Mérsékelten veszélyesnek minősítette a PCB-tartalmú szállítmányt a hasonló anyagok mozgatására vonatkozó szabályozás, az ADR, ezért a fuvarozásához nem volt szükség útvonalengedélyre. A kelebiai határátkelőhelyen minden egyes vagont külön ellenőriztek a szakemberek – tájékoztatta lapunkat Gutyán Tibor, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága határfelügyeleti csoportjának vezetője. A hulladék belső csomagolása sértetlen volt, tartalmát minden esetben pontosan feltüntették, a repeszektől megsérült transzformátorokból kifolyt PCB-t tartalmazó hűtőfolyadékot pedig külön dobozokban helyezték el a feladók. Mint mondta, a sugárkapuk és a kézi detektorok nem jeleztek radioaktív szennyeződést a vagonok belsejében és külső borításukon.
Jádi Tamás, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság mentésszervezési főosztályának vezetője lapunknak elmondta: az EU-ban használt több tízezer veszélyes anyagot tartalmazó listán csupán 130-150 számít különösen veszélyesnek. Magyarországon ezen anyagok szállításakor kell külön útvonalengedélyt kérni és a katasztrófavédelmet értesíteni. Az EU-ban viszont nem szükséges útvonalengedély, ott közlekedési táblákkal jelzik, ha valamelyik utat ilyen szállítmánnyal tilos használni.
Magyarországon az érvényes rendelkezések értelmében nem kell értesíteni a katasztrófavédelmi szolgálatot, ha a veszélyes anyagot vasúton fuvarozzák. A különösen veszélyes anyagokat közúton szállító járműveket viszont kevéssé lakott területekre, jó minőségű közutakra terelik, amelyek közelében beavatkozásra képes tűzoltó- és katasztrófaelhárító egységek működnek. Figyelemmel kísérik a szállítmány útját, a 15 megyében működő veszélyhelyzeti felderítő csoportok valamelyike pedig azonnal közbelép, ha valamilyen vészhelyzet – baleset, szivárgás, csöpögés – alakulna ki.
Jugoszlávia és hazánk közt semmiképp sem okozhat diplomáciai feszültséget a veszélyes hulladékot szállító vonat átvizsgálásával járó veszteglés – nyilatkozta lapunknak Tóth Tamás külügyi szóvivő.
A VPOP adatai szerint közutakon tavaly 46 ezer, vasúton 4-600, míg a Dunán naponta 7-17 veszélyes szállítmány halad át vagy érkezik az országba.
Sikkasztás és hűtlen kezelés miatt feljelentették Magyar Péteréket