Mélyülő „gödörben„ a BKV

A Levegő Munkacsoport követeli, hogy a fővárosi önkormányzat haladéktalanul rendezze a BKV Rt. pénzügyi helyzetét, és csak akkor építse meg a 4-es metrót, ha az nem a meglévő tömegközlekedési hálózat működésének, fenntartásának és felújításának a rovására történik – áll a civil szervezet nemrég kiadott közleményében. A környezetvédők szakértője szerint feltételezhető, hogy a főváros közlekedésfejlesztésére döntő befolyással van egy olyan nyereségérdekelt magáncég, amely az egyes konkrét nagyberuházások, például a 4-es metró tervezését is végzi.

2002. 10. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A BKV Rt. igazgatósága nemrég előterjesztést készített a fővárosi önkormányzat tulajdonosi bizottságának. Eszerint a társaság pénzügyi helyzete kritikus, a cég adósságcsapdába került, mert saját forrásból nem tudja teljesíteni a hitelek törlesztését és a kamatterheket.
Az előterjesztés leszögezi, hogy a közlekedési vállalat saját eszközeivel már nem képes kezelni a közösségi közlekedés költsége és ára között évek óta növekvő hiányt, amely a folyamatosan veszteséges gazdálkodásban is megmutatkozik. A beszámoló azt is megállapítja, hogy a BKV a 4-es metró beruházására 2001-ben 4,7 milliárd forintot fordított.
A Levegő Munkacsoport szerint ezzel beigazolódott a Világbank előrejelzése, hogy a 4-es metró megépülésével a BKV utasai tíz százalékának luxusutazási rendszer jön létre, miközben 90 százalékukat arra szorítják, hogy nagyrészt alacsony színvonalú tömegközlekedési eszközökkel, kedvezőtlen feltételekkel utazzon. Idővel ez a helyzet tovább romlik majd, mivel a felújításra fordítható összegeket elviszi a metróépítés, miközben a tömegközlekedési tarifák tovább növekednek. A szervezet úgy tartja: a Móricz Zsigmond körtérre, a Bocskai út és a Fehérvári út kereszteződésébe tervezett aluljáró építésére is csak a metróberuházás miatt van szükség. A több milliárd forintba kerülő „gödörásásokat” – amint azt a fővárosi önkormányzat közlekedési ügyosztálya is megerősítette – kizárólag a metró indokolja, mivel arra a jelenlegi gyalogosforgalomnak nincs szüksége.
Pavics Lázár, a szervezet közgazdász szakértője szerint a 2-es metró felújítása inkább sürgető feladat, mert ez a vonal annyira elavult, hogy több helyen sebességkorlátozást kellett bevezetni. A tűzvédelmi és szellőzési rendszer balesetveszélyes, a járművek már 30 évesek, és jelentős mértékben korrodálódtak. A szakértő aggályosnak tartja, hogy egy másik metró jellegű vonal, a budai oldal északi részének fő közlekedési tengelyét képező szentendrei HÉV is olyan mértékben leromlott, hogy az utazási idő 50 százalékkal több az eredetileg tervezettnél. A szakértő szerint bárkit is választanak meg főpolgármesternek, biztos, hogy az elkövetkező néhány évben nem lesz pénz arra, hogy a meglévő tömegközlekedési hálózatot is megfelelő szinten tartsák és működtessék, s ugyanakkor a több száz milliárd forintba kerülő metróberuházást is megvalósítsák. A BKV 30 milliárd forint pénzügyi hiányt görget maga előtt, pedig évente 140 új autóbuszt kellene beszereznie csak a régiek pótlására. A 168 trolibuszból csak 15 új, a többit haladéktalanul le kellene cserélni, ahogyan a villamoskocsik jelentős részét is. A pályák nagy része szintén sok kívánnivalót hagy maga után.
Pavics Lázár állítja: felvetődhet az öszszeférhetetlenség kérdése a Főmterv Rt.-vel kapcsolatosan. A cég ugyanis szerinte anyagilag is érdekelt a metróberuházás megvalósításában.
– Az, hogy ugyanaz a társaság készíti a főváros általános közlekedési terveit, amelyik a 4-es metrót tervezi, értelmezhető úgy is, hogy a főváros közlekedésfejlesztésére döntő befolyással van egy olyan nyereségérdekelt magáncég, amely az egyes konkrét nagyberuházások tervezését is végzi – jegyezte meg a szakértő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.