Elhagyta hazánkat a hulladékvonat

Nem találtak radioaktív szennyezésre utaló nyomokat a szakemberek a Jugoszláviából elindított, mérsékelten veszélyes hulladékot szállító vonat tegnapi vizsgálatakor. A Magyarországon áthaladó szerelvény hét vagon konténerekben tárolt, hordókba zárt penta-clor-bifenilt (PCB) és egy vagon transzformátort visz svájci újrafeldolgozó üzemekbe. A három évvel ezelőtt lebombázott kragujevaci Zastava autógyárból elindított vonat tegnap este elhagyta hazánkat.

2002. 08. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mérsékelten veszélyesnek minősítette a PCB-tartalmú szállítmányt a hasonló anyagok mozgatására vonatkozó szabályozás, az ADR, ezért a fuvarozásához nem volt szükség útvonalengedélyre. A kelebiai határátkelőhelyen minden egyes vagont külön ellenőriztek a szakemberek – tájékoztatta lapunkat Gutyán Tibor, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága határfelügyeleti csoportjának vezetője. A hulladék belső csomagolása sértetlen volt, tartalmát minden esetben pontosan feltüntették, a repeszektől megsérült transzformátorokból kifolyt PCB-t tartalmazó hűtőfolyadékot pedig külön dobozokban helyezték el a feladók. Mint mondta, a sugárkapuk és a kézi detektorok nem jeleztek radioaktív szennyeződést a vagonok belsejében és külső borításukon.
Jádi Tamás, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság mentésszervezési főosztályának vezetője lapunknak elmondta: az EU-ban használt több tízezer veszélyes anyagot tartalmazó listán csupán 130-150 számít különösen veszélyesnek. Magyarországon ezen anyagok szállításakor kell külön útvonalengedélyt kérni és a katasztrófavédelmet értesíteni. Az EU-ban viszont nem szükséges útvonalengedély, ott közlekedési táblákkal jelzik, ha valamelyik utat ilyen szállítmánnyal tilos használni.
Magyarországon az érvényes rendelkezések értelmében nem kell értesíteni a katasztrófavédelmi szolgálatot, ha a veszélyes anyagot vasúton fuvarozzák. A különösen veszélyes anyagokat közúton szállító járműveket viszont kevéssé lakott területekre, jó minőségű közutakra terelik, amelyek közelében beavatkozásra képes tűzoltó- és katasztrófaelhárító egységek működnek. Figyelemmel kísérik a szállítmány útját, a 15 megyében működő veszélyhelyzeti felderítő csoportok valamelyike pedig azonnal közbelép, ha valamilyen vészhelyzet – baleset, szivárgás, csöpögés – alakulna ki.
Jugoszlávia és hazánk közt semmiképp sem okozhat diplomáciai feszültséget a veszélyes hulladékot szállító vonat átvizsgálásával járó veszteglés – nyilatkozta lapunknak Tóth Tamás külügyi szóvivő.
A VPOP adatai szerint közutakon tavaly 46 ezer, vasúton 4-600, míg a Dunán naponta 7-17 veszélyes szállítmány halad át vagy érkezik az országba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.