Egyre nehezebb helyzetbe kerül a Malév

Az iraki háború kedvezőtlen hatásainak ellensúlyozása, illetve az olcsó jegyeket áruló, „fapados” légitársaságok megjelenése miatt a Malév Rt. is kedvezményeket szeretne kapni a leszállási díjból. A légitársaság a jövő héten tájékoztatja elképzeléseiről a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt.-t – értesült a Magyar Nemzet. A hirtelen vezetőváltás és az iraki háború, úgy tűnik, újból nehéz helyzetbe hozta a nemzeti légitársaságot. Külföldi lapvélemény szerint a Malév már nem tudja kihasználni a kedvező földrajzi fekvés előnyeit, és egyre messzebb kerül az áhított szövetségi rendszertől.

Putsay Gábor
2003. 04. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kedvezményes leszállási díjat kíván igénybe venni a Malév Rt. a Ferihegyi repülőtéren – az olcsó jegyeket kínáló légitársaságokhoz hasonlóan. A Malév jelentős veszteségeket könyvelhet el az iraki háború miatt – az utasszámcsökkenés húszszázalékos –, a napokban, illetve az elkövetkező hetekben pedig megjelennek a „fapados” cégek, amelyek újabb konkurenciát jelentenek. Mint arról korábban beszámoltunk, a skandináv SAS egyik leánycége, a Snowflake április 12-től indítja járatait Budapest–Stockholm között, a német Germanwings pedig május 22-től szállít utasokat Kölnbe. Mindkét cég a jelenlegi tarifa harmadáért-negyedéért kínálja szolgáltatásait, ami várhatóan igen kedvezőtlenül érinti a hagyományos légitársaságokat, így közvetlenül a Malévet is. A nemzeti légitársaság képtelen lesz beleszólni az árversenybe, és a BA öt további olcsó céggel tárgyal a Ferihegyi repülőtér használatának engedélyéről.
A BA a leszállási díjakból jelentős kedvezményeket biztosít a „fapadosok” számára. Az első évben ötven-, a másodikban huszonöt, a harmadikban tízszázalékos kedvezményt vehetnek igénybe az olcsó légicégek. A leszállási díjat – kissé paradox módon – a maximális felszállási összsúly alapján határozzák meg a repülőterek üzemeltetői. Ferihegyen a tarifa tonnánként számítva 10–60 euró, ami annyit jelent, hogy egy légitársaság – maximális díjat figyelembe véve – a hatvanöt tonnás, százötven személyes, Boeing 737 típusú repülőgép leszállásáért 3900 eurót fizet a légikikötő üzemeltetőjének. A Germanwings és a Snowflake leszállásonként 2000 euróért veheti igénybe a budapesti nemzetközi repülőteret.
Az utasok számára ismert reptéri illetéket is jóval olcsóbban kínálhatják a „fapados” légicégek. Ferihegyen a menetrend szerint közlekedő légitársaságok utasai 13,30 euró reptéri illetéket fizetnek, a „fapados” cégek viszont 3,50 eurót kérnek ügyfeleiktől, igaz – a Snowflake-t kivéve –, nem a modern terminálokat, hanem a Ferihegy I-et használják a jövőben.
A Ferihegy II/A terminálon májusban helyezik üzembe az új, röntgensugaras poggyászellenőrző berendezést. Ezt követően 3,50 euró biztonsági díjat fizetnek majd a II. terminálról felszálló utasok. Az I. terminálon 1,50 euró lesz a biztonsági díj, ami további árelőnyt jelent az amúgy is olcsó jegyet kínáló „fapados” cégeknek.
Péter Gyöngyi, a Malév Rt. szóvivője lapunk kérdésére elmondta: egyelőre nem adhatnak arról részletes tájékoztatást, hogy a Malév Rt. a leszállási díjak csökkentése érdekében milyen kedvezményeket kíván igénybe venni.
A nemzetközi légipiacon tovább tart a válság, aminek úgy tűnik, hogy csak az olcsó légicégek képesek ellenállni. Miközben az amerikai légitársaságok sorra jelentenek csődöt, a legnagyobb európai cégek is egyre szigorúbb intézkedéseket vezetnek be, az olcsó repülőjegyet kínáló társaságok szinte változatlan forgalmat bonyolítanak. Igaz, hogy az európai „fapados” járatok leginkább Európán belül közlekednek, a konfliktusokkal teli válságövezeteket sem érintik a járataik. Sikereik titka egyrészt a rugalmas árpolitika – minél hamarabb vagy a gép indulása előtt rendeli meg az utas a jegyét, annál olcsóbb lesz a repülés, viszont az átlagos tarifa alig marad el a többi légitársaságétól –, másrészt rendkívül kis háttérintézményt működtetnek. A jegyekre interneten keresztül lehet leadni a rendelést, nincs külön első vagy másodosztály, és ugyancsak elmarad a fedélzeti kiszolgálás. A közhiedelemmel ellentétben a „fapadosok” többsége a legmodernebb gépparkot üzemelteti, és folyamatosan újítják meg flottájukat. Az angol EasyJet például a közelmúltban 120 vadonatúj repülőgépre adott megrendelést, további 120 gép opcióként szerepel.
A Malév Rt. eredetileg nullszaldósra tervezte a 2003-as esztendőt, ám az iraki háború keresztülhúzta a cég – egykori – vezetőinek számításait. Éves szinten tízszázalékos forgalomcsökkenés várható a Malévnél, ami tízmilliárd forint bevételkiesést jelent. A Malév önerőből valószínűleg ezt a problémát nem tudja megoldani, így újabb hitelekre vagy a tulajdonos segítségére lesz szükség. Némi előnyt jelent a társaságnak, hogy megkapta az engedélyt százmillió euró EIB-hitel felvételére, amit kedvező kamatok mellett vett igénybe, és a kormány garanciát vállal négy Bombardier CRJ típusú repülőgép kifizetésére. A Malév a tervek szerint tíz Bombardier repülőgépet vásárol, amiket a regionális forgalomban használ.
Nem tett jót a privatizáció – amire legkorábban 2004-ben kerül sor, az eredeti tervek ellenére – és a szövetséges csatlakozás előtt álló légitársaságnak, hogy a főtulajdonos ÁPV Rt. a pénzügyminiszter javaslatára egyik pillanatról a másikra menesztette a teljes igazgatóságot, köztük a vállalat vezérigazgatóját. Korábban beszámoltunk arról, hogy a hirtelen váltás komoly problémákat okoz a szövetségi csatlakozásban, a Malév legfőbb kereskedelmi partnere, a KLM is újragondolta a magyar légitársasággal kapcsolatos politikáját.
Osztrák lapvélemény szerint a vezetés leváltása miatt újból várat magára a partnerkeresési program, és a Malévnél jelenleg kaotikus állapotok uralkodnak. A Die Presse munkatársa – az MTI tájékoztatása szerint – a Malév helyzetét elemezve úgy foglal állást, hogy a vállalat vezetésének leváltása és az utódlás körüli viszály a legrosszabb időpontban következett be. A légi közlekedési válság közepette fokozódik a légitársaságra nehezedő nyomás, hogy reagáljon a megváltozott piaci viszonyokra, és keressen stratégiai együttműködéseket más társaságokkal. Ennek azonban egyelőre nincs jele. A lap szerint a Malév már régen elmulasztotta az esélyt, hogy kihasználja Magyarország földrajzi fekvésének előnyeit. Erős légitársaság s annak nemzetközi szövetséghez tartozása nélkül nem lehet tovább kiépíteni a budapesti repülőtér pozícióját kelet felé vezető átszállóhelyként. A Malév és a holland KLM között fennálló partnerségi szerződés ehhez kevés. Mostanra ugyanis más kelet-európai légitársaságok már biztosították pozícióikat nemzetközi szövetségekben, a cseh CSA a SkyTeamben, a lengyel LOT pedig a Star Alliance-ban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.