Schmitt óvná a természetet

Természeti értékeink megóvása elsőrendű feladat – jelentette ki Schmitt Pál főpolgármester-jelölt, miután tegnap meglátogatta a Pálvölgyi-cseppkőbarlangot. A főpolgármester-jelölt felhívta a figyelmet: egyetlen más fővárosban sincsen ilyen természeti kincs, mint a budapesti barlangrendszer. Schmitt Pál nemrég megállapodást írt alá a Levegő Munkacsoporttal, amit Demszky Gábor nehezményezett. A főpolgármesternek most közleményben válaszolt a környezetvédő szervezet.

2002. 08. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Furcsának tartom, hogy Budapesten sehol nincs olyan tábla, amely a Pálvölgyi-cseppkőbarlang felé vezető utakat jelölné – közölte Schmitt Pál, miután szakemberek megmutatták a barlangot a főpolgármester-jelöltnek. Elmondták: a természeti kincs megóvásáért meg kell tiltani a felette lévő területeken az építkezést, és rendszeresen fel kell újítani a környéken lévő közműveket. A felette áthaladó utakat nem szabad sózni, hiszen az a barlangba is bejuthat, károsítva azt.
Schmitt Pál kijelentette: szerinte a fiataloknak sokkolás helyett be kell mutatni a természet szépségeit, hogy a későbbiekben partnerek lehessenek az értékek megóvásában. A főpolgármester-jelölt közölte azt is: mindenképpen ellátogat majd a Gellért tér alatti hőforrásokhoz is, hogy a saját szemével lássa a 4-es metró nyomvonala kapcsán sok vitát kiváltó termálvízkutakat.
Schmitt Pállal kapcsolatos információ az is, hogy a Levegő Munkacsoport nemrég közleményben válaszolt Demszky Gábor főpolgármester azon nyilatkozatára, amelyben nehezményezte a civil szervezet megállapodását a független főpolgármester-jelölttel. A környezetvédők szerint a főpolgármester csúsztatott, amikor azt állította, hogy mindenhol sebességkorlátozást vezetnének be Budapesten. Szerintük Demszky ígéreteit megkérdőjelezi, hogy vezetése idején négy Városligetnyi zöld terület tűnt el a fővárosban, romlott az utak állapota, és lehetetlen helyzetbe került a tömegközlekedés. A munkacsoport állítja: a főváros újabb útépítései elviselhetetlenebbé tehetik a budapestiek életét.
Demszky Gábor többek között megígérte a szennyvizek egyre nagyobb arányú megtisztítását, a rákospalotai hulladékhasznosító füstgáztisztítójának megépítését, valamint erdőtelepítéseket és parkbővítéseket helyezett kilátásba, de az utóbbiak hitelességét erősen megkérdőjelezi, hogy az előző tizenkét évben csaknem négy Városligetnyi zöld terület tűnt el a fővárosban, és jelenleg is nagy ütemben folyik a zöld felületek és a fák pusztítása – szögezi le a Levegő Munkacsoport nemrég kiadott közleménye. Ezt szerintük nagyrészt az teszi lehetővé, hogy a környezetvédő szervezetek ajánlásai ellenére a fővárosi önkormányzat rendkívül laza szabályozást fogadott el, és sokhektárnyi zöldövezetet minősített át építési övezetté. A Levegő Munkacsoport szerint Budapest nemrég elfogadott, több száz milliárd forintos környezetvédelmi programját nagyrészt olyan közlekedési beruházások teszik ki, amelyek jelentős mértékben rontják majd a környezet állapotát és a közlekedést is. A főváros fejlesztési programjáról szólva a szakemberek Enrique Peñalosát, a legendás bogotái polgármestert idézik: „A gépkocsi-közlekedés okozta problémákat új utakkal megoldani olyan, mintha benzinnel akarnánk tüzet oltani.” A civil szervezet szerint ugyanis a fővárosban csak akkor lehet új utakat építeni, amikor a meglévő úthálózatot rendbe rakták, és biztosították annak folyamatos fenntartását.
A tömegközlekedést az egész fővárosban javítani kell, nemcsak egy-egy kiemelt területen – teszik hozzá a szervezet szakértői, akik szerint az esztergomi vasút- és a szentendrei HÉV-vonalak rekonstrukciója mellett sürgető a 2-es metró felújítása, és forgalomszervezési eszközökkel (például buszsávokkal) is elő kell segíteni a buszok és a villamosok akadálymentes közlekedését. Ugyanakkor javítani kell az elővárosi tömegközlekedést, és a 4-es metró építését is csak úgy szabad megkezdeni, ha azzal egyidejűleg mindezeknek a feladatoknak is biztosított az elvégzése. Fel kell gyorsítani a forgalomcsillapított övezetek kialakítását a lakóterületeken, hogy e térségekben csökkenjen a balesetveszély és a zaj.
A munkacsoport leszögezi: Demszky Gábor nyilatkozataival ellentétben senki nem állította, hogy a fő közlekedési útvonalakon se maradjanak meg a jelenlegi sebességhatárok. A környezetvédők azonban úgy tartják, hogy az átmenő forgalmat egyre inkább ki kell szorítani a város központi részeiről. Ezért javasolják a sebességkorlátozások mellett például a Rákóczi út és a belső Üllői út mentén több fa és védősövény telepítését, kerékpárutak kialakítását és helyenként a felszedett villamospályák visszahelyezését. Ez azért is elengedhetetlen, mert 1994-ben napi 150 ezer, 2000-ben pedig már 230 ezer autó lépett be a városhatáron, a személygépkocsikból származó budapesti légszenynyezés több mint 60 százalékát okozva. A Levegő Munkacsoport sürgetőnek tartja, hogy az elővárosi közlekedés jelentős javításával párhuzamosan, fokozatosan bevezessék majd az útdíjat is a főváros határán belépő gépkocsikra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.