A parlament előtt a zárszámadás

Az államháztartás hiánya a múlt évben 1685 milliárd forintot ért el, ami a GDP 9,9 százalékának felel meg – derül ki a parlament elé terjesztett zárszámadási törvényjavaslatból. A hagyományoknak megfelelően a javaslathoz az idei év számait módosító passzusokat is mellékeltek. Az Állami Számvevőszék zárszámadási jelentése szerint komoly problémák vannak a költségvetés gazdálkodásával, amelyeken csak átfogó államháztartási reform segítene.

Barát Mihály
2003. 08. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közel 1700 milliárd forintos hiány keletkezett tavaly az államháztartásban, ami a bruttó hazai termék 9,9 százalékának felel meg – derül ki a parlament elé terjesztett zárszámadási törvényjavaslatból. A hagyományoknak megfelelően a most benyújtott zárszámadás is tartalmaz a folyó évre vonatkozó paszszusokat: ezek szerint tovább emelkedett több kiemelt adónem, így a társasági és az általános forgalmi adó bevételi előirányzata is.

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) törvényjavaslathoz mellékelt jelentése szerint az eddigi lépések ellenére még mindig komoly problémák mutatkoznak a költségvetési gazdálkodásban, amelyeken csak átfogó jellegű államháztartási reform segítene. Az ÁSZ-jelentés ismét kifogásolja, hogy a zárszámadási, költségvetési törvények az államháztartási törvény (Áht.) egyes rendelkezéseinek – adósságátvállalás, adósságelengedés, pótköltségvetés-készítési kötelezettség – alkalmazását felfüggesztik, így a jogszabály előírásai esetenként nem érvényesülnek. Az ÁSZ által hasonlóan kifogásolt gyakorlat, hogy a zárszámadási törvények több törvény módosításáról rendelkeznek. A számvevőszék rámutat arra, hogy a 2002-es zárszámadási törvényjavaslat is tizenöt törvény – köztük az Áht. és a 2003. évi költségvetési törvény – módosítását javasolja. A módosításra előterjesztett törvények a számvevőszék szerint megosztják a figyelmet, és elterelik a zárszámadási törvényjavaslat tartalmi gondjairól.

A jelentés készítői kifogásolják, hogy nem készült pótköltségvetési törvényjavaslat 2002-ben, annak ellenére, hogy a központi költségvetés hiánya 251,6 milliárd forinttal meghaladta a törvényben meghatározott összeget: erre úgy nyílt lehetőség, hogy – utolsó pillanatban hozott törvénymódosítások révén – 521 milliárd forintra nem terjedtek ki a pótköltségvetés készítését meghatározó szabályok. Az ÁSZ szerint a 2002-ben alkalmazott jogtechnikai megoldással és az év utolsó napjaiban történő hatályba léptetéssel az elkövetkező években is lehetőség nyílik a törvényben rögzített hiány túllépésére bizonyos kiadásokat kivonva a pótköltségvetési előírások alól. Ennek az a következménye, hogy az Áht.-ben meghatározott törvényi előírások a gyakorlatban nem érvényesülnek, továbbá a központi költségvetés törvényben rögzített összegei az államháztartás gazdálkodására nem hatnak kényszerítő erővel – figyelmeztet az ÁSZ. Az államháztartás finanszírozási igénye 2002-ben mind az eredeti, mind a módosított finanszírozási tervekben szereplő összegekhez képest kedvezőtlenebbül alakult – állapítja meg a jelentés. A múlt évben a kincstári kör – központi költségvetés, társadalombiztosítás, elkülönített állami pénzalapok – hiánya 1569,1 milliárd forint volt, ami a módosított éves előirányzatot 27,8 százalékkal haladta meg. A 2002. évi költségvetési hiány finanszírozására 545,6 milliárd forint összegben forintállamkötvény-értékesítés, 358,6 milliárd forint nettó kincstárjegy-kibocsátás valósult meg, illetve 65 milliárd forint értékben külföldi devizahitelt vettek fel projektfinanszírozás céljára. A 2002. évi tényadatok szerint a nettó finanszírozási igény 1069,1 milliárd forint volt. Az MNB kiegyenlítési tartalékának feltöltésével a teljes nettó finanszírozási igény 1319,2 milliárdot tett ki, ami 865 milliárd forinttal magasabb a 2001. évi tényadatnál. A központi költségvetés egyenlege 477 milliárd forinttal, a társadalombiztosításé 84 milliárddal romlott, az elkülönített állami pénzalapok egyenlege pedig nagyjából hárommilliárddal javult. Az államadósság a múlt év végén 9224,2 milliárd forint volt, ami csaknem ötödével magasabb a 2001. év véginél: a jelentős növekedés hatására a GDP arányában mért államadósság 2002-ben 51,9 százalékról 54,3 százalékra emelkedett – állapítja meg az ÁSZ jelentése.

Rekordhiány 2002-ben
A múlt évi, a GDP-hez mérten csaknem tízszázalékos államháztartási hiány több évtizedes rekordot jelentett: ekkora mértékű deficitet jellemzően csak a súlyosan elmaradott országok produkálnak. A kormány a horribilis mértékű hiányt egyszeri jelenségként igyekszik elkönyvelni: az idei évre 4,8 százalékos, GDP-hez mért deficittel számolnak, jövőre pedig már annak mértéke nem haladhatja meg a 3,8 százalékot. A piaci elemzők fenntartásokkal fogadják a 2003-ra szóló – egyébként a közelmúltban felfelé módosított – deficitcélt: jellemzően 5–5,5 százalék közötti államháztartási hiánnyal kalkulálnak az idei esztendőre. A MNB legutóbb öt százalék fölötti hiányt jelzett előre. (B. M. T.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.