A pesti korzó mint Európa ablaka…

Csontos János
2003. 08. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tervek és vágyak címmel látható rendhagyó építészeti kiállítás ezekben a hetekben a Lánchíd utcai Oktogon Galériában: Finta József és a Finta Stúdió olyan szabadkézi és számítógépes grafikáit állították ki, amelyek meg nem valósult budapesti terveket ábrázolnak. A Budapest Plázs körüli polémiák újfent felhívták arra a figyelmet: lényegében mind a mai napig nem született átfogó elképzelés arra, mit kezdjen a főváros a Duna-parttal, hogyan lehetne a mostaninál szervesebben bekapcsolni a folyamot a városlakók életébe. Kevéssé ismert, hogy Finta Józsefnek, a budapesti panorámán markáns nyomot hagyott kiváló építésznek már a hetvenes-nyolcvanas években is karakteres javaslatai voltak a vízparti városkapcsolatra.
Az 1971-es elképzeléseket az építész mai szemmel is progresszívnek tekinti, s úgy érzi: érdekesebbé tehették volna Budapestet, ha megvalósulnak. A legimpozánsabb tervek a pesti oldal Lánchíd és Erzsébet híd közé eső szakaszára vonatkoztak, s abból a városvezetők által is megfogalmazott igényből indultak ki, hogy a korzót ki kell szélesíteni. A Finta-féle Duna-terasz kinyúlt volna a víz fölé, lefedve az alsó rakpartot is, ahol egy kissé süllyesztett úton bonyolódhatott volna tovább a közúti forgalom. Magán a szaggatott kontúrú teraszon pedig galériák, függőkertek kaptak volna helyet, olyan kulturális és közösségi tereket hozva létre, amelyek máig hiányoznak a város életéből. Az akkori koncepció szerint a 2-es villamos nyomvonalát is lesüllyesztették volna a föld alá, ez azonban végül is elkerülhető lenne.
Egy másik – már a nyolcvanas évek elejéről való – elképzelés a Citadella-rondella tetejére álmodott szállodát. Az előrehaladott stádiumban lévő, a pályáztatáson is túljutott, ám végül pénzhiány miatt meghiúsult elképzelés olyan szempontból tartozik a tárgyhoz, hogy ugyancsak számolt a Duna-part „közösségivé” alakításával: a lefedett rakpartrész teraszáról attraktív felvonó indult volna a Gellérthegyre, félúton panorámakilátóval.
Finta Józsefnek változatlanul meggyőződése, hogy Budapest a mai napig nem használja ki páratlan adottságait. Olyan aránya van itt a víznek, hogy a túlpart még perszonálisan érzékelhető, a folyam mégis összehasonlíthatatlanul komolyabb és méltóságteljesebb, mint például a Moldva Prágában. A magyar fővárosban azonban ez az ajándék kihasználatlan marad: senki nem törődik a gyalogosok szempontjaival. (Ha igen, abban sincs köszönet: az építész szerint a Lánchíd gyalogos híddá tétele nonszensz vállalkozás, a sűrű acél tartószerkezet miatt ugyanis a híd közepéről nem látni ki a vízre, csupán a járdáról. Azt pedig most is meg lehet tenni.) A Vigadó előtti tér páratlan panorámáját bódék takarják, a városnak közösségi értelemben nincs méltó főtere. A Duna-part szállodái „idegenforgalmi gettókként” üzemelnek, átfogó koncepció híján máig nem sikerült bekapcsolni azokat a város vérkeringésébe. Bár az általa megtervezett szállodákkal – főleg az 1966-os akkori Intercontinentallal – Finta „ma sincs haragban”, kudarcként éli meg, hogy nem sikerült egységes Duna-parti arculatot kialakítani, pedig ez a korábbi klasszicista és eklektikus minták nyomán tálcán kínálta magát: az egésznek az egységes architektúra lett volna az értelme. A korabeli viszonyok miatt azonban az urbanisztikai megközelítés helyett lényegében csupán foghíjbeépítésekre nyílt mód, s a felső rakpart és a víz kapcsolata sem valósulhatott meg. Pedig az elképzelés figyelemre méltó volt: a városi élet kerüljön vissza a vízpartra, a pesti korzó pedig legyen „Európa ablaka”…
Nem az emberléptékűséget segíti az építész szerint a budai rakpart tervezett négysávos „sztrádája” sem. Ha a főgyűjtőcsatorna halaszthatatlan felújítására hivatkozva mégis megvalósul, „Budának annyi lesz”: kivitelezhetetlen hídkapcsolatok nélkül olyan átmenő gyorsforgalmat zúdít a partra, hogy minden élet kénytelen lesz behúzódni Bel-Budára. Az egészet lefedni pedig irreálisan sok pénzt emésztene fel. A sztrádásítással végképp megoldhatatlanná válna a dél-budai egyetemi campus rendbetétele is. Az expótervek idején itt még gyalogos hidat is terveztek a Haller közzel szemben, mára azonban az egyetemi épületek gyakorlatilag el vannak vágva a víztől. A teraszos megoldás itt is járható út lenne: az egyetemi negyed olyan vízkapcsolattal rendelkező közösségi centrumhoz jutna, ami nemzetközileg is vonzóvá tenné. Ugyancsak megfeneklett a millenniumi városközpont fejlesztése, holott a Nemzeti Színháztól a Boráros térig az egyetlen olyan közvetlen Duna-parti sétány volna kialakítható, aminek páratlan szépségű a panorámája. A HÉV-vonal lesüllyesztéséről azonban ma már szó sem esik, így a Nemzeti Színház és az épülő koncertterem könnyen városi zárvánnyá válhat, amolyan kültelki attrakcióvá!
Prága mindenképp példát mutat Budapestnek, ott a gyalogosok érdekében a belvárosból kiszorították az autósokat, a turisták parkolását csak a külkerületekben tették lehetővé, ám ők sértődés helyett önfeledten élvezik a cserébe kapott élénk társasági életet. Finta Józsefnek meggyőződése, hogy a budapesti teraszos Duna-part – a korábbi építménysor jellege helyett esetleg folyamatos partvonallal – nálunk is meg tudná teremteni egy ilyen kedélyes városhangulat alapvető feltételeit. A szállodasor előtti vízparti közösségi terek színhelyéül szolgálhatnának a parkoknak, kávéházaknak, koncerteknek, happeningeknek, hajókikötőknek. Budapest ezzel volna eredeti és versenyképes a kontinensen, s nem kétséges, hogy a befektetett pénz is busásan megtérülne. Budapest a párizsi plázsutánérzés helyett „Európa ablaka” lehetne…

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.