A kabinet napirendjén a bankeladás

Szerdán döntött a kormány a Postabank Rt. privatizációja során alkalmazandó garanciavállalási rendszerről, s határozott arról is, hogy az FHB Földhitel- és Jelzálogbank Rt. ötven százalék plusz egy szavazatnyi tulajdonrésze átmeneti ideig – a hitelintézet tőkéjének megerősödéséig – állami tulajdonban maradjon – erősítette meg az Econews értesülését Máté Dániel, a pénzügyi tárca szóvivője.

Hírösszefoglaló
2003. 07. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korábbi döntés szerint a teljes FHB-pakettet értékesítették volna. A Postabank-tenderre öt hitelintézet – a Budapest Bank, az Erste Bank Hungary és a HVB Bank Hungary anyabankjai, az OTP Bank és a Citibank – és egy pénzügyi befektető, a Bartha és Társai Kft., valamint a világ két vezető magántőke-befektetője, a Warburg Pincus és az Advent International által alkotott konzorcium adott be pályázatot.
*
A szóvivő elmondta: a Postabank esetében a régmúltból maradtak olyan – alapvetően peres – ügyek, amelyektől pénzügyi, jogi módszerekkel nem lehet megszabadítani a bankot. A perérték és a tényleges kockázat messze áll egymástól, ami nagy diszkontot eredményezhetne, ezért van szükség garanciavállalásra. Máté Dániel hozzátette: a szokásos jellegű perek esetén az adásvételi szerződésben rendezik a garanciát. A nem szokásos jellegű pereknél figyelembe vette a kormány, hogy a megképzett céltartalék magasabb, mint a becsült kifizetés, ezért a tényleges különbséget ötven-ötven százalékos arányban megosztják az eladó (ÁPV Rt.) és a Postabank között. Ez a kormány megítélése szerint aktivitásra és a tényleges kifizetések mérséklésére ösztönzi majd a vevőt és a Postabankot a perekben. Az ismert perfenyegetettséggel kapcsolatos öszszes kifizetés négymilliárd forintra becsülhető. A garanciarendszert ötéves időtartamra kell értelmezni, a jogerős bírósági ítélettel megállapított összegekre vonatkozik, és a fizetéseket készpénzben kell teljesíteni. A kormány úgy látja, ez könnyen árazható és aktív közreműködésre készteti a vevőt is – tette hozzá Máté Dániel.
A Postabank Rt. megvételére ajánlatot benyújtó hat pályázó közül ötöt hív meg az ÁPV igazgatósága a második fordulóba. Az ÁPV Rt. igazgatóságának értékelése szerint az ajánlatok alapján valamennyi pályázóról joggal feltételezhető, hogy az általuk elvégzett átvilágítás után versenyképes végső ajánlatot tegyenek a Postabank megvételére. Az igazgatóság megállapítása szerint a Postabank privatizációja az eredeti ütemezés szerint halad. A második fordulóba meghívott pályázók júliusban és augusztusban kapnak lehetőséget az adatszobában történő vizsgálódásra, majd szeptember elején kell megtenniük végső árajánlatukat.
Az FHB esetében a privatizációs koncepció átgondolását – az Econews értesülései szerint – az tette szükségessé, hogy a Moody’s Investors Service júniusban a privatizáció tervezett módjára hivatkozva leminősítést valószínűsítő figyelőlistára helyezte a hitelintézetet.
Keretmegállapodást írt alá tegnap az FHB és Nemzeti Földalap (NFA), amelynek értelmében ha egy termelő nem tudja fizetni a banknál felvett kölcsönét, akkor a hitelt a földalap átvállalja, s a jelzáloggal terhelt terület a szervezetre száll. Benedek Fülöp, az NFA vezetője elmondta, minden bankkal azonos tartalmú megállapodást kötnek, és csak a pénzintézeteken múlik, milyen pluszkedvezményeket nyújtanak a hitelt igénylőknek. Az FHB augusztustól egytől ötvenmillió forintos, 5-15 éves futamidejű 12 százalékos – plusz két százalék kezelési költség – kamatozású hitelt nyújt. Ősszel egy új konstrukcióval is előrukkol a bank, jövő hét közepén pedig százmillió euró, azaz huszonhatmilliárd forint értékű jelzáloglevelet bocsát ki a nemzetközi piacon. A papírok fix kamatozásúak, tízéves futamidővel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.