Felírhatjuk a táblára: Kiadó a Tisza

Halász Miklós
2003. 07. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem feledte el az utókor, hogy Juhász Gyula első számú Tisza-imádó volt. Szobrát ezért is fordították meg. Ércbe öntött törékeny alakja most szemben áll a folyóval. Nézi a Tiszát a szegedi parti sétányról. Más is szereti ezt a kilátást. Néhány lépéssel arrébb a költő alakjától magányosan üldögél a padon Mojzes Lajos. Közismert mély vonzalma a folyóhoz. Mojzes híres ember. Akkor lett népi hős, amikor a megyei osztályban futballozó textiles csapat kapusként kifogta Tichy Lajos tizenegyesét és kiütötték a Honvédot a Népköztársasági Kupából. Nagy tett volt ez a hatvanas évek végén egy megyei kis csapattól. Akkor még a Budapesti Honvéd a nemzet csillagaként ragyogott és Mojzes lépéseit sokáig követte a közvélemény. Így tudódott ki, hogy szinte mindennap pirkadatkor csónakjával és horgászbotjával a Tiszára száll. Jó szokását nyugdíjba vonulásáig megőrizte.

Aztán egy szörnyű baleset megszakította ezt a hagyományt. Egy részeg újgazdag Mercedesével belerohant Mojzes Trabantjába. Két évig lábadozott, a Tiszán kereste a rehabilitációt. A kilencvenes évek végén is naponta ott volt a folyón. Jellegzetes testtartásáról messziről felismerték. Csónakjából oldalra dőlve, kihajolva figyelte, van-e kapás a pecabotján. Majd rokkantnyugdíjas lett, és eltűnt a Tiszáról. Alakja annyira egybeolvadt a folyó sziluettjével, ha nem látták, barátai azt mondták, bezárt a Tisza.

– Valóban bezárt a Tisza? – kérdezem a szobor tőszomszédságában, mert legalább három éve nem láttam a folyón.

– Nekem bezárt. Kiadó a Tisza – mondja szomorúan, majd hozzáteszi –, a harminckétezer forintos rokkantnyugdíjból nem telik csónakra, horgászengedélyre, csónaktárolásra.
Szociális gondjait sorolja, mindegyik felér egy fejezettel sorstragédiájából. A legnagyobb, hogy kikopott a folyóról. De nem csak ő kopott ki a Tiszáról. Eltűntek a nyugdíjasok is, akik nemrég még arról álmodoztak, öreg napjaikat, szabadidejüket a folyón töltik el. Még a parton sem futok össze velük, mert olyan mérgesek lettek a megdrágult Tiszára. A nyári jelenléthez legalább kéthavi átlagnyugdíj szükséges. A csónakot nem lehet a parton tartani, úszóházon kell tárolni, mert a hullámtér alkalmatlan erre a feladatra. Sok helyen nincs is olyan part, ami lapos és szabad lenne. Ezért még a múlt század elején Párizsból, a Szajnáról hozták Szegedre az ötletet, hogy úszóházat építsenek.

Az úszóházak egy része is kikopott a folyóról. Egyiket, a Békét annyira kikezdte az idő vasfoga, hogy 2000-ben védett öbölbe vontatták, hogy újraépítsék. A másikat, az 1910-ben gyártott Szőke Tiszát az öszszeroppanás elől menekítették ki a hullámokból. Az egyik Tisza-holtágban arra kárhoztatták, hogy tüzelő legyen belőle. Helyükre akarták vontatni a Millennium nevű úszóházat, de ez a vállalkozás is megfeneklett. Néhány Tiszát szerető üzletember egymilliárd forintból Európa legnagyobb – nyolcvan méter hosszú, harminchárom méter széles és négy emelet magas – úszóházát akarta felépíteni acélból. Még szálloda is lett volna benne. A váz elkészült, a pénz elfogyott, most a hitelezők akarják szétfűrészelni. Pereskednek, veszekednek a befektetők és a kivitelezők, és a Millennium a szerb határ közelében, egy félreeső öbölben várja végzetét.

A Tisza-hívők nem csak az úszóházak elvesztését sajnálják. A személyszállító hajókat is siratják, mert szinte eltűntek a folyóról. Néhány éve még menetrendszerűen közlekedtek Csongrádra és Zentára is. A hajóállomás információs táblája a turista tudomására adja, most csak vasárnaponként délután öt és hat óra között lehet sétahajózni. Ez a biztos, egyébként akkor indul el az állomáson veszteglő motoros, ha öszszejön annyi ember, hogy üzletileg kifizetődő legyen vízre szállni. A Mahart szegedi kirendeltségének vezetője a parancsnoki hídon áll, megtagadja a felvilágosítást.

– Privatizáció előtt áll a Mahart, nem nyilatkozhatom – mondja tömören, de formálisan ügyel arra, hogy az udvariasság látszatát megtartsa.

Nem is zavarom tovább a hivatalnokot, de eszembe jut, hogy hat évvel ezelőtt erről az állomásról léptem arra a légpárnás vízibuszra, amelyen német, holland, osztrák, svájci újságírók utaztak, bemutatták nekik az Alsó-Tisza vidékét. A gyorsan száguldó vízibuszt az ukrán hadsereg vezérkarától vásárolták, de hogy aztán hova tűnt, senki sem tudja. A táj azonban megmaradt eredeti szépségében, legalább tíz part menti körzet őshonos ritka növényzete és állatvilága miatt Európa-hírű a botanikusok körében. Ám a turistákkal még nem sikerült megismertetni, pedig ott a hajón, az egykori Mahart-főnök kinyilatkozta, hogy két-három éven belül idegenforgalmi paradicsom lesz ez a vidék. Sajnos nem lett az. Már személyszállító hajót is alig látni, pedig a Tisza melletti települések önkormányzatai erőn felül költekeztek. Kiépítették a hajóállomások láncolatát egészen Szolnokig. Várják a külföldieket.

Andó Mihály nem idegenforgalmi szakember, de ő is a Tisza egyik szerelmese. Hivatásszerűen is a folyónak él. Az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság vezetőjeként úgy ismeri ezt a tájat, mint a tenyerét. Csodálkozik is, hogy erre a vidékre nem vevő a turista, azt pedig felháborítónak tartja, hogy úgy néptelenedik el a folyó, mint egy holdbéli táj.

– Az Európai Gazdasági Bizottság nemzetközi vízi útnak jelölte ki a Tiszát Szegedig. Egészen Csongrádig felmehetnek az ezer-ezerötszáz tonnás hajók, mert addig mély a meder. A szegedi hajóállomást schengeni határkikötőnek minősítették. Nem jönnek a hajók, nekem is érthetetlen ez a csend – mondja hűvös nyugalommal az igazgató.

Talán a balkáni háború tett be a Tiszának. Bár öt éve már befejeződött a fegyverropogás. Minden rosszat nehéz lenne arra fogni. Lehet, hogy korunk embere nem kíváncsi a romantikára, amit a part menti erdőségek, az egybefüggő, áthatolhatatlan sűrű aljnövényzet, a Tisza dzsungele tálcán kínál. Már megnyugodott a folyó, élővilága is kezd újraéledni, kiheverte a ciánszennyezés sokkhatását. Az ipar sem szennyezi a vizet, mert eltűntek a gyárak a történelem süllyesztőjében és a folyó menti települések többsége víztisztítót épített.

Akkor hát mi a baj a Tiszával? Régi vallatója, a hetvenhét éves nyugalmazott biológus professzor, Horváth Károly is szeretné a közöny titkát megfejteni. Hórihorgas alakja hozzánőtt a tájhoz. Tíz évet is letagadhat korából, ennyivel járult örök fiatalságához a folyó. Reggeltől estig a Szabadság úszóházon él, csak aludni jár haza az idős ember. Már aktív korában életének keretét jelentette a Tisza, amelynek természetéről több tucat tanulmányt írt a tudós férfi.

– Nem egyformán szeretjük a folyót. A Tiszának voltak nagy korszakai – emlékszik vissza Horváth Károly. – A múlt század első felében még gyerekként láttam, hogy milyen nagy kultuszt teremtett Szent-Györgyi Albert. Az egyetem rektoraként szervezte a vízi életet is. Tele volt a folyó csónakokkal. A mai fiatalok elpártoltak a Tiszától, inkább számítógép elé ülnek, más szórakozást keresnek.
A Tisza örök életének csillagai a sirályok és a vadkacsák. Most ők az állandó hullámlovasok. Egy rövid időre, a ciánfolyam pusztításakor eltűntek, de gyorsan visszatértek. Bizonyára követik majd az emberek is, mert így szokott lenni. Az nem lehet, hogy a Tisza örökre elnéptelenedjen.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.