Bizottság – a nyíltság jegyében

Több millió oldalnyi titkos irat kerül az áprilistól létrehozott Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárába. A dokumentumokat egy háromtagú bizottság vizsgálja át, melynek soros elnöke Gálszécsy András, egykori titkosszolgálatokat felügyelő miniszter. A titkos iratokról, a nemzeti érdekekről és a nyitottságról nyilatkozott lapunknak.

Modor Ádám
2003. 06. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Hogyan ellenőrzik az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárába elhelyezendő titkosszolgálati iratok átadási mechanizmusait? Mi az ezt felügyelő bizottság feladata?

– Először azt kell tisztázni, hogy miként jött létre az iratátadást felügyelő bizottság. Tavasszal kért fel Medgyessy Péter miniszterelnök, hogy vegyek részt a bizottság munkájában. Egy nap haladékot kértem. Felhívtam Boross Péter exminiszterelnököt, aki egyébként a barátom, s ő azt tanácsolta, hogy fogadjam el a felkérést. A bizottság másik két tagját, Vida Istvánt és Sipos Leventét a Történettudományi Társaság részéről Kosáry Domokos elnök, illetve a Magyar Tudományos Akadémia elnöke, Vizi E. Szilveszter kérte fel. A bizottság feladata az, hogy figyelemmel kísérje a levéltár létrejöttét, illetve azt, hogy odaszállítják-e az iratokat, és hogy milyen iratokat szállítanak oda. A törvény azt mondja ki, hogy a jelenlegi titkosszolgálatoknál, valamint a Belügyminisztérium különböző szervezeti egységeiben tárolt, ’90 előtt keletkezett titkosszolgálati iratokat felül kell vizsgálni. Az első etap ez év augusztus 22-ig tart, az 1944-től 1970-ig keletkezett iratok felülvizsgálatára. Az adott hivatal főigazgatójának az instrukciója alapján dolgoznak a feldolgozó bizottságok.

– Milyen döntésekre lehet számítani?

– Háromféle döntést hozhat a főigazgató egy adott irattal kapcsolatban: az egyik az, hogy az iratot át kell adni az Állambiztonsági Történeti Levéltárnak, ami fölkerül egy kormányrendeletben megszabott listára. A második döntés az lehet, hogy az irat ma még mindig államtitkot tartalmaz. A harmadik eset lehet az, hogy a dokumentum olyan jelentőségű és fontosságú államtitkot tartalmaz, hogy el kell küldeni a Legfelsőbb Bíróság e célra kinevezett bírájának. Az első eset a legegyszerűbb: az iratokról jegyzékeket készítenek, a törvényben meghatározott határidőn belül értesítik a levéltár főigazgatóját és a felügyelőbizottságot, hogy iratszállításra kerül sor. A bizottság valamelyik tagja megjelenik az átadásnál, ellenőrzi azt, és jegyzőkönyvet készít. A második esetben a felügyelőbizottság kapja meg az iratjegyzéket. A helyszínen megvizsgáljuk az iratokat, s eldöntjük, hogy egyetértünk-e a főigazgató vagy a Belügyminisztérium döntésével. Ha egyetértünk, visszamaradhat az irat, mert olyan adatot tartalmaz, mely államtitoknak minősíthető. Ha nem értünk egyet, javasoljuk a főigazgatónak, hogy adja át az iratokat a levéltárnak. Ebben az esetben a főigazgató megkérdezheti az irat tartalma szerint illetékes felügyelő minisztert, hogy mit tegyen, és a miniszter dönti el, hogy mi lesz az irat sorsa. A levéltár főigazgatója a Fővárosi Bíróság kijelölt bírójához fordulhat, ha a visszatartani kívánt iratok valamelyikét az ő véleménye szerint a levéltárban kellene elhelyezni. A harmadik esetben a Legfelsőbb Bíróság bírája dönt, és az ő döntését nem lehet megfellebbezni. A mi bizottságunknak két funkciója van, egyrészt az iratátadást vizsgálja, másrészt az iratok titkosságáról dönt. Ezt szavazással teszi, a szavazás eredményét jegyzőkönyv rögzíti. A bizottság egyszerű szótöbbséggel dönt.

– Meddig fog tevékenykedni a bizottság ?

– 2005 júniusáig. Utána jelentést készítünk a munkáról, amelyet megküldünk az Országgyűlés elnökének, s az összes iratot átadjuk az Országgyűlés levéltárának. Egyedül ebből a jelentésből tarthat meg egy-egy példányt a bizottság három tagja, de ez a jelentés nem tartalmazhat államtitkot.

– Mekkora iratmennyiségről beszélünk most?

– Ezt nem tudom megmondani. A napokban nyilatkozott Tóth András államtitkár a televízióban, hogy most adják át az 1970-ig terjedő iratokat: ez – becslések szerint – hatmillió oldal. Ennek egy százaléka marad vissza. Körülbelül hatvanezer oldalt kell nekünk megnézni, hogy eldöntsük, mit javasolunk a titokgazdáknak. Ha a ’70-ig terjedő iratanyag ilyen nagy mennyiségű, akkor attól tartok, hogy a ’70 és ’90 közötti időszak iratanyaga vélhetően még több lesz. Hogy ezt a hatalmas mennyiségű iratot hogy fogjuk átvizsgálni 2005 júniusáig, arról fogalmam sincs.

– Az is feltételezhető, hogy az utolsó húsz év anyagából nagyobb mennyiséget akar visszatartani a mai titkosszolgálat?

– Nagyon valószínű, hogy itt már nem egy százalékról, hanem magasabb arányról lesz szó. Ahogy közeledünk az időben, ez az arány nyilván egyre magasabb lesz.

– Kutatásaim során találkoztam olyan esetekkel, ahol „életbevágó” ügyekben a titkosszolgálatok szerepe legalábbis vélelmezhető: Elbert János vagy Haraszti Miklós édesanyjának halálára gondolok. 1990 után indult-e belső vizsgálat ezekben az ügyekben?

– Az én miniszterségem alatt semmiféle ilyen vizsgálat nem indult, ezekről az ügyekről csak mint újságolvasó értesültem. Hogy a most átadott iratok között lesz-e olyan, ami erre utal, megerősíti vagy cáfolja a feltételezéseket, fogalmam sincs. Még nem láttam egy darabot sem az átadásra váró iratok közül. Az ön által említett esetekben egyes kutatók szerint a belső elhárítás vagy az akkor barátinak nevezett ország titkosszolgálatának „keze”, illetve közreműködése feltételezhető. Azt hiszem, a most átadandó iratok között kevés a valószínűsége, hogy bármi található az említett esetekből, most zömében a hírszerzés és a kémelhárítás iratait adják át. Egyébként ez unikum, mert nem tudok olyan esetről bárhol a világon, hogy bármelyik állam a hírszerzésére és kémelhárítására vonatkozó ilyen tömegű iratot átadjon a köznek. Az ilyen iratokat a demokráciákban levéltárban helyezik el egy bizonyos idő után.

– De ott az időhatár jóval hosszabb, 50, 80, 100 év, és nem 10–15 év.

– Van itt egy politikai dilemma, ami a rendszerváltás óta végigkíséri ezeknek az iratoknak a sorsát, hiszen a diktatórikus rendszerről egy többpárti parlamentarizmusra tértünk át. Vannak, akik azzal érvelnek, hogy az említett iratok az előző rendszer közokiratai, s ezekből pontosan meg lehet rajzolni a rendszer képét.
Ez az érvelés politikailag nagyon jól hangzik, de úgy érzem, tévúton jár. A hírszerzés Magyarország érdekében zajlott a 70-es és 80-as években. Nagyon sok olyan gazdasági adatot, gyártási leírást, anyagvizsgálati jelentést sikerült a hírszerzésnek megszereznie, amiből az akkori magyar vállalatok terméket tudtak előállítani. Nem kellett devizát kiadni, és ez a magyar lakosság érdekét szolgálta. Ha viszont most ezek az adatok nyilvánosságra kerülnek, nagyon sok milliárd dolláros perekkel kellene számolni az országnak, szabadalombitorlástól kezdve sok mindennel kellene szembenézni. Nem hiszem, hogy a magyar lakosság érdekét szolgálná az, ha valamelyik multicég elkezdene pereskedni Magyarországgal, mert a nyolcvanas években sikerült megszerezni valamilyen gyártási eljárást. Tehát úgy gondolom, bőven vannak olyan adatok az iratok között, amelyek nyilvánosságra hozása kifejezetten sértené a Magyar Köztársaság és a magyar lakosság érdekeit.

– A felügyelőbizottság nem rendelkezik apparátussal, így önöknek kell minden kérdéses iratot megvizsgálni?

– Nekünk személyesen kell megvizsgálni, maga a törvény is bizottságot említ. Ennek a három embernek kell dönteni, hogy igaza van-e az irat birtokosának, ha vissza akarja tartani a dokumentumot. Ehhez semmilyen segítségünk nincs, csak a törvény, ami több pontban fölsorolja, hogy mik azok a szempontok, ami alapján döntenünk kell.

– Az iratok harmadik csoportja a Legfelsőbb Bíróságra kerül. A bíróság is kikérheti az önök véleményét?

– Mi nem is találkozunk azokkal az iratokkal, sőt a listával sem. Ez egy érdekes dolog, mert a törvényben egy párhuzamosság van. A Legfelsőbb Bíróság bírója nem nézheti meg a mi jegyzékeinket és az általunk megvizsgált iratokat sem. Érzésem szerint úgy dolgozunk egymás mellett, hogy van köztünk egy információs hézag. Nem ismerjük az ő munkáját, ő nem ismeri a mi munkánkat. És ha közben egy papír „elcsúszik” esetleg valamerre, azt egyikünk sem tudja.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.