Regősi János tengerbiológus szerint nem feltétlenül okoz világkatasztrófát egy olyan baleset, mint ami a Prestige-vel történt: a baj mértéke elsősorban a baleset helyétől és idejétől függ. Így megeshet, hogy ugyanakkora mennyiségű olaj bizonyos területen ezerszer nagyobb bajt okoz, mint egy másik partszakaszon. A „legszerencsésebb”, ha a katasztrófa kint a nyílt vízen, a partoktól távol következik be, mert az olaj nagy része szétoszlik a tenger felületén. Ennél rosszabb, de még mindig viszonylag szerencsés a helyzet, ha az olaj – miként Galíciában – meredek, sziklás partot szennyez, mert az erős dagály elmossa. Egy trópusi csendes öbölben azonban évtizedekig bennrekedhet.
A tengeri szennyezéseket vizsgáló szakemberek összesített munkáit idézve a tengeri biológus elmondta: a Prestige katasztrófája a nyílt tengeri halászatot nem befolyásolja, a part mentén élő halak húsa, valamint a homár, a kagyló és az osztriga azonban élvezhetetlenné vált. A tengeri madarak tollát védő faggyú átázott, ha pedig ez nem történt meg – ami még rosszabb – a szennyezés bőrükön keresztül szívódott fel. Hozzátette: bár nem szabad eltúlozni egy ilyen baleset következményeit, a történtekért felelős embereket semmi nem menti. A tengerbiológus szerint a világ olajszennyezéseinek fele a szárazföldön történik, és csupán öt százaléka származik a tankerbalesetekből. Ennél jóval nagyobb, 15 százalékos az a kár, amit a tartályok tengerben való mosása okoz. A szakember szerint legfontosabb, hogy a kormányok összefogjanak, hiszen egy nem megfelelő műszaki állapotú autót sem engednek közlekedni, nemhogy egy hajót.
A koppenhágai csúcs alkalmával a Greenpeace kéri, hogy az EU ne 2015-ben, hanem azonnal vonja ki a forgalomból az egy fallal épült, veszélyes anyagot szállító hajókat. A környezetvédők adatai szerint jelenleg több mint 300 ilyen, állandóan katasztrófával fenyegető hajó közlekedik a világ vizein. Ezeket a hetvenes években, a legtakarékosabb szempontok szerint Japánban gyártották, egyetlen, leheletvékony fallal. Franciaország 1999-ben, az Erika tanker katsztrófája után kérte, hogy szigorítsák meg a nemzetközi hajózás szabályait, és tiltsák el ezeket a hajókat a veszélyes anyagok szállításától. Az olaj- és hajógyártó cégek lobbija ezt mindeddig megakadályozta, sőt 2015-ig ki is tolta.
A Természetvédelmi Világalap, (WWF) és a Greenpeace szerint meg kell tiltani, hogy az 1982 előtt épített tankerek olajat szállítsanak. Szeretnék elérni, hogy az olajcégek, a tulajdonosok, a bérlők és a szállítók egyaránt tartozzanak felelősséggel az általuk okozott környezeti és gazdasági károkért. A Greenpeace követeli, hogy jogilag szabályozzák a tankerkatasztrófák esetén követendő kárelhárítási eljárást. Így azok az országok, amelyek lobogója alatt olajszállító hajó közlekedik, a tengerparti országokkal együtt lennének kötelesek tervet kidolgozni, és anyagi támogatást nyújtani vészhelyzetekben.
A világ olajtermelésének 40 százaléka hajón jut rendeltetési helyére, a kisebb tankerek 3000 tonna, míg a nagyobbak akár 560 000 tonna fekete aranyat is elbírnak. Európába évente 4500 Prestige-nyi olajat szállítanak a WWF szerint, baj esetén egyetlen tonna petróleum akár ezer hektárnyi vízfelülelet és egy kilométer hosszú partszakaszt is szennyezhet. A Prestige katasztrófája óta a szervezet egyre hangosabban követeli, hogy az olajtartályok tengeri mosását is tiltsák meg. Szerintük szigorúan és folyamatosan ellenőrizni kell a hajók műszaki állapotát.
Az Unep – környezetvédelemmel foglalkozó szervezet – szerint kisebb meghibásodások miatt évente hárommillió tonna olaj kerül a tengerekbe. Ez a mennyiség negyvennégyszer tudná teljesen befedni a Garda-tavat. Nemrégiben egy még kiegészítésre szoruló feketelista látott napvilágot, amelyen 66, az EU kikötőiből kitiltott hajó szerepel. Kérdés, a koppenhágai csúcson sikerül-e vagy sem megegyezni a további lépésekről, szigorításokról.
A WWF felmérése szerint minden négyezer tonna, vízbe ömlött olaj százmillió eurós gazdasági kárt okozhat, ami például Galícia tartományban 2500 halászatból élő ember munkahelyének megszűnését jelentheti – ez a családtagokkal együtt 4500 embert érint.
A Nautilus tengeralattjáró újabb felvételei szerint a kettétört Prestige-ből egyre csak szivárog az olaj, tegnapra egy ezer kilométer átmérőjű olajszőnyeget sodort a spanyol partok felé a szél. Állítólag 15 repedést számoltak meg a hajótesten.
A szakemberek szerint a katasztrófa hatásait még évek múlva is érezni lehet, hiszen a nyersolaj roppant nehezen bomlik, és mérgező anyagai beépülnek az élelemláncba.
Mezei Csaba, a Greenpeace-akció mobil koordinátora nemrégiben tért vissza Spanyolországból. Elmondta: leginkább elhullott madarakat találtak. Az állatok olajos tollukkal már nem voltak képesek hőmérsékletüket szabályozni, és megfagytak. A partot és a szárazföldet ellepő olaj állaga nyúlós, akár a rágógumié, de fekete. Magas a nehézfémtartalma, s a kigőzölgése is mérgező.
Tüntetők várták Balatonalmádiban Magyar Pétert, aki a testőreiről és a külföldi támogatásról is hazudozott - videó