Dominóelv a Közel-Keleten?

Miközben az Arab Liga főtitkára óv attól, hogy Irakot követően máshol is erőszakos rezsimváltoztatást foganatosítson az amerikai kormányzat, Washingtonban a republikánusokhoz közel álló személyiségek már tanulmányozzák a térség többi „nemszeretem” államának térképeit.

2003. 04. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amr Musza az ENSZ főtitkárával, Kofi Annannal folytatott megbeszélését követően figyelmeztette az Egyesült Államokat, hogy ne cselekedjen az úgynevezett dominóelv szerint. A furcsa kifejezés mögött egyes washingtoni teoretikusok és lobbisták azon (egyes információk szerint már konkrét hadműveleti tervekké ért) elképzelése áll, miszerint az iraki rendszerváltozást követően sort kellene keríteni a szíriai és az iráni rezsim megdöntésére, sőt a szövetséges arab kormányzatok demokratizálására is. Az erre törekvő – és a Bush-kabinet által minden bizonnyal meghallgatásra találó – személyiségek és csoportok lényegében ugyanazok, akik Izrael érdekeit a leginkább képviselik a washingtoni törvényhozásban és a döntéshozatalban egyaránt.
Ennek ismeretében az Arab Liga első emberének másik követelése, miszerint Washingtonnak a háború után inkább az Izrael által megszállt palesztin területeken lévő tragikus helyzet felszámolására kellene összpontosítania, valószínűleg süket fülekre talál. A washingtoni Izrael-lobbisták tevékenysége alighanem kulcsszerepet játszik abban, hogy az amerikai diplomácia nyilvánosan nem hajlandó összekötni az iraki kérdést és az iszlám terrorizmust a izraeli–palesztin konfliktussal – s teszi ezt annak ellenére, hogy politikatudományi elemzők világszerte úgy vélik: ez az összefüggés a napnál is világosabb. Washingtonban inkább úgy érvelnek, hogy Izraelnek, mint az általuk demokratikusnak tartott országnak, szuverén joga, hogy megoldja „belső problémáját”, és gondoskodjon polgárainak biztonságáról. A kérdést az érdekeltek 2001. szeptember 11-e óta ráadásul igyekeznek egyfajta szolidaritási megnyilvánulássá emelni, mondván, hogy mindketten a terrorizmussal küzdenek. Ha ezeket a tényezőket számításba vesszük, szinte bizonyosra vehető, hogy Irak bukása felgyorsítja a szélsőjobboldai izraeli kurzus azon politikáját, amely a palesztin nemzet mesterséges eróziójával el akarja venni államalkotó képességüket.
A térségben alkalmazandó amerikai dominóelv katonai feltételrendszere a meglehetősen gyors – igaz, a háborúkra általánosan jellemzően meglepetéseket tartogató – iraki hadművelet alapján láthatólag adott. Mindazonáltal nem hagyható figyelmen kívül, hogy Szíria és Irán haderői nem szenvedték el azt a sokkot, amelyet iraki kollégáik 1991-ben, az első Öböl-háború idején. Az amerikai terveket bonyolítja az is, hogy ezek a célországok nem álltak nemzetközi fegyverembargó alatt, s így anyagi lehetőségeikhez mérten költhettek védekezésre, valamint tömegpusztító fegyverekre és nagy hatótávolságú hordozóeszközökre (többek között észak-koreai forrásból). Bármennyire is szálka tehát Teherán az amerikaiak és a már említett lobbisták szemében, a katonailag meglehetősen erős ország elleni átfogó támadás valószínűségét rendkívül alacsonyra teszik szakértők. Ha azonban bevetéshez közeli stádiumba kerülne a perzsa atomfegyver, egy izraeli vagy amerikai megelőző csapás lehetőségével komolyan kell számolni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.