Hiba a Gripeneken?

Szerkezeti problémákkal küzd a magyar légierőnek szánt svéd Gripen vadászrepülőgép – derült ki egy svéd újságcikkből, amely szerint a hiba érintheti a gépek magyarországi szállítását is. A hírt cáfolta ugyan a svéd honvédelmi minisztérium beszerzési hivatala és a magyar szaktárca is, értesüléseink szerint azonban nem ez az első gond a Gripenekkel.

2003. 02. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Dagens Nyheter írása szerint a Gripenek üzemanyagrendszerének hibáját vizsgálják az illetékesek. Az üzemanyag-feltöltés közben ugyanis az egyik gép tartályai olyan mértékben kitágultak, hogy megrongálódott annak sárkányszerkezete is. A honvédelmi tárca főtanácsadója elismerte: lehetséges, hogy alkatrészeket kell kicserélni a Magyarországnak most eladott Gripenekben, de szerinte csak egyedi hibáról lehet szó.
*
Hollósi Nándor állítja: az ilyen típusú gondok ezerszámra fordulnak elő a repülésben, és elképzelhetőnek tartja azt is, hogy a tanker nyomásszabályozó rendszere okozta a károsodást. Úgy tudja, a probléma a Gripenek első szériájába tartozó géppel fordult elő, de a hozzánk érkező repülők már a korszerűbb, harmadik szériás gépek közé tartoznak. A főtanácsadó cáfolta, hogy hasonló jellegű hibák lehetősége miatt kell kicserélni a magyar Gripenek sárkányát (gépvázát). Hangsúlyozta: erre azért volt szükség, mert a régi vázszerkezet kisebb teherbírású és élettartamú volt.
Ulf Lindström, a svéd honvédelmi minisztérium beszerzési hivatalának szóvivője lapunknak megerősítette, hogy egy korai gyártású JAS–39A géppel történt a baleset. Szakértők szerint a jelentős mértékben újszerű anyagokból (műanyagokból, kompozitokból) épített Gripennek nem ez az első szerkezeti problémája. A gép szárnyvégeire függesztett rakéták miatt korábban veszélyes rezgés lépett fel, és a gépek várható élettartama is jóval alacsonyabb (3000 óra) lett a tervezettnél. A nélkülözhetetlenné váló megerősítések megnövelték a gép tömegét, amely a változatlanul hagyott hajtómű-tolóerő miatt tovább rontotta a manőverezőképességet.
Matyuc Péter, a Honvédelmi Minisztérium kommunikációs főigazgatója érdeklődésünkre kijelentette: nem befolyásolja a magyar vadászgépbeszerzést, hogy Svédországban vizsgálják a Gripeneket, mert az első gépek csak három év múlva érkeznek az országba, és addig kijavíthatják az esetleges hibákat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.