A tompai közúti és a kelebiai vasúti határátkelőknél, ahol a 265 tonna pcb-tartalmú transzformátor- és világítótest-szállítmány átlépi majd a magyar határt, a radioaktív anyagot jelző sugárkapuk működnek. A hulladékból mintát vesznek, összetételét elemzik. Ha a sugárkapuk jeleznek, a szakemberek kézi detektorral is ellenőrzik a szállítmányt – tájékoztatta lapunkat a főosztályvezető. Abban az esetben, ha a radioaktív sugárzás mértéke eltér a kiadott engedélyben szereplőtől és az ADR előírásaitól, a szállítmányt visszafordítják, súlyosabb esetben pedig a sugárbiztonsági szolgálatot is riasztják. A főosztályvezető hozzátette: a Környezetvédelmi Főfelügyelet tranzitengedélye 2003. június 30-ig szól. A nemzetközi rendelkezések értelmében a szállíttatónak még veszélyes hulladék esetében sem kell jeleznie az érkezés időpontját. Az ADR szerint a szállítmány csak mérsékelten veszélyesnek minősül, ezért fuvarozásához nem kell külön útvonalengedély.
A jugoszláv környezetvédelmi minisztérium tegnap közleményben tudatta: a hulladék délután elindult, hogy Magyarország és Ausztria érintésével 250 tonna pcb-t Svájban, 15 tonnát pedig Németországban újra feldolgozzanak. A veszélyes hulladék a jugoszláviai háború idején, a kragujevaci Zasztava gyár bombázásakor keletkezett. Annak idején azt feltételezték, hogy az autógyárban fegyverek is készülnek.
Tüntetők várták Balatonalmádiban Magyar Pétert, aki a testőreiről és a külföldi támogatásról is hazudozott - videó