Még 1999 januárjában írtam az akkori Állami Biztosításfelügyeletnek (Ábif), mivel kártérítést szeretnék kapni a második világháborút követően ki nem fizetett életbiztosításomra – nyilatkozta a nemrég az ügy kapcsán a Pénzügyminisztériumot (PM) is megkereső egyik károsult, Abonyi Iván lapunknak. Az akkori felügyeleti hatóság – a mai pénzügyi felügyelet (PSZÁF) jogelődje – másokkal együtt neki is azt válaszolta írásban: felvették a nyilvántartásukba, és rövidesen, amikor e téma kapcsán állami döntés születik, őt is értesítik. Az elmúlt közel öt évben azonban sem ő, sem a többi érintett ügyfél helyzete nem rendeződött. A családjával együtt egykor az Első Magyar Általános Biztosító Rt. ügyfelének számító Abonyi Iván úgy fogalmazott: nem nagyon reménykedik benne, hogy valaha is kártérítést kap.
A „háborús biztosítások” ügye a PSZÁF 2000. áprilisi létrejöttét követően a PM-hez került, így jelenleg itt regisztrálják az ezzel kapcsolatos ügyfélkérelmeket. A minisztériumban megkeresésünkre közölték: mostanra már közel 1700 ilyen tárgyú beadvány érkezett. A tárca rendkívül óvatos becslést adott arról, hogy mekkorára rúghat az öszszes érintett száma: szerintük e kör „vélhetően tízezres nagyságrendű lehet”. Annak kapcsán viszont még találgatni sem kívántak, hogy menynyit tehet ki a két világháború között kibocsátott életbiztosítási kötvények kapcsán szóba jövő követelés teljes összege.
A minisztérium ismeretei szerint a második világégés előtt, 1943-ban Magyarországon 39 (17 magyar hátterű és 22 külföldi tulajdonú) privát biztosítótársaság működött, amelyek jelentős része életbiztosításokat is kínált. A követeléseikkel ma a PM-et ostromlók jogalapként arra hivatkoznak: a háború után az akkori kommunista magyar kormányzat egyszerűen elvette meglévő díjtartalékukat, s emiatt a mai napig senki sem nyújtott számukra kártérítést. A szféra vagyonának elkobzása (annyi más gazdasági ágazathoz hasonlóan) fokozatosan zajlott le: 1946-ban az akkori magyar kormány moratóriumot hirdetett a biztosításokra. Eszerint a továbbiakban az ügyfeleknek nem kellett díjat fizetniük, ám a társaságok sem szolgáltattak, azaz nem fizették ki az időközben esetlegesen felmerült (életbiztosítási) károkat.
Az exlex állapot – előzetesen megígért – rendezése helyett azonban az állam 1948–49-ben teljes mértékben államosította a biztosítótársaságok jó részét. A biztosítók elvett vagyontárgyai ugyanakkor döntő részben ingatlanok voltak, amelyeket az ügyfelek pénzéből vásároltak. A durva és váratlan államosítás tehát egyként sújtotta a társaságokat és a biztosítottakat. A károsult állampolgárokat, vagy akár utódjaikat elvileg tehát az államnak kellene kifizetnie, csakhogy erre utóbbi semmi szándékot sem mutat. A mostani „témagazda”, a PM az állam jogi felelősségét s az esetleges kártérítést firtató kérdésünkre röviden annyit válaszolt: „egy, a második világháború előtt kibocsátott életbiztosítási kötvények tárgyában induló esetleges polgári peres eljárás kimenetele a magyar állam számára valószínűleg kedvező lenne.” A tárca tudomása szerint ugyanakkor még senki sem indított pert az állam ellen ilyen követelésének érvényesítésére.
A PM tavaly decemberben mindössze annyit tett, hogy internetes levelezőfórumot indított a károsultak számára. Mint a tárca honlapján olvasható: remélik, hogy „e fórum hozzájárul ahhoz, hogy az érintettek közös erővel megtalálják a hajdani biztosítók jogutódjait”. A megfogalmazásból az világlik ki: a tárca álláspontja szerint nem az államnak, hanem e cégeknek kellene felelniük a kártérítésért.
A károsultaknak elvileg könnyű dolguk is volna, hiszen a háború előtti biztosítók egy részének – így a mai Allianz csoportnak, a Generalinak vagy a Zürich Biztosítónak – a jogutódjai ma is itt vannak a hazai piacon. Csakhogy e társaságok és a szféra érdekképviseletét ellátó Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) már 1998-ban világossá tette a közvélemény számára: tőlük nem járhat semmiféle kártérítés.
A Mabisz felkérésére Lábady Tamás akkori alkotmánybíró (hivatalosan sohasem ismertetett) jogi tanulmányt is készített a témáról. Ennek fő summázata: a világégéskor működő magánbiztosítók államosítása automatikusan megszüntette a társaságok úgynevezett kötelmi jogát az ügyfelek, illetve a kedvezményezettek, örökösök felé. A biztosítók szerint így mégiscsak az államnak kellene kárpótlást nyújtani. A már szintén legalább hat éve megfogalmazott Mabisz-javaslat alapján minden érintettnek azonos összegű kifizetés járna, ami szándékosan elmosná az eltérő igényekből adódó különbségeket.
A többiekkel ellentétben az egykori magyar biztosítottak egy kis csoportja – a holokausztáldozatok vagy családtagjaik – az állam és a honi biztosítók egymásra mutogatása ellenére mégis szerencsésen kártérítéshez jutott. 1998-ban ugyanis (jórészt amerikai jogi lobbitevékenység nyomán) New Yorkban létrehozták a holokauszt-korabeli biztosítási igénybejelentések nemzetközi bizottságát (ICHEIC). E szervezetnek sikerült rákényszerítenie Európa vezető biztosítóit (köztük Németország 64 társaságát), hogy több tíz millió dolláros vagyonú alapítványt hozzanak létre Izraelben a kártérítések érdekében. A kifizetések – amelyeknek feltétele, hogy valamelyik biztosító levéltárában nyomára leljenek az ügyfél egykori biztosítási kötvényének – rövidesen meg is indultak. A nem jelentkezettek viszont már csak idén szeptember 30-ig tehetik meg bejelentésüket.
Az ICHEIC amerikai központjában lapunknak elmondták: az őket megkereső magyar károsultak többsége a Generali és Allianz jogelődjeinél, illetve az egykori Phoenix Biztosítónál volt ügyfél. Oláh Györgytől, az itthon csak információnyújtásra vállalkozó Generali-Providencia Biztosító Rt.-nél megtudtuk: a 2000 táján regisztrált nagyobb számú megkeresést követően mára havonta legföljebb egy-két ügyfél keresi meg őket az ügyben. A hazai társaság ma mintegy tíz, egykori olyan magyar biztosítottról tud, aki már fejenként 4500-10 000 dollárnyi kártérítést kapott. A kártérítési összegek kiszámításának módja ismeretlen.
***
Biztosítás állami módra.
A Magyarországon 1948-ban államivá nyilvánított biztosítók ügyeit kezdetben egy bizottság intézte, melynek helyét később a Biztosítási Központi Tanács foglalta el – olvasható a Mabisz honlapján. Az irányító feladatokat ellátó tanácsot 1949. június 20-án váltotta fel az Állami Biztosító Nemzeti Vállalat. Az állami biztosítás monopóliuma ténylegesen 1952-re alakult ki, amikor az Állami Biztosító (ÁB) a még meglévő két, szovjet érdekeltségű biztosító állományát is átvette. Egy 1954-es PM-utasítás szerint az ÁB a pénzügyminiszter alá tartozó pénzügyi intézmény lett. A monopolhelyzet a biztosításban 1986-ig, a Hungária Biztosító létrehozataláig tartott, de még ezt követően is egy ideig mesterséges, az állam által erőltetett versenyről volt szó.
Kocsis Máté: Nem igaz, hogy az RTL nem politizál + videó















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!