Mathlouti ötlete nem túl eredeti, de sokban különbözik az előtte létrehozott ellenkóláktól. Az amerikai és európai üdítőitalok (RC Cola, President’s Choice Cola, stb.) csak üres utánzatok voltak. Az iráni Zamzam Cola azonban már egyértelműen a tengerentúliak hegemóniáját megtörni kívánó ital volt. Mikor Khomeini ajatollah 1979-es visszatérésekor kiűzte az amerikai ipart hazájából, a Zamzam a Pepsi Cola megüresedett helyére lépett, s máig igen népszerű. A harcot azonban nem a nagy ellenfél saját pályáján, hanem az ideológiák mezején vívta meg. A Zamzamot aligha az ízéért kedveli az Amerika-ellenes iráni lakosság, valamint a Közel-Kelet arab országai, ahová az üdítőt exportálják.
A Mecca-Cola azonban a politikai üzeneten kívül igazi vetélytársat is jelent az amerikai mogulnak. Elsősorban Európában terjeszkedik, íze sokak szerint kiváló (kevésbé cukros az amerikai terméknél), s jól körülhatárolható programot hirdet. Minden eladott üveg árának tíz százaléka egy, a palesztinokat segítő szervezetet támogat, további tíz százalék pedig egy helyi gyermekeket segélyező csoporthoz kerül. Az eladások pedig nagyon jól fejlődnek. Az árusítás tavaly novemberi kezdete után egy hónap alatt egymillió üveggel kelt el a Mecca-Cola, s mára túl vannak a kétmillió palackon. Jelenleg Nagy-Britanniába, Németországba, Belgiumba, Olaszországba és Spanyolországba is exportálják, s hamarosan a skandináv országokban is kapható lesz. A cég elárulta, sok amerikai kollégium is vásárolna a termékből. Egy hónap múlva az ital betör a Közel-Keletre, s akkor – a cég szerint – nem lesz megállás. Mathlouti úgy véli, kólájuknak jobb reklámot nem is találhattak volna, mint a tervezett Irak elleni háborút. Az üzletember szerint igen elterjedt az arab világban az amerikai áruk bojkottja, s ez az ő üdítőitalának fog kedvezni.
Való igaz, az Egyesült Államok termékei nem örvendenek nagy népszerűségnek az arabok körében. A helyi lakosság úgy véli, a nagy cégek támogatása egyúttal Izrael segítése is egyben, amely végül is az ő pénzükön vásárol fegyvereket a palesztinok ellen. A McDonald’s, a Coca-Cola, a Kentucky Fried Chicken élelmiszer-ipari cégek, sőt a Procter and Gamble vegyipari vállalat is jelentős visszaesést regisztrált közel-keleti eladásaiban az utóbbi időben. E legutóbbi elkövetett egy végzetes hibát is, miután – hazánkhoz hasonlóan – Ariel márkanéven dobta piacra a világszerte Tide néven ismert, kirakattermékként futtatott mosóporát. Egyiptomban a reklámkampány alatt röpiratok jelentek meg, miszerint az amerikai cég így kíván tisztelegni a véreskezű izraeli miniszterelnök, Ariel Saron előtt.
Ha az üzletember számításai beválnak, jöhetnek az új italok: citromos és kávés kólák, az eddigi tonikízű, mentás, narancsos és classic mellé. Mathlouti emellett tervezi egy saját csirkesütő hálózat, a Hallal Fried Chicken (HFC) beindítását, s az első üzletet minden bizonnyal Egyiptomban nyitja meg. A Coca-Cola pedig mostanság a fejét fogja, ha a Mecca-Cola kerül szóba. A cég eladásai már idén nyáron is jelentősen csökkentek, amikor Szaúd-Arábia bojkottot hirdetett az amerikai termékekre (akkor még Zamzam-Colával helyettesítették a Cocát). A Coca-Cola – a nagy cégek szokásával ellentétben – nem titkolta, hogy a kimutatások szerint keményen érinti a céget a bojkott, s ezt csak tetézi a Mecca-Cola megjelenése. „A végső döntés úgyis a vásárlóé” – szögezi le optimistán az amerikai cég képviselője. A Mecca-Cola szlogenje pedig keményen forgatja ki a hatalmas testvére „Igyál!” reklámszövegét: „Ne igyál hülyén, igyál elkötelezetten!”

Hajmeresztő szökési terv Esztergomban