Szállítási csúcs a bővítés után

HÍRÖSSZEFOGLALÓ A Deutsche Bank (DB) elemzése szerint az Európai Unió bővítése után a teherszállítás előretörése várható mind a csatlakozó országok egymás közötti kereskedelmében, mind pedig a teljes EU-piacon. A teherforgalom akár 200 százalékkal emelkedhet 2015-ig.

–
2003. 04. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyugat-Európában a közúti szállítás a leginkább elterjedt. Az EU legnagyobb gazdaságában, Németországban közúton az áruk 57,1 százalékát szállították 2000-ben, a vasút részaránya 24,3 százalék volt, a hajózásé 13,5 százalék, a csővezetékes szállításé pedig 5,1 százalék. A csatlakozó országokban a helyzet éppen fordított: az EU-hoz viszonyítva a vasúti szállítás aránya lényegesen magasabb. A korábbi tagországok és az újonnan csatlakozók között zajló teherforgalom a várakozások szerint 200 százalékkal emelkedik az 1997 és 2015 közötti időszakban. A legnagyobb forgalomnövekedés a német–cseh és a német–lengyel kereskedelemben várható. A bővítés után ugrásszerűen megnő a teherszállítás mind a csatlakozó országok egymás közötti kereskedelmében, mind pedig a teljes EU-piacon.
A német Prognos Institute becslése szerint a kereskedelmi célú szállítások akár 40 százalékkal is növekedhetnek a cseh, az észt, a magyar, a lengyel és a szlovén piacok között az 1998–2015-ös időszakban – adta hírül az MTI. A közúti teherszállítás nagysága 70 százalékkal emelkedhet: ennek eredményeképpen a teherszállítási piacon a közút részaránya kétharmad lehet, a vasúté – nem számítva a légi szállítást – pedig egyharmad.
Fékezheti a közúti szállítás térhódítását, hogy a csatlakozó országok járműparkjának nagy része műszaki és környezetvédelmi szempontból nem felel meg az EU szabványainak, másrészt viszont a közép-keleti régió országainak fuvarozói érvényesíthetik költségalapú versenyképesség-előnyüket. A nagy nyugati szállítmányozócégek ez ellen csak úgy védekezhetnek, ha fokozzák jelenlétüket a frissen csatlakozó országokban. Ez a folyamat már az elmúlt években beindult, a csatlakozás által kínált nagyobb biztonság, a szabad tőkeáramlás és az egységes szabályozás felgyorsítja majd ezt a típusú terjeszkedést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.