Sorra érkeznek a tiltakozások a Honvédelmi Minisztériumba (HM) a védelmi felülvizsgálat alapján tervezett laktanyabezárások miatt, amely nemcsak munkanélküliséget okoz egyes térségekben, de szakértők szerint átgondolatlan, lobbiérdekekkel terhelt, így veszélyezteti az ország védelmi képességeit is.
Juhász Ferenc honvédelmi miniszter azt javasolná, hogy szülessen kormánydöntés a honvédségi ingatlanok közvetlen átadásáról, ez azonban sokak szerint alapja lehet a korrupciónak, hiszen a tárcára bízná, hogy melyik önkormányzat kaphatja meg ingyen a nagy értékű ingatlanokat. Egyes vélemények szerint az ingatlanok lehetséges átadásának is köszönhető, hogy a tiltakozók mellett vannak olyan települések is, ahol hallgatnak a helyi vezetők.
Egyelőre senki nem tiltakozott például a szombathelyi kiképzőközpont megszüntetése ellen. Értesüléseink szerint ez annak köszönhető, hogy az önkormányzat egy osztrák befektetőnek kívánja eladni a laktanya melletti repülőteret, és ehhez barterben át akarják adni a bázis egyes épületeit.
Székesfehérváron megszüntetik a Nagysándor József laktanyát, bezárják a HM számviteli igazgatóságát, és idővel lakat kerül a Szárazföldi Parancsnokságra is, de a város szocialista vezetése itt sem emelte fel szavát a HM drasztikus lépéseivel szemben. A pécsi tüzérdandár bezárása ellen viszont már tiltakoztak a helyi szocialisták, a döntés ugyanis a katonai szakértők szerint is indokolatlan. Honvédségi forrásból származó információink szerint a HM állításával ellentétben ebben nem csupán a fegyverek elavultsága és a közvetlen fenyegetés megszűnése játszott szerepet, hanem egy brit tanácsadó lobbija is, aki úgy irányítja a védelmi felülvizsgálat munkáját, hogy Magyarország megvásárolja a brit hadseregből leszerelt, vontatott tüzérségi eszközöket. A szakértők aggasztónak vélik, hogy a Gripenek és a hozzájuk tartozó precíziós fegyverek érkezéséig a déli határvidék teljesen védtelen marad. Információink szerint a taszári bázisról szeptemberben végleg kivonulhatnak az amerikaiak, így a reptér sorsa bizonytalanná válik, pedig a közeli kaposvári logisztikai ezred átalakítása miatt, annak megtartása katonailag is indokolt lenne. Korábban felmerült a pápai repülőtér megszüntetése is, de ezt elvetették, mert az ott végzett beruházások miatt milliárdokat kellene visszafizetni a NATO-nak. Honvédségi vélemények szerint azonban a döntésnél azt is figyelembe vehették, hogy a repülés egykori fellegvárának megtartásához, mint régi szolgálati helyéhez ragaszkodott Hollósi Nándor, a honvédelmi miniszter főtanácsadója. A haderőreform során a tatai gépesített lövészdandár könnyű lövészdandárrá alakul át, és Szolnokon is egy erősebb könnyű lövészzászlóaljat alakítanak ki.
A szakemberek ezt szintén visszalépésnek tartják, mert a NATO-ban légi mozgékonyságú dandárokra van szükség – azaz olyanokra, amelyek légi úton is bárhová elszállíthatók –, de a magyar hadsereg 2006-ban sem rendelkezik majd komoly szállítórepülőkkel. Lapunk úgy tudja, hogy az amerikaiak ingyen, az üzemeltetés fejében felajánlottak C-130K típusú Hercules gépeket a Magyar Honvédségnek, de a HM ezt nem fogadta el.
Nagy elbocsátások várhatók a légierőnél is, mivel 14 Gripenhez és a felújított 12 Mi-24-es helikopterhez legfeljebb hatvan pilótára van szükség, így közel kétszáznegyven – részben már évek óta nem repülő – hajózó az utcára kerülhet az állományból.
A minisztérium háttérintézményeinél azonban mindössze 15 százalékos létszámcsökkentést terveznek, pedig csak a HM Üdültetési Kht. éves költségvetése megközelíti az összes szárazföldi alakulatét. A HM tulajdonában lévő cégek ugyanakkor piaci verseny nélkül kapják megbízásaikat, így követhetetlen, hogy ezeken keresztül mennyi pénz folyik el a HM költségvetési forrásaiból.
Gázolt a vonat Székesfehérvár és Dinnyés között