Fejtsd meg a jelet vezetés közben?

Évről évre egyre kevesebb pénz jut Budapesten a megkopott útburkolati jelek pótlására, miközben a hiányzó vagy megtévesztő felfestések naponta vezetnek városszerte kisebb-nagyobb balesetekhez. Idén összesen 373 millió fordítható erre a célra, amelyből csupán a teljes felület hatoda javítható. Gond, hogy a kockaköves utakról lepereg a festék, így azokat sokkal sűrűbben kellene korrigálni.

2003. 08. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapest számos pontján teremtenek balesetveszélyes helyzeteket a megkopott vagy hibásan felfestett útburkolati jelek. Például Óbudán, a Frankel Leó utcában vagy a Kolosy térnél naponta történnek kisebb-nagyobb koccanások a megtévesztő jelölések miatt. (A Kolosy térnél az útjelek mellett a kötelező haladási irányt jelző táblát sem lehet látni a faágaktól.) Sok járművezető nem tudja, hogy az útfelújításokkor használt, sárgával felfestett ideiglenes jelölésnek vagy az eredeti fehér vonalaknak higgyen. Az ebből adódó félreértések miatt is számos karambol történik városszerte. Szakemberek szerint a fehéret azért nem szokták eltávolítani, mert az költséges, és károsítaná a burkolatot. A vezetői engedély megszerzését is meggátolhatják a félreérthető útjelek, hiszen sok vizsgáztató szándékosan ilyen helyekre irányítja a rutintalan tanulóvezetőket a forgalmi vizsgán.

Eközben évről évre kevesebb pénz jut útburkolati jelek festésére Budapesten. Idén mindössze 373 millió forint áll rendelkezésre erre a célra, amelyből csupán az összes felület hatodának felújítására futja. Ez azt jelenti, hogy átlagosan hat- évente újítják fel egy-egy útszakaszon a felfestést az ideális 3-4 év helyett. Kivételek azok az utak, ahol kevésbé tartós, oldószeres festékkel jelölték a sávokat, mert ezeket viszonylag sűrűn korrigálják.

Jenovai Zoltán, a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt. forgalomtechnikai főosztályvezetője lapunknak elmondta: Budapest 4300 kilométernyi úthálózatán mintegy 220 ezer négyzetmétert borít tartós kivitelű felfestés, amelyet melegen öntenek az aszfaltra, és átlagosan 3-4 évig bírják a forgalmat. Ennél jóval kevesebb, körülbelül 40-50 ezer négyzetméteren található festett útburkolati jel, amely néhány hónapig, maximum egy évig tartós. Megjegyezte: a kockakövekről leperegnek a jelölések, ezért azokat sűrűbben kéne festeni. Ez a probléma 10-15 éven belül megoldódhat, amikor a kockakövet mindenhol aszfaltburkolat váltja fel – tette hozzá. Leszögezte: ahhoz, hogy javuljon a fővárosban az útjelek állapota, a jelenleginél kétszer több pénzre lenne szükség.

Gondot okoz, hogy az útfelújítások kivitelezőinek nem érdeke az ideiglenes felfestések folyamatos karbantartása, így azt gyakran el is hanyagolják. A szabályok olyan festett vagy ragasztott jelölést írnak elő, amelyek fényvisszaverők. A közterület-fenntartók sűrűn ellenőrzik a külső beruházókat, és amikor hiányosságot tapasztalnak, javaslatot tesznek annak kijavítására, amelynek a kivitelezők többnyire eleget is tesznek – fűzte hozzá Jenovai Zoltán.

Mózes Antal, a fővárosi önkormányzat közlekedési ügyosztályának munkatársa szerint évről évre reálértékben kevesebb pénz jut a megkopott útjelek kijavítására, pótlására. A munkálatokat behatárolja az időjárás, mivel azokat csupán áprilistól októberig lehet elvégezni. Különösen az óvodák és iskolák közelében lévő gyalogátkelőhelyekre fordítanak nagy figyelmet. Kiemelte: nincs tudomása olyan esetekről, amikor a megtévesztő vagy hiányos felfestések miatti balesetek károsultjai az önkormányzathoz vagy a közterület-fenntartókhoz fordultak volna kárigényükkel.

Szakemberek szerint a tartós útjelekben alapból van üveggyöngy, amely éjszaka visszaveri a fényt, a festettre pedig utólag szórják rá. Ugyanakkor Lengyel Sándor, a 6x6 Taxi marketingigazgatója úgy látja, sok helyen nem fényvisszaverők az útjelek. Útfelújításoknál gyakran kényszerítik hirtelen fékezésre az autósokat a megtévesztő ideiglenes útjelekkel. Ennél is nagyobb problémának nevezte, hogy például a nagyforgalmú Soroksári úton megszakító felfestéssel adnak lehetőséget a visszafordulásra a belső sávból, amely sűrűn vezet balesetekhez. Napjainkban ellepték az utakat az olyan agresszív autósok, akik semmilyen útjelet nem tisztelnek; őket csak civil rendszámú rendőrautókkal lehetne kiszűrni a forgalomból – vélte Lengyel Sándor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.