Kreditrendszer a felsőoktatásban

Az állami fenntartású egyetemeken és főiskolákon szeptembertől egy év késéssel ugyan, de bevezetik a kreditrendszert. Ezentúl a diákok maguk választják az adott szakon előrehaladásuk ütemét, „tantervüket”, így saját programjuk szerint fejezhetik be a tanulmányaikat. A mostani szabályozás szerint az egyetemi végzettséghez legalább 240, a főiskolaihoz pedig legkevesebb 180 kreditpontot kell teljesíteni.

Hanczár János
2003. 07. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mang Béla, az oktatási tárca felsőoktatási helyettes államtitkára a kreditrendszer tavalyi bevezetésének elhalasztását azért tartja indokoltnak, mert úgy véli, kellett egy év az informatikai háttér kialakítására. Elmondása szerint az intézményekben a rendszert irányító szoftverek beszerzése és jogi tisztaságának biztosítása megtörtént, emellett az elmúlt napokban háromszázmillió forint költségvetési támogatást osztott ki a szaktárca az egyetemeknek és főiskoláknak. Az igényeket egy szakmai cég és az Országos Kredit Tanács, valamint – a helyettes államtitkár felkérésére – a hallgatói önkormányzatok mérték fel. Az előbbiek a technikai szükségleteket és a kialakított rendszert vizsgálták, a diákönkormányzatok pedig azt véleményezték, hogy mennyire hallgatóbarát az adminisztrációs bázis. A diákok a beiratkozások, a tantárgyakra vagy vizsgákra való bejelentkezés és a tantárgyválasztás módját vették górcső alá. Az említett három minősítés alapján Mang Béla felkészültnek tartja az intézményeket a kezdésre, de szerinte végső következtetést csak a szeptemberi, úgynevezett regisztrációs hét után lehet levonni.

A tanulmányi időszak megkezdése előtti héten minden állami fenntartású felsőoktatási intézményben egy hét áll rendelkezésre, hogy a diákok beiratkozzanak, a kreditrendszer szerint tantárgyakat válasszanak maguknak, és beilleszszék őket az adminisztratív rendszerbe. A „gólyák” ekkor ismerkednek meg az internetes könyvtárakkal, és megkapják az internetes címüket is. A helyettes államtitkár a hallgatókat nem félti, tapasztalatai szerint gyorsan tudnak alkalmazkodni az új feltételekhez, azonban az oktatók egy részénél már nehezebbnek látja a helyzetet. Ennek az az oka, hogy megszűnik a félév, az évfolyam és a tankör klasszikus fogalma is. Az oktatók a vizsgaidőszak idején szembesülnek azzal, hogy a hallgatók milyen utakon kerültek hozzájuk vizsgára. Mint mondta: nem tart a káosztól, miután alaposan elemezték azokat az intézményeket, amelyekben már működik a kreditrendszer, és továbbképzéseket szerveztek a tanulmányi osztályoknak. Az említett háromszázmillióval pedig kiegészítették a számítástechnikai erőforrásokat, hálózatokat és szervereket. A tárca kész programot ajánlott az intézményeknek, amelyeket térítésmentesen kaptak meg, viszont a karbantartás és az installálás az egyetemek, főiskolák dolga a jövőben. A központi rendszereket tovább kell majd fejleszteni, hiszen az európai felsőoktatási képzést összehangoló Bologna-folyamat értelmében a jövő évtől kezdődően, de a kreditrendszer felfutásáig mindenképpen ki kell majd adni a diákoknak oklevelükhöz egy mellékletet, amely a tanulmányaikról, megszerzett ismereteikről ad sokkal részletesebb képet, mint az eddig kiadott, alapvetően csak érdemjegyeket tartalmazó mellékletek, illetve az index. Sok munkával járhat nagy tömegű hallgatónál az egyedi adatok pontos összeállítása, valamint a betétlapok kötelező angol nyelvű fordítása, hiszen csupán két intézmény vizsgálata alkalmával 14 ezer nevében eltérő tantárgyat találtak.

A kreditrendszerrel a hallgatók mobilitási lehetősége jelentősen megnő, mert a rész- vagy a párhuzamos képzést, esetleg a más intézményben végzett kurzusokat egyenértékűként be lehet tudni a teljesítménybe. A főiskoláról is át lehet tanulni egyetemre, de fordítva is gyűjthetők a kreditpontok.

A magasabb szintet az jelenti majd, ha Európára, sőt a világ többi részére is kiterjed a rendszer – jelezte a helyettes államtitkár. A probléma jelenleg abból ered, ha például valaki Németországba megy diplomatervet készíteni, akkor hazajövetele után problémát okozhat, hogy az ottani teljesítménye a magyar oktatási rendszerben miként értékelhető. A kreditrendszer többek között erre ad megoldást. Mang Béla kiemelte: tipikus és a mostani jelentkezésekből is látszik, hogy a hallgatók harminc százaléka közgazdasági vagy üzleti képzés után érdeklődik, de a kommunikáció is idesorolható. Ennek alapján úgy véli, hogy például egy műszaki, illetőleg agrárképzésben részt vevő diák a harmadik vagy a negyedik évben a karrierje építésének érdekében mindenképpen felvesz majd a gazdaságtudománynyal, a menedzsmenttel kapcsolatos vagy kommunikációs tárgyakat. Ez az elhelyezkedésnél versenyelőnyt jelenthet számára.

Ha Magyarországon megvalósul a Bologna-folyamatnak megfelelő kétciklusú, úgynevezett lineáris képzés, és a felnőttoktatás rendszere is megerősödik, akkor lehetőség nyílik arra is, hogy a hallgató abbahagyja a tanulmányait, s a kreditpontjait regisztrálja. Ezután esetleg évek múlva, anélkül, hogy újra kellene felvételizni, folytathatja a tanulmányait.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.