Levelek Pestről és Budáról

–
2002. 10. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dr. Arató Balázs és dr. Cservák Csaba (Budapesti jogászok, az alkotmányjog PhD-kutatói): Mi a BKV-pótdíj? – teheti fel a kérdést a polgári jog iránt érdeklődő utazó. Ezt a kategóriát ugyanis a polgári törvénykönyv nem tartalmazza. A BKV Rt. járművein való utazás egy ráutaló magatartással, a járműre történő felszállással létrejövő, általános szerződési feltételeket tartalmazó blankettaszerződés. (Ptk. 209/C §: Általános szerződési feltételnek minősül az a feltétel, amelyet az egyik fél több szerződés megkötése céljából egyoldalúan, előre meghatároz, és amelynek meghatározásában a másik fél nem működhetett közre.)
Tekinthető-e szerződéses kártérítésnek? Célját tekintve feltétlenül, hiszen a fő- kötelezettség (vagyis a viteldíj) teljesítésének elmulasztása esetén terheli az egyik szerződő felet. Polgári jogunk azonban a teljes kártérítés elvén áll, amely itt azonban – groteszk módon – összegszerűen csekélyebb, mint a pótdíjé, hiszen a kártérítés a szerződéses kötelezettség teljesítésének elmulasztása révén okozott teljes kár megtérítését jelenti. Tekinthetjük a pótdíjat kötbérnek is. A túlzott mértékű kötbért a bíróság mérsékelheti. Ezenkívül megállapíthatjuk, hogy a polgári jogi szerződési gyakorlattól is jelentősen eltér a főkötelezettséget meghaladó összegű kötbér. A Ptk. 205. § (5) bekezdése értelmében külön tájékoztatni kell a másik felet arról az általános szerződési feltételről, amely a szokásos szerződési gyakorlattól, a szerződésre vonatkozó rendelkezésektől lényegesen vagy valamely korábban a felek között alkalmazott kikötéstől eltér. Ilyen feltétel csak akkor válik a szerződés részévé, ha azt a másik fél – a külön, figyelemfelhívó tájékoztatást követően – kifejezetten elfogadta. A vitel- és pótdíjak táblázata viszont magukon a járműveken, illetve a metró aluljárójában van elhelyezve, tehát ott, ahol az utazó már nem visszakozhat. Ha ott tartózkodik, pótdíjat köteles fizetni. Itt említendő meg az is, hogy a vizsgált szankcióval gyakran sújtják az aluljárón csak áthaladó, nem is utazó személyeket.
Különösen sajátos a bérlettel rendelkező, de éppen bemutatni nem képes „szerződő felek” jogi megítélése, hiszen ők a szerződéses főkötelezettséget – vagyis a bérlet megvásárlását – már teljesítették, csak a mellékkötelezettség teljesítése – a megvásárlás meghatározott formában történő igazolása – tekintetében esnek késedelembe. Velük szemben a főkötelezettséget elérő mértékű kártérítés is indokolatlan. A bérletet később bemutató személyek pótdíja 400 forint, tehát négyszer anynyi, mint a viteldíj összege. A helyszíni bírság összege (1600 forint) azokat sújtja leginkább, akiknek nem áll érdekükben bérletet vásárolni, például a Budapestre alkalmilag felutazó vidékieket, akik nem is ismerik az itteni közlekedési szokásokat, és a vonatról a metróba átszállva azonnal kellemetlen meglepetés érheti őket.
A talán gyakorlati szempontból legjelentősebb probléma a pótdíj késedelmes fizetésének kérdése. A Ptk. szerint ugyanis a késedelmi kamat összege – ha a tartozás egyébként kamatmentes is – legfeljebb évi 11 százalék. A 100 forintos jegy után 111 forint egy év elteltével! Ehelyett 30 napos késedelem esetén 8000 forint a pótdíj öszszege! A BKV Rt. önhatalmúlag és jogsértően felfüggeszti a Ptk. alkalmazását.
Pótdíjat tartoznak fizetni egyes cselekmények végzői, például a járműveken élelmiszert fogyasztók is. Ez a rendelkezés viszont jogilag teljesen kezelhetetlen, hisz legfeljebb a szerződés tartalma alatti szerződésen kívüli kártérítésnek tekinthetjük, mivel a főkötelezettség-teljesítést (viteldíjfizetés) nem érinti. Ilyen megfizetésére viszont csak akkor kötelezhető bárki is, ha a sérelmet szenvedő fél bizonyítja konkrétan felmerült kárát és az okozati összefüggést a kár és a személy magatartása között. Ráadásul csak a kár összege követelhető.
A gyakorlatban a legsúlyosabb probléma az ellenőrök magatartásának értelmezése. Az ellenőr ugyanis nem hatósági személy, semminemű jogosultsága nincs erőszakot alkalmazni az utassal szemben, de még igazoltatására sem. Legfeljebb értesítheti a rendőrséget és keresetet nyújthat be a bíróságon, azonban arra nem kényszerítheti az utast, hogy megvárja a járőröket. A „metrórendőrség” azonos tekintet alá esik – nem hatósági személyek szervezete. A – magukban is törvénytelen – fenti kényszerítő cselekmények miatt pedig az utas fizetésre kényszerül. Semmivel sincs több joga a BKV Rt.-nek ilyen értelemben önbíráskodást alkalmaznia – jóllehet, a fővárosi önkormányzat a tulajdonosa –, mint bármilyen magánszemély vállalatának, hisz az alkotmány a tulajdonformák (állami, önkormányzati, illetve magán) teljes egyenjogúságát deklarálja.
A Ptk. 209/B § (1) bekezdése szerint tisztességtelen az általános szerződési feltétel, illetve a gazdálkodó szervezet és a fogyasztó közötti szerződés kikötése, ha a jóhiszeműség követelményének megsértésével a feleknek a szerződésből eredő jogosultságait és kötelezettségeit egyoldalúan az egyik fél hátrányára állapítja meg.
Hogy egyoldalúan az egyik fél rovására hátrányos a szerződés, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az utazó viszont semminemű szankciót nem léptethet életbe a vállalattal, ha például a jármű nem érkezik a táblázatban – a pótdíjakhoz hasonlóan tekinthetjük szerződéses kötelezettségnek! – vállalt időpontban, vagy a rá is kötelező tilalmakat (kutya szállítása szájkosár nélkül) a BKV nem tartatja be másokkal.
Aggályként vetődhet fel, hogy a Ptk. 209/B (6) bekezdése értelmében nem minősülhet tisztességtelennek a szerződési feltétel, ha azt jogszabály állapítja meg vagy jogszabály előírásának megfelelően határozzák meg, márpedig a pótdíjak összegét és kiszabását a fővárosi önkormányzat rendelettel (jelenleg a hatályos 61/2000) szabályozza. Viszont a 18/1999. kormányrendelet magasabb szintű jogszabály, mint az önkormányzati rendelet, és 2. § j) pontja ellenkező bizonyításig tisztességtelennek ítéli azon feltételt, amely a fogyasztót túlzott mértékű pénzösszeg fizetésére kötelezi, ha egyáltalán nem vagy nem szerződésszerűen teljesít.
A kárhoztatott rendszer mintha a büntető- vagy szabálysértési jog alá tartozna, a pénzbüntetéshez hasonló természetű szankciót hoz létre, ugyanakkor azt nem bíróság, hanem egy hatósági jogkörben tetszelgő gazdasági társaság szabja ki.
Úgy ítélhetjük meg a BKV Rt. szankciórendszerét, mint az elmúlt rendszerből itt maradt csökevényt. Ellenben Rómától Párizsig bevált rendszek vannak, amelyek a megelőző szemléletet helyezik a nálunk elterjedt, diszkriminatív, szúrópróbaszerű büntetés elébe. Nevezetesen: csapóajtók, sorompók csak azt a személyt engedik a járműállomásokra, aki érvényesítette menetjegyét. Így összességében jelentős jövedelemhez is juthatna a BKV Rt., továbbá az erőszakkal bejutó személyekkel szemben már joggal alkalmazhatnának büntető- és szabálysértési jogi eszközöket.
Gyökeres változás hiányában a jövőben kártérítési perek és jogorvoslati eljárások ezrei fogják megrendíteni a monopolhelyzetével visszaélő szolgáltató anyagi és – ha van még ilyen – erkölcsi alapjait, hisz pertársasággá szerveződve, összefogva a fogyasztók sokasága egységes erőt képez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.