezeti károkat okozott az országban a rendszerváltozás előtti negyven évben. Az ipari veszélyes hulladékok elszállítása sokszor milliárdokba kerül, különösen Budapesten és környékén, ahol a fővárosi nagyüzemek voltak a károkozók. A helyzetet bonyolítja, hogy a legnagyobb szennyezők egy részének jogutódja nem vonható felelősségre, mert az elkövetés időpontjában az elhelyezett anyagok nem számítottak veszélyes hulladéknak. Ilyenkor állami felelősségi körbe kerül a kármentesítés, amelynek költségeit igen nehéz előteremteni. Előfordul az is, hogy a szennyezett terület rehabilitációjára kötelezett tulajdonos nem rendelkezik a kárfelszámoláshoz szükséges összeggel, és ezért nem kezdődhettek el a munkálatok.

2002. 04. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapesten és a főváros környékén több nagyobb ipari szennyezés történt a rendszerváltozás előtt. Az így keletkezett veszélyes hulladékoknak csak egy részét sikerült elszállítani, általában a pénz vagy a pontos tényfeltárás hiánya miatt húzódik el a kármentesítés.
Ürömön és Budafokon 1967 és 1969 között bányaudvarokat és barlanglakásokat töltöttek fel sav- és ciántartalmú gázgyári masszával.
A szennyezést a Fővárosi Gázművek követte el, de a jogutód nem kötelezhető a rehabilitációra, így az államnak kell fedeznie a kármentesítés költségeit. A csaknem százezer tonnányi veszélyes hulladék elszállítása az előzetes számítások szerint több milliárd forintba kerül majd. Az üröm-csókavári mészkőbánya területén található, veszélyes hulladékként nyilvántartott gáztisztító massza részletes feltárását 2003 közepéig kell befejezni. Budafokot a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség határozata értelmében 2005. december 31-ig kell megtisztítani a masszától, de ezek a munkálatok már jövőre elkezdődnek. Ez azért is fontos, mert a rehabilitációt a szakértők szerint nem lehet tovább halasztani, hiszen a veszélyes anyagok csurgalékvízen keresztül könnyen bekerülhetnek a Dunába, illetve elérhetik a fővárosi vízbázisokat. A csurgalékvíz szivattyúzását folyamatosan végzik, hogy megakadályozzák a katasztrófát. Egyelőre még kérdéses, hogyan találják meg a rehabilitáció forrásait. Nagy gondot okoz az is, hogy a szennyeződés elszállításához nincs lerakóhely az országban, a feldolgozás technológiája pedig még nem kidolgozott.
Kármentesítésre volt szükség az Óbuda Mgtsz egykori területén, ahol az Aquincumi Múzeum kőtárát töltötték fel gázgyári vegyszerrel, és az üllői Dóra-pusztán az Állatorvos-tudományi Egyetem Kísérleti Intézetében is, ahol a növényvédő szerek szakszerűtlen tárolása okozott szennyezést.
Hosszú ideig hígtrágyatavak fenyegették a vízbázist a XVII. kerületi Rákosvölgye Sertéshízlaló és Tojástermelő Kft. területén.
Mikola Margit sajtóreferens tájékoztatása szerint a cég felszámolta a szennyezést, és most végzi az ingatlan rekultivációját.
Veszélyes hulladék szennyvizének nehézfémtartalma szivárgott a talajba évekig Törökbálinton a Mechanikai Művek Rt. területén, ahol több mint százmillós kár keletkezett. Innen nem messze, a XXII. kerületi Nagytétényben az ország egyik legnagyobb kohósalak nehézfémszennyezése történt, amely másfél kilométeres körzetben bekerült a talajba. Az itteni meddőhányókat hétszázezer tonnánál többre becsülik.
A nagytétényi környezetszennyezés már az 1920-as évektől elkezdődött, és egészen az üzem bezárásáig, 1990-ig tartott. A Magyar Ónművek kárt okozó kohászati tevékenységét a Metallochemia folytatta, amíg az új tulajdonos, a Metalloglobus Rt. birtokba nem vette a területet.
A környezetvédelmi hatóság a jogutódot kötelezte a rehabilitációra, de a cégnek mindössze kétmilliárd forintja van erre, holott a kármentesítés több mint nyolcmilliárd forintba kerül.
A Metalloglobus Rt.-nek elfogadott kiviteli terve van a munkálatokra. Az elmúlt években gyakran szóba került a hatos autóút területen történő átvezetése is, hogy előteremthessék a rehabilitáció költségeit. A választási kampány időszakában, egy helyi lakossági fórumon, a szocialista képviselőjelölt, Lendvai Ildikó vendégeként Medgyessy Péter azt állította, hogy miniszterelnöksége esetén a kormány biztosítja majd a szennyezés megszüntetéséhez szükséges hiányzó összeget. Ezt a kijelentést többen különösnek tartották, mert eddig minden illetékes úgy nyilatkozott, hogy az állami költségvetésből egyelőre nem lehet előteremteni a rehabilitáció összes forrását.
– Nem is arról van szó, hogy ebben az évben az összes hiányzó forrást előteremti a kormány, hanem arról, hogy az első évben elvégzendő feladatok fedezetét biztosítja – szögezte le Lendvai Ildikó.
A politikus elismerte, hogy az elképzelés nem új, hiszen Németh Zsolt országgyűlési képviselő és a környezetvédelmi miniszter is ezt ígérte a nagytétényieknek. Hozzátette: azt szeretnék, ha a munkák már az év végén elkezdődhetnének, és a folyamatos munka érdekében minden évben külön keretből nyújtanának támogatást a rehabilitáció befejezéséig.
Több ezer tonna pakura gyűlt össze egy kavicsbányában Pestszentlőrincen az 1950-es évektől kezdődően. A csaknem hatszázmillió forintos kárt az új tulajdonosnak kell elhárítani. Mester László polgármester tájékoztatása szerint tavaly októberben adták el a területet egy beruházónak, amely magára vállalta az ingatlan kármentesítését. A társaság most felmérést végez az ingatlanon és kárelhárítási tervet készít. A polgármester elmondta: az előzetes becslések szerint csaknem egymilliárd forintba kerül majd a rehabilitáció. A megoldás a környezetvédők szerint nem a legmegnyugtatóbb, hiszen a beruházó bevásárlóközpontot kíván építeni a pakuratavak helyén, és ez újabb zaj- és levegőszennyezést okozhat a környéken.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.