A Dagens Nyheter írása szerint a Gripenek üzemanyagrendszerének hibáját vizsgálják az illetékesek. Az üzemanyag-feltöltés közben ugyanis az egyik gép tartályai olyan mértékben kitágultak, hogy megrongálódott annak sárkányszerkezete is. A honvédelmi tárca főtanácsadója elismerte: lehetséges, hogy alkatrészeket kell kicserélni a Magyarországnak most eladott Gripenekben, de szerinte csak egyedi hibáról lehet szó.
*
Hollósi Nándor állítja: az ilyen típusú gondok ezerszámra fordulnak elő a repülésben, és elképzelhetőnek tartja azt is, hogy a tanker nyomásszabályozó rendszere okozta a károsodást. Úgy tudja, a probléma a Gripenek első szériájába tartozó géppel fordult elő, de a hozzánk érkező repülők már a korszerűbb, harmadik szériás gépek közé tartoznak. A főtanácsadó cáfolta, hogy hasonló jellegű hibák lehetősége miatt kell kicserélni a magyar Gripenek sárkányát (gépvázát). Hangsúlyozta: erre azért volt szükség, mert a régi vázszerkezet kisebb teherbírású és élettartamú volt.
Ulf Lindström, a svéd honvédelmi minisztérium beszerzési hivatalának szóvivője lapunknak megerősítette, hogy egy korai gyártású JAS–39A géppel történt a baleset. Szakértők szerint a jelentős mértékben újszerű anyagokból (műanyagokból, kompozitokból) épített Gripennek nem ez az első szerkezeti problémája. A gép szárnyvégeire függesztett rakéták miatt korábban veszélyes rezgés lépett fel, és a gépek várható élettartama is jóval alacsonyabb (3000 óra) lett a tervezettnél. A nélkülözhetetlenné váló megerősítések megnövelték a gép tömegét, amely a változatlanul hagyott hajtómű-tolóerő miatt tovább rontotta a manőverezőképességet.
Matyuc Péter, a Honvédelmi Minisztérium kommunikációs főigazgatója érdeklődésünkre kijelentette: nem befolyásolja a magyar vadászgépbeszerzést, hogy Svédországban vizsgálják a Gripeneket, mert az első gépek csak három év múlva érkeznek az országba, és addig kijavíthatják az esetleges hibákat.

250 forint a horrorért – így néznek ki Karácsony Gergely büszkeségei